Bukefalos 28 år!

Hund som kräks på morgonen

Hellas

Trådstartare
Hej

Som jag har beskrivit i en annan tråd har vi nyligen gått över från torrfoder till färskfoder, Nordic Bas, för våra två mopsar (tik och kastrerad hane, båda drygt 1,5 år). Båda älskar det nya fodret och har fast avföring. Ingen av dem har haft diarré sedan vi gick över för ca 3 veckor sedan. Nu till problemet. Tiken har nämligen vid tre tillfällen under den senaste 1,5 veckorna kräkts på morgonen. Det har sett ut som slem. Hon har inte verkat må illa innan, utan det kommer ganska plötsligt på. Efteråt har hon verkat må bra och hon har ätit med god aptit. Hon har ingen feber och allmäntillståndet är normalt. Avföringen är som sagt bra.

Min tanke har varit att hon förmodligen är väldigt hungrig på morgonen och att hon därför har mått illa. Hon har tidigare fått uppblött torrfoder, som ju tar mer plats i magen än färskfodret. I förrgår och i går morse prövade jag därför att fylla ut maten med lite grovt riven morot. Det gjorde att hon åt lite långsammare, vilket jag tycker är bra. På kvällen efter att hon hade ätit fodret med morot i mådde hon bra. I går morse kräktes hon dock ungefär två timmar efter frukosten. Hon låg och sov på min mage, vaknade plötsligt, hoppade ner på golvet och hulkade upp maten i ett hulk.

Nu undrar jag, tycker ni att jag borde kontakta veterinären? Vad kan detta handla om? Kan jag ha haft rätt i att hon var överhungrig på morgonen och kan hon helt enkelt ha reagerat på morötterna när hon kräktes efter maten? Som ni förstår blir jag orolig.

Tacksam för alla svar.
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

Kräks hon innan hon har ätit frukost?

Min Billy kräks på morgonen ibland, och det är gult och ganska slemmigt.
Detta för att han "svälter" sig lite emellanåt och kräks om han har gått på tom mage för länge, till exempel om han skippade kvällsmaten, sov länge och inte ätit har frukost än. Då kräks han galla, helt enkelt.

Jag brukar bara se till att han äter något ganska omgående efter att han har kräkts.
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

Kräks hon innan hon har ätit frukost?

Min Billy kräks på morgonen ibland, och det är gult och ganska slemmigt.
Detta för att han "svälter" sig lite emellanåt och kräks om han har gått på tom mage för länge, till exempel om han skippade kvällsmaten, sov länge och inte ätit har frukost än. Då kräks han galla, helt enkelt.

Jag brukar bara se till att han äter något ganska omgående efter att han har kräkts.

Ja, förutom i går så har det varit före frukost. Det som har kommit upp har varit vitaktigt och slemmigt. I går prövade jag att ge middagen lite senare på kvällen och i morse kräktes hon inte. Jag kanske ska fortsätta så några dagar och se om det funkar.
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

Ja, förutom i går så har det varit före frukost. Det som har kommit upp har varit vitaktigt och slemmigt. I går prövade jag att ge middagen lite senare på kvällen och i morse kräktes hon inte. Jag kanske ska fortsätta så några dagar och se om det funkar.

Många hundar kräks på fastande mage. Ha ett kex eller något att ge direkt när ni vaknar.
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

Typ magkatarr är rätt vanligt på hundar och det brukar de känna av när det har gått för lång tid mellan måltiderna, precis som vallhund säger kan det vara bra att stoppa i dem något direkt på morgonen om de har problem. Knäckebröd brukar fungera bra om hunden nu äter det. ;)
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

Standardt har en produkt som heter pH-balans och det ger man på kvällen. Min hund har aldrig kräkts på morgonen efter att ha fått pulvret, men gör det ibland om jag har glömt.
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

Tack så mycket för era svar! :bow: Eftersom hon mår bra i övrigt känner jag mig rätt säker på att det är det ni skriver. Så skönt för jag började bli lite orolig! Buke är toppen!

Nu har vi gett middagen senare två dagar i rad och hon har mått bra båda morgnarna. Jag ska prova det där tillskottet också. Hundarna får mat i princip direkt när de vaknar. De rastas bara snabbt i trädgården och sen är det frukost. Det skulle säkert vara bra att ge henne något litet direkt när hon vaknar, men vet inte vad det skulle vara. Jag tror knappast att jag kan få henne att äta knäckebröd. Hon älskar godis och sitt färskfoder men är annars (med mopsmått mätt ;)) rätt kinkig med maten. Eftersom hon har lätt att lägga på sig och vi precis har bantat bort 3 överflödshekto vill jag vara väldigt försiktig med att ge henne saker utöver fodret. Några torrfoderkulor kanske kan funka.
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

Båda mina hundar äter färskfoder och är väldigt tidsbundna. Ger jag dom mat för tidigt på kvällen och sover lite längre på morgonen så spyr dom båda. Så det gäller att hitta den gyllende tiden mellan måltiderna så att magen inte är så tom när dom vaknar.
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

Man kan spara lite av kvällsmaten och ge några tuggor sent på kvällen.

Min yngste fick ett litet mellanmål mitt på dagen ända tills han var 1½ år på grund av att det blev så lång tid emellan frukost och kvällsmat att magen hann gå tom.
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

När vi gav torrfoder var det inte alls så noga med att mattiderna hölls precis. Ibland ville tiken inte äta alls förrän efter vi hade varit ute på dagens första långpromenad vid lunch. Så jag var inte beredd på att det kunde bli så annorlunda när vi bytte foder. På era svar verkar det som att det inte är helt ovanligt. Tidigare gav vi middag vid 18-tiden (vi har gett tidigt eftersom hanen är rätt kvällstrött och brukar gå och lägga sig) och frukost vid 8-tiden. Jag inser nu att det var rätt många timmar mellan målen. Nu har vi gått över till att ge middagen vid 20-tiden och det verkar funka. Tre dagar har gått utan att tiken har mått illa på morgonen. Vi har inte behövt ge henne något när hon vaknar.

Än en gång, tack för alla svar!
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

Jag har en matglad tik här hemma som får frukost efter morgon prommen som tar 2 timmar. Ibland blir hon sur i magen och veterinären tipsade mig om att köpa vanliga Novalucol tuggtabletter. Hon får inte dom varje dag, men om middagen var tidig och frukosten sen så får hon två stycken (hunden väger 26 kg). Magen håller sig lugn i väntan på frukost. :-)
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

*KL*
Även Leia har lite känslig mage, i synnerhet efter turerna i somras, så hon får numera mat 3 ggr/dag; så fort vi vaknar, vid 17-18-tiden när daghundarna får käk och så sedan en sista giva precis innan vi går och lägger oss, vid 22-23-tiden.
I somras blev hon dock känsligare än vanligt och det hände ett par gånger att hon kräktes några timmar efter maten så vi gick till vetten (jag är lite extra nojig med henne eftersom hon har fel på njurarna, illamåendet skulle ju kunna komma därifrån).
Efter diverse turer gjordes en passageröntgen, man ger kontrastmedel och röntgar sedan mag-tarmkanalen allteftersom kontrastet passerar. Och japp, där fanns något som inte borde finnas där. Med hjälp av gastroskopi fiskades en stor bit grillkol(!) upp ur magsäcken och sedan har Leia visserligen varit känsligare i magen men inte kräkts alls.

Även min RR kräktes när hon hade diverse saker i magen (oftast tennisbollsbitar), för det mesta kom de upp av sig själva men vi behövde veterinärhjälp ett par gånger.

Jag vill inte måla fan på väggen men alltså peka på att kräkningar på tom mage kan bero på främmande kropp i mag-tarmsystemet men om det har funkat med att lägga om mattiderna hade jag inte gått till vetten om hunden för övrigt mår bra och bajsar som den skall :).
 
Sv: Hund som kräks på morgonen

Knapplån.
Min ena DS-kille är ganska känslig och har tidigare också kräkts på morgonen, jag trodde också det berodde på att han var tom i magen och började därmed ge honom mat oftare. Då började han matvägra helt åt ingenting bortsett från gräs ute..Efter flera besök hos veterinär för att komma till rätta med vad som bekymrade honom konstaterades att han var glutenallergisk och på det extremt kräsen. Han har alltid tidigare (nu 4 år) ätit med god aptit men glutenallergin gjorde att han kom in i en ond cirkel och var rädd för att all mat skulle göra honom dålig och han vågade därför inte äta alls, vilket innebar att han mådde ännu sämre. För att bryta mönstret fick mina föräldrars gammelgubbe också dvärgschnauzer flytta hem till oss så att han på så vis fick lite "konkurrens" kring maten. Då började han sakteliga bli mer noga att äta upp och han fodras numera 3 gånger per dag och sista måltiden är ganska sent på kvällen. Nu är han pigg och glad och jag minns inte ens senast han kräktes, dock är han lite besviken över att han inte får lov att äta pizza-kanter längre. :(
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
989
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 725
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 541
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp