Hunter trail

mullah

Trådstartare
Hunting trail. eller möjligen hunter trail är en tävlingsform som är vanlig på Irland. Skulle vilja ordna en sådan på klubbnivå. Har fattat det som att det är en terränghoppning men är det nån som vet nåt mer eller kanske till och med har ridit det?
 
Jag har ridit två Hunter trails när jag bodde på Irland. Nu är det iof nio år sen så det kan ju ha ändrats sen dess. Men då red man hunter trails med sina jakt eller fälttävlanshästar innan jaktsäsongen börjat. Det fanns ett par nivåer med olika hinderhöjd jämförbara med fälttävlans nivåer. Man kunde även starta i par och rida två och två samtidigt vilket jag gjorde tillsammans med en 10-årig tjej som red efter mig. Hindren var ungefär som en svensk fälttävlan, fasta hinder, mycket upp och nedhopp, trappor, häckar, murar, däck osv. Nedhopp i vatten eller över en bäck. En gång skulle man även rida kanske 20m i en bäck. De hade också ofta ett teknikhinder med på banan, t.ex. efter en lång galoppsträcka skulle man sakta ner och skritta genom en "labyrint" eller öppna och rida genom en grind.

Väldigt roligt var det även om hindren var höga även i lägsta klassen. Hur det skulle funka att anordna det i Sverige och gentemot svenska fälttävlansregler har jag däremot ingen koll på.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 606
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 226
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 732
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp