Bukefalos 28 år!

Hundmatsframställning i ödeskogen

Gnist

Trådstartare
För er som inte gillar att se köttspill etc.: Öppna inte tråden!

Man tager några hinkar köttspill och några baljor med fett, lite lever, tungor och njure (lungorna får de som de är, då de är ett elände att mala)

DSC_0075-1.jpg


Fördelar det i lämpliga bitar för kvarnen

DSC_0077-1.jpg


Börjar mala

DSC_0078-1.jpg


Lite kött

DSC_0079-1.jpg


Lite lever/njure/tunga

DSC_0081-1.jpg


Och en hel del fett

DSC_0084-1.jpg


Resultat; + 40 kg hundmat och 4½ hink med överblivet fett som blir till talgbollar åt de små fåglarna i vinter :)

DSC_0086-1.jpg


Återstår bara att paketera det hela, frysa in och göra talgbollar.

Total mängd hundmat i frysen = nästan 70 kg + att hundarna i det närmaste levt på köttrens/inälvsdetaljer/ben etc. mumsigt. Det lär ju också bli en hel del mer av den varan så att man kan ge som tillskott till torrfodret i vinter.
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Åh, jag hade så gärna gett det till min Slam... i dagsläget får han det näst bästa - frusna korvar från Klass.

Tror du att det finns chans att köpa liknande spill från slakterierna? (litet lokalt)

/Migo
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Jipotima säljer ju annars sådant, det är det jag ger Loka. Malt kött, ben m.m.
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Det ser så mumsigt ut!

Narmo flyttar hem till dig det närmsta halvåret, du är ju van vid Lapsk och han är grym på eftersök så han kan jobba för födan ;)
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Det enda finfördelade jag köper från Jipotimas är vomen, resten finns i hela bitar med hela ben/brosk, mums säger hundarna.
Lite tuggmotstånd skadar inte.
;)
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Är ju därför man har halva frysen med ben och andra halvan med malet :D

Ben har ju mina året om och ryggar från får är kanon. Räcker inte så länge när jämtarna sätter gaddarna i dem, men bra sysselsättning är det den stund det varar :angel:

Migo: vet inte om slakterierna säljer direkt till privatkund, men omöjligt är det inte. Bara att ringa och kolla ;)

Ni övriga; :eek: Fler hundar till ödeskogen??? Är ni komplett galna?? :rofl: :rofl:

Kloning av Gnist skulle behövas då för att sysselsätta allihopa :banana:
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Blandar du köttet med något ?
Hur länge räcker detta ?

Kennel jag jobbade på köpte spill ifrån slakterier och blandade med något musli-liknande som skulle svälla över natt.

Vilken skillnad det är på ordentlig mat i jämförelse med diverse hundfoder som säljs i djuraffärer, granngården, mataffärer osv.
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Nu över hösten får de rent kött/inälvor/ben/fett etc. enbart som det är och det ideala hade varit att ge det året om, men då skulle jag med mitt antal hundar behöva ett helt frysrum :angel:

Över vintern drygar jag ut högenergifoder med köttfärsen och ben, men blandar inte i några gryn/spannmål eller annat konstigheter i köttet alls. Däremot får ju hundarna över hösten lite tillskott i form av mineraler och vitaminer. Det får de inte över vintern, då de får i sig allt sådant via torrfodret.

Vatten är ju också givet att de får året om. Inomhus, fri tillgång och vintertid utomhus 2 ggr/dag och resten av året fri tillgång även ute.

Ben har de som sagt året om.

Hur länge det räcker beror ju på hur många älgar som skjuts etc. eftersom det styr hur mycket slims vi får tag på ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Åhh underbart!

Jag fick förra hösten en massa gojs till hundarna från grannarna efter deras jakt och hundarna älskade det!
Hade ett nästan helt älgskelett ute på trädgården i snön. :D

Allt slams, skar jag ner i lagom småbitar, har ju inte lyxen att äga en mal, och frös in i lagom stora portionsförpackningar.
Gjorde även kattmat, med inhandlat hjärta och lever, mums sa de också!
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Ojojoj! Cerberus undrar när festen är, så han kan boka tågbiljett. Jag har så himla svårt med att hantera kött så han skulle nog gärna flytta för den där dieten om han fick. Inte skulle du väl märka om du fick in en afghan i flocken? Jakthund som jakthund väl? ;)
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

:rofl:

*Vaknar en morgon, kikar ut genom fönstret och upptäcker att hela trädgården är full av hundar*

:eek: *fniss*
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Bli inte förvånad om där står en svart hund, en gul hund och en lilljessicah på uppfarten med en plasthink i handen en morgon.
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Du är så välkommen så :banana:

Då kan du hänga med mig och en grå på en liten jakt-tur först då, så kanske du får det pinfärskt ;)
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Blir nog jakt i slutet av veckan/helgen. Har lite prov och mer hundmat att fixa med i veckan + att ungarna har höstlov = alla tre lediga från skolan, men är du sugen på att hänga på så är det bara att höra av dig :cool:
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Jag har väl sisådär 150+ mil att åka, och är nog rätt usel på att jaga.. Men hur gör man om man bara vill ha det där fina spillet, när man inte känner en enda jägare och bor i SKÅNE...?

Mina hundar hade kunnat döda för det där ;)
(I alla fall om jag tänker på hur dom nästan tappar ögonen om jag köper hem lite hjärta eller så. Och att frusna kycklingklubbor är värsta delikatessen här hemma!)
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

Åhå, vilket lyxliv dina hundar lever! :)

Mina får vara nöjda med några "torra" (dvs med inte så mycket kött ;)) märgben och ett och annat köttspill från när vi lagar mat, stackarna :p
 
Sv: Hundmatsframställning i ödeskogen

shit.. jadu, jag har två till som vill bo hos dig på mat-kollo haha :)

men min prinskorv är allergisk, han tål lamm.. tror du man kan ge råa (eller tillagade) lammkotletter?
kan det vara farligt om han aldrig har fått sånt godis förut?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp