Bukefalos 28 år!

Hund som slickar på sin tass, nu halt

Ferrari

Trådstartare
Jag har en bc-korsning hemma som har bott på fyra ställen på mindre än ett halvår. Hon är lugn och stabil till utsidan sett, får hjärngympa och fysisk motion, men hon slickar konstant på sina ena tass (undersidan) och den är nu röd & mycket öm. Så hon har efter detta slickandet blivit halt.

Vet inte om det beror på någon yttre påverkan, då jag inte kan se något annat än den röda huden. Eller om det beror på inre stress efter allt flyttande. Men något måste jag göra åt det.

Nu bryter vi henne så fort vi ser henne slicka, men jag funderar på om det finns något man kan smörja in tassen med. Något som smakar riktigt äckligt. Har satt på tratt men det är så fruktansvärt klumpigt, eftersom hon alltid vill sova under bord, stolar & sängar.

Har ni några förslag?
 
Sv: Hund som slickar på sin tass, nu halt

Finns risk för att det är stressrelaterat, men man kan ju inte helt utesluta att hon slickar på ett ställe för att det gör ont.

Hursomhelst så har hon med stor säkerhet åkt på en infektion efter allt detta slickande, så ta henne till en veterinär för undersökning. Så länge det kliar/svider/gör ont under tassen så är det omöjligt att bryta beteendet.

Lycka till!
 
Sv: Hund som slickar på sin tass, nu halt

Har du undersökt tassen noga , ingen spricka eller något litet föremål som gått in ? hundar kan också slicka för att det gjör ont inne i tassen , gammal skada? skulle låta en vetrinär undersöka hunden om du inte ser något synligt på tramdynor mm , rodnaden som nu har kommit kan utvecjkla eksem av all slickning , eksem gjer smärta, irritation .
 
Sv: Hund som slickar på sin tass, nu halt

Min tik gjorde detsamma precis när hon flyttade hem till mig. Hon uppträdde lugnt och sansat - men slickade konstant på ena baktassen. Hon hade också haft 3-4 hem innan mig vid 2 års ålder.
Jag gjorde på samma vis som du har gjort, avbröt henne när hon höll på att slicka och smörjde in tassen för att den inte skulle torka ut.
I hennes fall var det stress över att komma till ytterligare ett nytt hem, men det försvann när hon började känna sig trygg i miljön.

Om hon haltar och tassen är röd, är det nog ingen dum idé att åka till veterinär för säkerhets skull? Har du klämt på trampdynor och tår för att se om hon reagerar någonting på det?
 
Sv: Hund som slickar på sin tass, nu halt

Min tik gjorde detsamma precis när hon flyttade hem till mig. Hon uppträdde lugnt och sansat - men slickade konstant på ena baktassen. Hon hade också haft 3-4 hem innan mig vid 2 års ålder.
Jag gjorde på samma vis som du har gjort, avbröt henne när hon höll på att slicka och smörjde in tassen för att den inte skulle torka ut.
I hennes fall var det stress över att komma till ytterligare ett nytt hem, men det försvann när hon började känna sig trygg i miljön.

Om hon haltar och tassen är röd, är det nog ingen dum idé att åka till veterinär för säkerhets skull? Har du klämt på trampdynor och tår för att se om hon reagerar någonting på det?

Hon reagerar inte när jag klämmer och trycker, ute flänger hon som vanligt och även när hon är uppspelt. Det är bara när hon strosar lugnt fram som hon haltade.

Rengjorde ordentligt och tog även på lite jodopax ifall det skulle vara något litet sår. Efter det så har hon inte slickat lika intensivt. Tror det är stressrelaterat, helt klart, har varit med om det förut med föräldrarnas hund som gör det när han är understimulerad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp