Hur anlita hantverkare utan att bli lurad?

Ha! Bygdens enda målare kom TVÅ ÅR efter avtalad tid till mitt hus på bonnlandet. Han valde då att dyka upp på påskafton. OCH slarvade mer än jag själv hade gjort, till och med.

Hemma i stan har det aldrig varit några problem.

Tänk att jag är helt oförvånad över att det svaret kom från just dig ;)
 
Jag tar till mig av allt ni skriver, tack!

Jag är lite extra rädd för att bli lurad eftersom jag blivit det i samband med en operation av häst för inte så länge sedan. De skulle operera bort något, skrev i journalen att de gjort det och tog betalt för det, men det som skulle opererats bort var kvar! Jag går inte in på det närmare här eftersom jag har anmält dem till veterinära ansvarsnämnden, men chocken över att det som skulle vara bortopererat finns kvar har nog inte riktigt lagt sig ännu.
 
Jag tar till mig av allt ni skriver, tack!

Jag är lite extra rädd för att bli lurad eftersom jag blivit det i samband med en operation av häst för inte så länge sedan. De skulle operera bort något, skrev i journalen att de gjort det och tog betalt för det, men det som skulle opererats bort var kvar! Jag går inte in på det närmare här eftersom jag har anmält dem till veterinära ansvarsnämnden, men chocken över att det som skulle vara bortopererat finns kvar har nog inte riktigt lagt sig ännu.
Jösses. Det låter ju helt galet.

Men nog måste det vanliga vara att man inte blir lurad? Oavsett bransch? Det känns helt orimligt att man ska behöva vara kompetent nog att sjäkv bedöma alla näringsutövare man kommer i kontakt med. Det går ju inte.
 
Flytta till landet, här sållas de oseriösa snabbt bort ;).

Ha, säger jag bara.

Ena plåtslagaren tog 3,5 år på sig att komma hit. Nästa tog hem materialet, vi använde det mesta. Fick betala i förskott, hämtade inte ut det sista (för han ville förvara det). Nu, fyra år senare, har han inte kvar vår aluzink och vill inte kännas vid det heller.

Vidare kostar det 13 000 kr att få 20 meter hängränna monterat, d v s 26 000 kr för hela huset. Den sidan som är avklarad blev dålig, vi fick Byggmaxmaterial istället för Lindab som vi kommit överens om. Det tog en man 2,5 timmar att göra det (vilket ger en timpeng på 3000 kr). De har dessutom velat ha betalt för två man (8 timmar), trots att den ena (ägarens son) tillbringade 2,5 timme med att klappa våra hundar. Det betalar vi inte gärna för, nej.

Så att man bor på landet och är granne med utföraren är absolut INGEN garanti.
 
Ha, säger jag bara.

Ena plåtslagaren tog 3,5 år på sig att komma hit. Nästa tog hem materialet, vi använde det mesta. Fick betala i förskott, hämtade inte ut det sista (för han ville förvara det). Nu, fyra år senare, har han inte kvar vår aluzink och vill inte kännas vid det heller.

Vidare kostar det 13 000 kr att få 20 meter hängränna monterat, d v s 26 000 kr för hela huset. Den sidan som är avklarad blev dålig, vi fick Byggmaxmaterial istället för Lindab som vi kommit överens om. Det tog en man 2,5 timmar att göra det (vilket ger en timpeng på 3000 kr). De har dessutom velat ha betalt för två man (8 timmar), trots att den ena (ägarens son) tillbringade 2,5 timme med att klappa våra hundar. Det betalar vi inte gärna för, nej.

Så att man bor på landet och är granne med utföraren är absolut INGEN garanti.

Du såg att jag hade med en ;) va?

Jag har aldrig bott i en storstad men jag är tämligen säker på att det är lättare att ta referenser i en bygd där alla känner alla. Sen finns det såklart klåpare i alla branscher.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 711
Senast: Daff
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 156
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp