Bukefalos 28 år!

Hund som inte äter?

cherie

Trådstartare
Vad GÖR man för någonting? :confused:
Hon har aldrig varit speciellt glad i mat (bortsett från när hon var skendräktig och vi undrade vad tusan som hade hänt!), men tidigare har hon i alla fall ätit någorlunda. Nu på sistone har hon börjat äta ännu sämre, till en början tänkte vi mest "Jaja, äter hon inte frukosten får hon väl äta middagen, hon svälter ju knappast sig själv". Men nu har det faktiskt hållt på FÖR länge - visst äter hon ibland, men då handlar det bara om ett par tuggor. Det här har hållt på en tid, kanske 2-3 månader. Ibland har det hänt att hon ätit upp en hel måltid, och ibland hälften av båda ungefär. Men nu när all vinterpäls är påväg av så har man märkt hur smal hon har blivit. :eek: Hon har INGENTING kvar, hon är som ett enda benrangel. Man kan knappast klappa henne över ryggen längre för det är sjukt obehagligt.

För tillfället "äter" hon ANF. Från början åt hon Robur, sedan testade vi med Royal Canin. Till en början brukar hon äta ganska bra av det nya fodret, men efter ett tag är det som om hon tröttnar och återgår till sina vanliga matvanor. Vi har testat ett färskfoder som jag inte riktigt minns vad märket hette för tillfället, men det tyckte hon inget vidare om.

Hon är pigg och glad i övrigt, men det känns som om hon orkar lite mindre idag och blir lättare trött än vad hon blev tidigare. Vilket kanske inte är så konstigt.
Vad ska man göra egentligen?
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som inte äter?

Kolla att hon inte har halsinfektion.
 
Sv: Hund som inte äter?

Om det inte föreligger något sjukligt hos henne så kan man prova blodmjöl att strö över maten.De flesta äter då.
 
Sv: Hund som inte äter?

Håller med ovan, kolla så det inte är en halsinfektion eller annan sjukdom som ligger bakom innan Du gör något annat.
 
Sv: Hund som inte äter?

Kontrollera att hon är frisk, och sedan kan du prova det som jag gör med vår anorektiker; hon får ett högenergi torrfoder på morgonen och "kött mat" som består av kött, vitaminer och Magnussons blanda, allt blandat i en mjuk röra på kvällen. Om hon får denna variation av smak och textur så äter hon tillräckligt för att hålla sig i normal hull. Får hon bara den en sorts mat slutar hon äta efter några mål, oavsett vilken mat hon får.

Lycka till,
Duvan
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 891
Senast: calm
·
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
5 463
Senast: EZMK
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: WSLPZF
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp