Hunden hade njursvikt, avlivad...

Dana

Trådstartare
Vår rottweiler, hane, 7 ½ år visade sig ha njursvikt.

Åkte in med hunden till veterinären, pga luktade illa i mun bla. Jovisst, han hade tandsten och en böld i munnen. Vi bestämde att operation för böld och ta bort tandsten, som då inte ingick i försäkringen. (tandsten för äldre hundar) skulle göras. De skulle bara ta lite blodprover, för att se att han klarade av en sövning.

Vi berättade även att han drack mycket, som vi tolkade pga av värmen.

2 timmar senare hörde vi av från djursjukhuset. Han hade njursvikt, kronisk och blodbrist. Det bästa vore att ta bort honom...Han skulle ju bara kollas, att alla värden var bra, för en sövning. Vilken chock.

Fick panik, ringde barnen, de ville ju vara med vid avlivning. Allt gick så fort. Vi fick en stund innan...

För ett år sen var vi inne pga av förstorad prostata. Kastrerades. Vi sa då hoppas han får några år till. Då visade proverna inget om njurar, det måste gått fort...

Det här hände i torsdags, så det har gått några dagar, men saknar min lille "KlotOlle". Gråter... Någon mer här som varit med om att hund fått njursvikt?

Ursäkta "lulligt" inlägg, men är fortfarande ledsen och i chock.
 
Sv: Hunden hade njursvikt, avlivad...

Beklagar verkligen.
Har inte en hund med njursvikt, men en med kroniska njurförändringar som fungerar bra på medicin och specialkost.
Det måste varit riktigt hemska värden om de ville avliva direkt.
Ännu en gång, beklagar sorgen :(
 
Sv: Hunden hade njursvikt, avlivad...

Tyvärr är det ju ofta så att man inte märker njursvikt förrän den är så långt framskriden att det inte finns så mycket att göra. Precis som hemlig så har jag en hund med njurinsufficiens som hålls i någorlunda schack av medicin och foder men vi upptäckte det osedvanligt tidigt på Skroffan och kunde så att säga mota Olle i grind.
Usch, det måste verkligen varit en chock för er, beklagar sorgen :( .
 
Sv: Hunden hade njursvikt, avlivad...

Beklagar :(

Min, numera avlidna, ena hund fick njursvikt till följd av njurbäckeninflammation. Hon stod ganska länge på gränsen mellan död och liv, mycket pga felbehandling på ett djursjukhus. Men hon överlevde och klarade sig senare utan men på njurarna.
 
Sv: Hunden hade njursvikt, avlivad...

Beklagar. Det är så fruktansvärt tråkigt.
Jag har ej varit med om njursvikt, men ville skicka lite kram iallafall, det är aldrig kul att behöva ta bort sin familjemedlem.
 
Sv: Hunden hade njursvikt, avlivad...

Först vill jag skicka en kram.

Min första riesenschnauzer fick njursvikt, hon var då ungefär 12 år. Nu har det gått några år sen det hände men vi hade lämnat henne ensam hemma en natt då både jag och min man jobbade, hon var inte ensam så många timmar men hon hade kräkts när vi kom hem och så drack hon en hel massa vatten och kräktes igen så vi ringde vet och fick komma in och det konstaterades njursvikt. Vi fick ca ett halvår till med henne innan hon blev för dålig och det misstänktes att det kom av att hon blev biten av en orm som ung.
Vi hade inte sett några symptom på njursvikt innan den natten.

Jag minns att jag hade dåligt samvete över att hon var ensam hemma när hon blev dålig men så här i efterhand så känns det som att det var bra att hon inte satt i bilen och kräktes då hade hon inte kunnat gå undan och lägga sig någon annan stans.
 
Sv: Hunden hade njursvikt, avlivad...

Min första hund fick avlivas av det. Visserligen inte lika hastigt som din men det berodde mer på tur än skicklighet. Vi upptäckte det på grund av att det var vinter och för en gångs skull snö här nere. Så vi såg att han hade blod i urinen när han kissade i snön. Tror han fick ca tre månader innan vi fick ta bort honom. Det hjälpte inte med specialkost medicin så han blev gradvis sämre hela tiden.
 
Sv: Hunden hade njursvikt, avlivad...

Tack alla, det värmer!

Önskar bara att vi fått lite mer tid med honom innan.

Han kräktes ju även kvällen innan och på morgonen. Åt sämre, drack mycket, den sista veckan ca, men vi trodde det berodde på värmen...
 
Sv: Hunden hade njursvikt, avlivad...

Mina föräldrar fick avliva sin hund på ungefär samma "snabba" sätt =(

Hunde har jag "vuxit" upp med och de var väldigt dramatiskt!

DE åkte in med honom för att han började kissa inne, samma kväll åkte de in och de hittade en tumör vid urinblåsan (Och flera runt andra organ)... Ingen anade något, förutom att han blev trött fort, men eftersom han var lite till åren så trodde alla att de berodde på de...

Så med de, vill jag säga, jag beglagar verkligen sorgen!
 
Sv: Hunden hade njursvikt, avlivad...

Tack alla, det värmer!

Önskar bara att vi fått lite mer tid med honom innan.

Han kräktes ju även kvällen innan och på morgonen. Åt sämre, drack mycket, den sista veckan ca, men vi trodde det berodde på värmen...

Fast sannolikt hade det inte hjälpt. När de får såpass tydliga symtom är njurarna i princip helt utslagna, antagligen hade det varit mer eller mindre direkt avlivning i vilket fall :(.
Jag kan ju säga att det bara är en slump att vi upptäckte Skroffans njurfel så tidigt, nu efter fem år är hon såpass att jag kanske skulle sökt veterinär för att jag inte tycker att hon är helt tip-top och då har hon fortfarande väldigt vaga symtom - jag hade antagligen också trott att det var värmen.
Återigen, beklagar sorgen.
 
Hej. Sitter med min lilla tjej i knät som har för ett halvår fått reda på att hon är född med bara en njure, vi tyckte hon drack mycket vatten så vi var på alla stora veterinärer anikura mm och och ville veta, dom tog blodprover och sa att hon hade förhöjda blodvärden men inge jävla Vetrinär kom på att hon bara hade en njure till vi kom på söder och tjejen blev arg då tog dom ett ultraljud och då såg han att hon bara hade en njure som dessutom hade blivit deformerad och har en funktion på 40% detta fick vi reda på för 3månader sedan då åkte vi och gjorde dropp hon blev piggare men nu är det dåligt GRÅTER så jävla oretvist. Vi adopterade lolla Anita när hon var 4 år och ingen viste eller sa nått till oss. Fy fan fy fan fy fan älskar min lilla tjej vill inte släppa henne. Tack Mvh Chtister.
 
@ChristerAnita Beklagar. Att utgå från att en hund bara har en njure är inget veterinären gör i första taget då det inte är så vanligt. Förstår dock din frustration, men genom ditt inlägg ser jag inte att veterinären gjorde nåt fel.

Hade en hund med njursvikt, det upptäcktes på ultraljud när hon var 7 år. Hon fick specialkost (proteinfattigt för att underlätta för njurarna) och fick somna in i augusti i år, närmare 12 år gammal.

När de väl blir dåliga av sina njurar är det tyvärr svårt att göra nåt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag behöver er hjälp! Jag har en 2-årig Kokoni (grekisk ras, men ingen gatuhund) Han har drabbats av njursvikt, var inne med honom...
Svar
2
· Visningar
1 047
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp