Bukefalos 28 år!

Hur är det egentligen under montéloppen??

M

missdragon

Jag vet att det finns en hel del montéryttare och intresserade här så jag tänkte lufta detta ämne, kanske för att förstå anledningen till att det blir missförstånd och varför vi begår felen (utbildningsbehov!?!) men även varför en del människor ”snétänder” och skall hämnas/ge igen/trycka till/”visa” den andra och så vidare. Hoppas att Ni kan hjälpa mig att kasta lite ljus på mörkret! :)

Då jag ser en hel del montélopp, dels live men även från hästryggen ibland så undrar jag hur vi egentligen behandlar varandra under loppen. Senaste halvåret har jag upplevt det mer och mer otrevligt (kanske inte rätt ord, men jag kommer inte på något annat just nu). Ryttarna skriker och gormar på varandra, skär av vid omridning av andra ekipage och ”klipper med andra ord av benen” på hästen den går om/går ned framför. En del ryttare skriker för att ”skrämma” (fel ordval kanske...) andra ryttare och det finns till och med de som sparkar ur fötterna ur stigbyglarna på andra eller sparkar/slår på andra hästar. Andra tar ut all sin ilska efteråt och går och skäller och gnäller (ja, mer eller mindre i alla fall) på att ”h*n red över mig”, ”h*n kan inte ta ned en galopperande häst och störde mig/flera stycken/halva fältet” till hästens tränare/ägare, sedan slutar det med att de själva åker på böter för snäv körning eller störande av medtävlande (givetvis gäller detta bara ibland)... Att vi efter loppen inte tar kontakt och pratar med den andra ryttaren förstår jag inte heller (kan inte påstå att jag är så bra på det heller), tala om hur man upplevde situationen och även säga att ”du red snävt på mig” eller något, den andra person kanske inte ens uppmärksammade att den red snävt och kan behöva upplysas om detta för att det, förhoppningsvis, skall kunna ändras till nästa gång. Än så länge ser inte funktionerärna/domarna allt, de har inte lärt sig riktigt (jag har kompisar som är funktionärer på travet och de bekräftar detta) och det gäller att vi kommunicerar öppet även runt loppen. Jag upplever många snäva omridningar, antar att det beror på att vi saknar sulkyn bakpå? Det är många som tycks ”glömma bort” att deras egen häst har en bak-kärra och att hästen man rider om har framben som trummar på, framför där huvudet slutar... De går helt enkelt ned i banan när de själva (ryttaren) passerat huvudet på den hästen som rids om. :eek:

Det är ett känt faktum att kuskar gapar åt varandra lite titt som tätt, men stämningen i ett montélopp kan jag ibland uppfatta som ”råare” och mer ”brutal”. Ganska kraftiga ord, jag menar inte i deras starkaste innebörd utan mer att de är, i jämförelse med sulkylopp, attitydmässigt tuffare. Har vi en övertro på oss själva eller blir vi så adrenalinstinna att vi inte kan behärska oss? När en ryttare skriker till en annan mitt under lopp; ”Du rider som en kratta” så tycker i alla fall jag att personen som skriker inte har mognad nog för att befinna sig på banan överhuvudtaget... Och jo, det har hänt. Jag har själv inte råkat ut för någon som gapat på mig men sett det flera gånger, överriden har jag däremot blivit, jag vet att det inte är kul och det kan till och med förstöra hästen för all framtid, men att anklaga den andra ryttaren för att ”rida som en kratta” är inte konstruktivt alls utan enbart nedbrytande. :mad:

Hur upplever Ni att det går till ”ute i landet”??
Får vi tillräcklig utbildning under licenstagningen?? Så vitt jag vet så fick vi ”bara” lära oss de olika reglementena och genomföra utbildningslopp när jag tog min licens. Visst hade de lite ”att-tänka-på”-tips men det var mer för sulkys och inte anpassat för montén. Till stor del överförbart på montén jovisst, men inga specifika ”montétips” fanns att inhämta. Kanske det är annorlunda idag då det är några år sedan jag tog licensen??
Har Ni sett lopp från andra länder, hur går det till där?? Jag har inte sett några lopp ”live” i andra länder och på tv kan man inte påstå att det framgår att kuskar/ryttare skriker åt varandra. ;)

Hoppas att något av mitt svammel gick att förstå... :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Det var ett mycket bra ämne att ta upp.

Som åskådare uppfattar jag jargongen kring montéloppen som riktigt otrevlig ibland. Det pratats en hel del i stallarna om detta också. Jag har flera gånger hört insinuationer om att det blir så när "fruntimmer" ska tävla. Alltså anspelningar på att det är hönsgård pga att det är mest tjejer som rider.

Jag tror att det är mycket viktigt för monténs framtida anseende att man kommer tillrätta med de här buffliga tagen. Och jag tror att det bästa sättet att komma tillrätta med det är en debatt om ämnet.
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

intressant ämne. Det behövs nog "vädras" lite så man kommer på lösningar på problemet, för problem är precis vad det är.
Det du skriver stämmer väldigt bra in på det jag upplevt i loppen. Folk som skriker, rider snävt, stör o.s.v.

Jag tror en stor del i problemet är brist på självinsikt. Ryttarna är väldigt snabba med att skylla/klaga på alla andra men dom själva "gör aldrig fel".
Jag vet själv med mig att jag gjort fel, vid några tillfällen. Och jag försöker hela tiden ta till mig det och göra det bättre nästa gång.
Det är helt enkelt upp till varje ryttare att försöka utvecklas och visa hänsyn mot andra hästar/ryttare. För även om det är en tävling så är det inte värt att riskera skador på medtävlarna bara för att man vill vara först i mål.

Alla borde bli bättre på att be om ursäkt också.

Sen är det ju inte bara i montén det förekommer skrik o.s.v. Det är det även i sulkyloppen.
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Tja, jag kan säga att ditt "svammel" till stor del är anledningen till att jag radikalt ändrat åsikt och troligtvis aldrig tänker plocka ut någon montélicens. :angel: Körlicens heller för den delen, men jag tycker nog det är bra värre i montéloppen. Red provlopp ett par gånger och värre nära döden-upplevelse har jag nog aldrig haft.

Jag själv har inte gått någon licenskurs, men av vad jag hört av andra verkar utbildningarna häromkring vara under all kritik. Allt ska ha fokuserats på reglementet och utbildningsloppen, om hälften sedan red som krattor och knappt orkade stå i stigbyglarna hela distansen ut verkar ha varit sak samma.

Vill man få upp montésportens status i Sverige är i alla fall jag övertygad att det du räknat upp kan vara en väldigt bra idé att börja med att titta på.
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Nu har jag inte själv montelicens men ser loppen som tränare till montehäst.

Har sett en del hårresande ridningar.
Många gånger har det varit nära olyckor.
Har nog den åsikten att montelicensen är för lätt att ta.
Verkar som många inte har ridkunskaperna som krävs. Och en del har inte styrkan att hålla hästarna......
Kanske en lösning kan vara högre krav på ridkunskaper, typ ridprov, och fler provlopp för att få mer erfarenhet inför riktiga lopp....

Tyvärr har jag också märkt att jargongen är väldigt hård under loppen....Blir en otrevlig stämmning.
Kanske hårdare regler och mer uppmärksamma domare behövs.

Tyvärr har jag blivigt lite rädd att anmäla till monteloppen då jag är rädd om både hästen och min ryttare....
Hästen blev rejält påriden för ett tag sen, 2 ggr under samma lopp....Tack och lov blev han inte skadad men mina nerver trasslade ihop sig....

Kanske monteaktiva, ryttare och tränare skulle behöva något kontaktnät för disskusioner och för att få någon kontakt med varandra....
Hälsningar Mia/b-tränare



Kvaliten behöver höjas om montesporten skall fortsätta utvecklas.
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

*kliar mig i huvudet*

Det ni alla nämner känner jag också igen men jag undrar då om det är sämre disciplin och ruffligare i loppen mer söderut?
Visst, här (norra Sverige) skriks det och rids fult emellanåt men jag har sett mycket trav och även kört lopp (om än det var några år sedan). Tycker väl inte att det är så mycket värre i montéloppen än i sulkyloppen faktiskt.
Kommer du som ung tjej i sulkylopp så tar de chansen att skrämma dig där med. Jag känner mig rätt så härdad så till mig får de gärna prova att skrika hur mycket de vill. Ser jag att det finns plats för min häst om jag vill byta spår så gör jag det. Sitter en då två längder bak och skriker att jag inte ryms, ja då får de gasta bäst de vill...
För egen del så ska det mycket till innan jag öppnar truten i ett lopp...så länge det inte är min egen häst jag pratar till.

Även jag har blivit drabbad av sådana som inte tycks förstå att hästen har hälften av kroppen bakom ryttaren vilket medfört störningar för min del. Men så länge ingen kommer till skada så kommer det ju nya lopp. Inget jag kan gå och sura över...
Man ser också ofta hur ryttare bara drar tvärstopp när de får galoppp eller bara kastar hästen rakt ut utan att se sig för. Inget kul alls om man kommer där bakom men det gäller ju för ALLA att hålla upsikt, inte bara över sin egen häst. Kör du bil så måste du ju ha koll på trafiken och omgivningen runt omkring, det är samma sak i ett lopp oavsett tävlingsdisciplin.

Än så länge är ju monté så nytt i Sverige och de flesta som rider lopp har inte hunnit vara med så länge. Titta och jämför med exempelvis vissa lärlingslopp och amatörlopp. Där händer det mycket också...Det sitter ju inte i att de kuskarna är dummare, bara att de har mindre rutin och då blir det ju lättare fel.
I det fallet förstår jag Flugan. Jag vill t ex undvika att anmäla mina hästar till amatörlopp just av den orsaken. Men får man inte chansen att rida/köra så hur kan man då skaffa sig rutin? För det ÄR skillnad att rida i tävlingssammanhang jämfört med provlopp.
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Jag har flera gånger hört insinuationer om att det blir så när "fruntimmer" ska tävla. Alltså anspelningar på att det är hönsgård pga att det är mest tjejer som rider.

Fast det kan inte vara sant, inom galoppen är det i stort sett kvinnlig dominans på ryttarsidan (speciellt i amtörlöp) och det verkar gå bra.
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Lite knapplån.. Det är en hel del skrik och skrän i galoppen också, tro mig... Däremot är det större banor där så man hör det inte lika väl... Och dessutom, anser jag med den erfarenheten jag har, att det inom galoppen finns en betydigt bättre bandomarnämnd (skiljedomstol heter det på galoppspråk) som håller koll på överridningar och sådant. Kanskeär det så enkelt att bandomarna fortfarande är lite ovana att döma monté?

Jag har i och för sig kört en hel del lopp också, som lärling, amatör, ridit en del.. Jag kan tycka att det låter och händer minst lika mycket i både lärlings och amatörloppen som i montéloppen... Proffsloppen är kanske lite bättre eftersom de flesta vet vilka marginaler de kan köra med mot varandra, men jag känner en tjej som blev kallad hora av en av våra bättre kuskar för att hon svarade ledningen, så nog tycker jag att det finns fler än våra montéryttare som ska skärpa sig i så fall, om det ska vara för sportens anseende....

Det är en sport, det gäller att vinna, att utövarna är heta i stridens hetta tycker jag inte är ett dugg konstigt, snarare tvärtom, är väl vinnarskalle och tävlingsinstinkt en jäkligt bra förutsättning. Man blir inte bäst, Vinner OS, eller montélopp, om man nöjer sig med att vara tvåa... Sedan som sagt, får man hoppas att domarna ser det rävspel som finns i både vanliga travlopp, montélopp och galopplopp, men de är inte mer än människor och kan givetvis inte se allt...

Angående att ryttare kommer med gnäll efteråt... Jag har ännu inte haft en kusk som tagit på sig och sagt att "det var mitt fel" om hästen galopperat eller på annat sätt gjortg ett dåligt lopp, utan jag tycker de flesta kommer med undanflykter. Proffs, lärlingar, amatörer och montéryttare...
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

TYcker att det skriks lika mycket i körloppen. Det jag kan säga att generellt skriks det mest när det är många oerfarna med, typ monteloppen, ungdomslopp, DAMLOPP.... Oftast är det faktiskt så att den som får "skäll" gör nåt fel. Ligger man tex i halvspår och hindrar för nån får man tåla. Gormar själv åt ryttare som försöker tränga sig ut eller inte kollar bakåt innan de börjar dra ut en galopperande häst! Och visst får man tåla att nån skriker till åt en om man kör/rider för samma position, typ skriker man åt någon mindre erfaren kan det ju hända att de backar undan och det gynnar den som gör det. Detta meanr jag dock inte att jag gör, men i såna lägen gäller det ju att ha koll på om man har "rätten" på sin sida och ska pressa på eller om det faktiskt är någon som vill hindra att det blir en incident ...
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Då tänkte jag bara fråga om det är mycket trampskador i löpen?
Finns det någon regel på hur nära man får ligga varandra?
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Har med avsikt studerat utvecklingen i denna tråd lite "från sidan", dessutom har jag inte suttit så mycket vid datorn med anledning av det vackra vädret utan mest "läst utan att svara".

Kan hålla med om att det är lite för lite kunskap på bandomarna/funktionärerna i montén, för det är ändock ganska stor skillnad på monté och sulky lopp. Montén är tajt (ungefär som galoppen) under loppen, det är ingen sulky som kan fastna i varandra och ryttarna kan medvetet gå mycket närmare konkurrenterna när ingen sulky finns. Har länge önskat en montéklubb för hela Sverige, där vi kan samla ihop våra kunskaper och få sporten att gå framåt (snabbare, kanske jag ska tillägga).

Det är klart att det skall "gormas" lite under loppen; gör någon fel så skall det talas om för personen i fråga. Men att skrika; idiot, hora, amatör och annat har bara med personlig mognad (av den som uttrycker orden) att göra, det har inget med loppet i sig och den som får höra ett olämpligt ord skrikande till sig hör bara ordet och tar inte tills sig kritiken i det den gjorde fel. M a o kommer personen med stor sannolikhet att göra samma fel igen. Enkel psykologi. ;)

Cambrie; Kanske en dum och självklar fråga men... Har du försökt att byta kusk/ryttare? Jag har haft flera kuskar som tagit på sig galoppen och sagt att det var deras fel :bow:. En del har till och med sagt att "jag valde fel position" osv om hästen varit oplacerad utan galopp. De som har varit sämst på att ta på sig en galopp är proffsen. Har både egen erfarenhet och hört "historier" från vänner och bekanta som haft hårresande upplevelser av dessa "proffs"... Men det är min erfarenhet och ingen absolut sanning :smirk:
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Då tänkte jag bara fråga om det är mycket trampskador i löpen?
Finns det någon regel på hur nära man får ligga varandra?

Hästarna trampar ju sig själva ibland, speciellt när de galopperar, men att en annan häst skulle trampa din är inte så troligt, större risk då att tet ett bakben på hästen framför slår till knät på den bakom eller liknande

Ligger du så nära att du kör på den framför och stör får du ju böter, men nåt direkt avstånd typ i cm som man måste hålla sig på finns inte
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Då tänkte jag bara fråga om det är mycket trampskador i löpen?
Finns det någon regel på hur nära man får ligga varandra?

Jag har upplevt att det är en del... Dåliga ryttare som rider rätt upp i arsle på framvarande häst!
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Jag har upplevt att det är en del... Dåliga ryttare som rider rätt upp i arsle på framvarande häst!

Värsta var väl när jag red mitt sto som kan vara lite lätt i baken under defilering och voltning. Hon har röd rosett i svansen och man hoppas ju att övriga ryttare förstår innebörden av detta.
Under loppet var det en som låg så nära bakom att hästens huvud i princip låg uppe på baken på min häst med påföljden att min börjar vifta på svansen (slår dock inte under loppet...). Ryttaren vrålar åt mig att hon slår, hon slår....vilket hon alltså inte gjorde men hon blev sur och det med all rätt. SÅ nära rider man inte.
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Värsta var väl när jag red mitt sto som kan vara lite lätt i baken under defilering och voltning. Hon har röd rosett i svansen och man hoppas ju att övriga ryttare förstår innebörden av detta.
Under loppet var det en som låg så nära bakom att hästens huvud i princip låg uppe på baken på min häst med påföljden att min börjar vifta på svansen (slår dock inte under loppet...). Ryttaren vrålar åt mig att hon slår, hon slår....vilket hon alltså inte gjorde men hon blev sur och det med all rätt. SÅ nära rider man inte.

Om en sån sak händer säger man bara skyll dig själv! Du hade ju redan varnat! Men onödigt då din häst blev störd...

Minns att jag blev uppsatt på en ångvält en gång som faktiskt inte gick att hålla bakom... blev tvungen att bryta upp ett halv spår...men hellre det än o rida över någon!
 
Sv: Hur är det egentligen under montéloppen??

Heta hästar är inte roliga i monté...
När man kör har man ju en helt annan möjlighet att hålla hästen, det går aldrig att komma ifrån.
Kan även nämna senaste loppet med min häst. Det kördes rejält från start och jag satt en bra bit ner i fältet. Tempot sänktes kraftigt efter 500 m och min som pullade friskt i det läget hann aldrig vara med på tempominskningen (knappt jag heller) och touchade i framförvarande hästs bakhov med sin framhov. Givetvis slutade det hela med galopp för vår del. Vi var dock inte in i baken på den framför.

När det gäller att kunna läsa en situation så har de mer orutinerade ryttarna kanske (?) inte den förmågan att "tänka snabbt" under ett lopp om ni fattar vad jag menar? Man velar - ryms jag där, kan jag göra så osv. Så länge att det blir försent och till sist fel. Där kommer ju rutinen in och den känsla som en del har i ryggmärgen.
Se bara på storkuskarna som kör tusentals lopp varje år. De kör med små marginaler men de vet vad som krävs och ibland tar även de en chansning. Oftast lyckas dem men ibland inte.
Jag tror inte vi får vara för hårda att döma än så länge. Visst, många gör dundertabbar som kan leda till farliga situationer men det kommer vi aldrig ifrån så länge det inte finns fler tävlingstillfällen. En bättre utbildning hjälper till en viss del men man måste också rida lopp för att få rutinen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur vet man när det är dags att säga farväl till sin bästa kompis, hästen? Jag har ett ponnysto på 27 år som jag ägt hela hennes liv...
Svar
18
· Visningar
1 860
Senast: Anhörig
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 861
Samhälle Har funderat till och från, under en längre tid, varför det är så viktigt för oss människor att sätta etiketter på oss själva, och på...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Scata
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp