Bukefalos 28 år!

Hund som hostar/harklar

Q

Qvip

Vad kan det vara? Han hostar lite flämtande för att sen avsluta med en harkling, liknande som om han har satt något i halsen, hårstrå/päls/damm. Någon som upplevt detta? Blev lite misstänksam mot svaret jag fick av vet.
 
Sv: Hund som hostar/harklar

Om jag inte missförstår dig helt så var det ungefär så Harry lät förra veckan när han var förkyld.

Jag undrar också vad vet sa?
 
Sv: Hund som hostar/harklar

Det här är också en gammal hund, 12 år. Eftersom det upptäcktes att han har kraftigt blåsljud och ett hjärta som arbetar för hårt så röntgades han. På första plåten var det något diffust som syntes i lungorna (hjärtat var turligt nog inte så förstorat som de trott), som efter ytterligare ett par bilder förklarades som en sammanväxning. En röntgenkonsult skulle senare få titta och ge sin mening och den fick jag nu. Hunden i fråga har alltså diverse andra problem, artros i hö armbåge, början till i vänster, en gammal mjukdelsskada i ledbandet hö fram. "Min" vet. var nu sjukskriven så jag pratade med en annan som förklarade att denna typ av artros sitter i alla leder! :crazy: Och anledningen till hostan/harklingarna skulle då helt enkelt vara smärta. *fundersam*
 
Sv: Hund som hostar/harklar

Saxat från nätet... Kanske kan det vara det??

SMITTÄMNE

Noskvalster är en parasit som heter Pneumonyssoides caninum. Noskvalster lever på slemhinnan inne i nosen och i bihålorna på ff a hund. Den vuxna parasiten är liten, ljusgul, äggformad och har 8 ben.
Parasiten kan man se med blåtta ögat, även om det är svårt. Annat som gör att de är svåra att se är att de kan röra sig rätt snabbt (1 cm/s).
Noskvalster kan leva flera veckor utanför sin värd om miljön är fuktig. De klarar även temperturer ner till några plusgrader. Forskare hävdar också att noskvalster inte reagerar på ljus och mörker, vilket tycks vara den motsatta uppfattningen hos djurägarna.

FÖREKOMST

Knappt 20 % av Sveriges hundar beräknas vara smittade men alla visar inte symtom. Alltså mycket färre än vad man kan tro när det drar ihop sig till jaktsäsongen.

SMITTSPRIDNING

Man vet inte hur smittspridningen sker men man tror att den vanligaste smittvägen är direktkontakt mellan hundarna.

SYMTOM

Mycket varierande. Vanligt är dock något som man betecknar "inåtvändna" nysningar eller dragningar (reversed sneezing), vanliga nysningar och fnysningar samt försämrat luktsinne. I övrigt mår de bra. Ibland har man sett symtomen komma och gå.

BEHANDLING

Det är viktigt att hunden undersöks av veterinär innan behandling av noskvalster görs, detta för att klargöra att hunden inte "bara" lider av en vanlig förkylning.
I första hand (och enligt min mening det enda sättet) skall Milbemycin oxime (Interceptor) tabletter användas.
Många veterinärer sprutar dock misstänkt smittade hundarna med Organiska fosforsyror (Ivomec). Ivomec är inte registrerat för hund och flera hundraser är mycket känsliga för medlet, dessutom har behandlade hundar dött.
Behandling med Interceptor ger, enligt flera försök, ett mycket gott resultat och även bättre än med Ivomec. Dessutom har endast få och mycket lindriga biverkningar setts. Tabletterna kan också ges till alla hundraser.

DIAGNOS

Mycket svårt om man inte lyckas se dem krypa på nosen.
Ett sätt som används för att försöka ställa en diagnos är att spolat näshålan på hunden. Detta är dock besvärligt och kräver att hunden sövs. Flera gånger har det också hänt att inga noskvalster har kommit ut med spolvätskan men att hunden i alla fall har en infektion.
 
Sv: Hund som hostar/harklar

Hej!

Eftersom du skriver att det är konstaterat blåsljud på hjärtat och att man sett något diffust i lungorna undrar jag om det inte är vätska i lungorna som gör att han harklar sig/hostar.

Min förra hund hade problem med hjärtat. Märkte det genom att han började hosta ungefär så som du beskrev det. Trodde det var kennelhosta ellr något först... Men hos vet såg man snabbt vad problemet var... det bildas vätska i lungorna när inte hjärtat orkar med riktigt och behöver hostas upp. För min hund så blev det vätskedrivande tabletter (bland andra piller han behövde...)

Men det borde ju veterinären se...

Jag vet ju inte om detta är fallet för din hund, men så var det för min!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 129
Senast: movi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 232
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 216
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp