Hur anlita hantverkare utan att bli lurad?

Görel

Trådstartare
Moderator
Mitt badrum har behövt bli renoverat i flera år men jag har dragit mig för det eftersom jag aldrig anlitat hantverkare förut. När jag på olika håll hör om de som blir lurade på olika sätt känns det som en djungel där jag inte har någon aning om vad jag ska fråga eller titta efter.

Jag känner inte så många som har renoverat badrum annars hade jag ju kunnat fråga dem. En kompis BR-förening har anlitat en firma med utländska hantverkare, jag vill helst anlita svenskar. Dels för att jag vill stödja svenska arbetare och dels för att jag vill kunna kommunicera med dem. En annan har anlitat en firma som är stor här i trakterna, men jag är så fånig att jag inte vill anlita dem för deras firmabilar kör som idioter år efter år. Jag har kollat med några grannar men den som var nöjdast hade anlitat en firma som nu har kånkat.

Varje gång jag börjar surfa på någon firma hittar jag bara massor av negativa omdömen och få positiva. Jag vet ju att många är mer motiverade att skriva negativa omdömen då man är irriterad än positiva då man är nöjd.

Nu behöver jag verkligen ta tag i detta med badrummet och försöker att förbereda mig mentalt på att bli blåst och få ett badrum där allt är gjort fel. Har ni tips om hur man hittar vettiga hantverkare eller är det så att man alltid blir lurad?
 
Vi har hittat flera av våra hantverkare på blocket.

Bl.a. firman som nu gjort två badrum åt oss.

Det vi gjort är att ta dit flera firmor som fått lämna offert samt även tagit referenser. Vi har nu renoverat 3 hus och hitills aldrig blivit lurade.

Det är väl också värt att komma ihåg devisen "låter det för bra för att vara sant så är det troligen det"
 
Hur får man tag i de som lämnar referenser? Tänker att om firman ger namn på nöjda kunder så har de väl plockat ut de som ger positiva utlåtanden.

Pengar finns till renoveringen, jag är inte ute efter att få det billigast möjligt utan ett gott hantverk.
 
Hur får man tag i de som lämnar referenser? Tänker att om firman ger namn på nöjda kunder så har de väl plockat ut de som ger positiva utlåtanden.

Pengar finns till renoveringen, jag är inte ute efter att få det billigast möjligt utan ett gott hantverk.

Vi hat gjort på lite olika sätt. Dels har vi fått kontaktuppgifter av firman. Då blir det ju bara nöjda kunder såklart men så är det ju alltid när man begär referenser direkt från någon.

Sedan har vi gjort Facebook-förfrågningar. Har någon erfarenhet av firma A eller firma B. Trots att vi bor i en hyfsat stor stad brukar det alltid vara någon som har koll.

Inser nu att vi även hittat hantverkare så, genom att fråga på fb om någon kan rekommendera en bra snickare osv.
 
Beträffande utländska hantverkare så är min senaste historia att en lokal helsvensk firma gjorde ett uselt jobb till 3 gånger priset på offerten. Tog sedan in ett polskt gäng som går genom en svensk firma och de var noggranna, skickliga, trevliga och jobbade till fast pris.

I övrigt så är det referenser som gälle. Fråga runt! Sociala medier är bra.

Sedan kan det nog vara bra att kolla firman ekonomiskt också så den inte är på obestånd och konkar så fort den fått dina pengar....
 
Mitt badrum har behövt bli renoverat i flera år men jag har dragit mig för det eftersom jag aldrig anlitat hantverkare förut. När jag på olika håll hör om de som blir lurade på olika sätt känns det som en djungel där jag inte har någon aning om vad jag ska fråga eller titta efter.

Jag känner inte så många som har renoverat badrum annars hade jag ju kunnat fråga dem. En kompis BR-förening har anlitat en firma med utländska hantverkare, jag vill helst anlita svenskar. Dels för att jag vill stödja svenska arbetare och dels för att jag vill kunna kommunicera med dem. En annan har anlitat en firma som är stor här i trakterna, men jag är så fånig att jag inte vill anlita dem för deras firmabilar kör som idioter år efter år. Jag har kollat med några grannar men den som var nöjdast hade anlitat en firma som nu har kånkat.

Varje gång jag börjar surfa på någon firma hittar jag bara massor av negativa omdömen och få positiva. Jag vet ju att många är mer motiverade att skriva negativa omdömen då man är irriterad än positiva då man är nöjd.

Nu behöver jag verkligen ta tag i detta med badrummet och försöker att förbereda mig mentalt på att bli blåst och få ett badrum där allt är gjort fel. Har ni tips om hur man hittar vettiga hantverkare eller är det så att man alltid blir lurad?

Vi har anlitat hantverkare vid många tillfällen och aldrig blivit lurade. Professionellt, seriöst och bra utfört.

Sedan håller vi inte heller på och krånglar med att vi måste ha fastprisofferter på krångliga jobb och vill pruta en massa och få det så billigt det bara går. Löpande räkning, full insyn och varannandagliga status/beslutsmöten har varit vår melodi.

Så jag kan absolut inte ställa upp på att "man alltid blir lurad".

Jag tror att i ganska många fall när det uppstår problem beror det minst lika mycket på beställaren som utföraren.
 
Ställ en förfrågan på fejan, kolla med byggvaruhus eller alternativt med ditt försäkringsbolag.
 
Jag resonerar så att stora firmor är mer stabila då de mer sällan går i konkurs. Blir något fel med en mindre firma och den konkar spelar det ju ingen roll hur rätt man har..... Jag skulle ringa till några olika försäkringsbolag och höra vad de anlitar för firmor (ring typ till byggskador), de brukar ha gott rykte.
 
Tack för bra tips! Jag ska gå igenom dem.

Känner tyvärr inte så många som renoverat sina badrum. Den som blev nöjdast är min syster men då bodde hon i en annan stad. Hat frågat på bostadsrättsföreningens FB-sida (stor förening) och fick bara förslag på firma som kånkat eller de som grannar arbetade för.
 
Kanske kan ditt försäkringsbolag hjälpa till med kontakt på bra hantverkare?


Såg att precis samma tips gavs i inlägget ovan :)

Har ni en vaktmästare kanske han kan tipsa?
 
Mitt badrum har behövt bli renoverat i flera år men jag har dragit mig för det eftersom jag aldrig anlitat hantverkare förut. När jag på olika håll hör om de som blir lurade på olika sätt känns det som en djungel där jag inte har någon aning om vad jag ska fråga eller titta efter.

Jag känner inte så många som har renoverat badrum annars hade jag ju kunnat fråga dem. En kompis BR-förening har anlitat en firma med utländska hantverkare, jag vill helst anlita svenskar. Dels för att jag vill stödja svenska arbetare och dels för att jag vill kunna kommunicera med dem. En annan har anlitat en firma som är stor här i trakterna, men jag är så fånig att jag inte vill anlita dem för deras firmabilar kör som idioter år efter år. Jag har kollat med några grannar men den som var nöjdast hade anlitat en firma som nu har kånkat.

Varje gång jag börjar surfa på någon firma hittar jag bara massor av negativa omdömen och få positiva. Jag vet ju att många är mer motiverade att skriva negativa omdömen då man är irriterad än positiva då man är nöjd.

Nu behöver jag verkligen ta tag i detta med badrummet och försöker att förbereda mig mentalt på att bli blåst och få ett badrum där allt är gjort fel. Har ni tips om hur man hittar vettiga hantverkare eller är det så att man alltid blir lurad?

Jag blir irriterade på att många utgår från att man blir lurad, blåst och får ett jobb dåligt utfört. Vi är i branschen med ett litet företag och blir ofta bemötta med misstänksamhet och negativ inställning redan från början. Visst finns det många som har fått en dåligt jobb gjort, men ibland kan jag inte låta bli att undra hur de tänkt själv. Historier om hur kunder betalt in stora summor i förskott trots att ingen arbete är utfört. Inte gjort något skriftlig avtal etc etc. Tyvärr får jag skylla en hel del på media med dessa tv-program som bara visar elände eller hur man fixar allt själv i en handvändning. Varför visar man inte alla nöjda kunder som trots allt är flertalet.
Det talas heller aldrig om kunder som inte betalar i tid eller aldrig. Vi får räkningar från företag där material har köps in och dessa får vi betala oavsett om kunden betalt oss eller inte. Det har hänt mer än en gång att vi legat ute med stora summor pengar och mer än en sömnlös natt när kunden inte betalt in enligt överenskommelse. När vi sedan får straffavgift för att betalningen skett för sent och vill ha ut det från kunden möts vi att total oförståelse och vägran att ersätta oss för detta.
Eller kunder som bara räknar de timmar vi faktiskt är i deras hus. Hur kan vi sätta upp 8 timmar när vi bara varit där 6???? Ja, men det tar tid att hämta material, eller att transportera bort sådant som bytts ut. Det ingår också i arbetet. Ibland står vi och tillverkar saker hemma i verkstaden vilket också är en del av deras arbete.

Jag har fullförståelse för att man vill ha ett bra arbete utfört till "rätt" pris. Heder åt dig som vill gynna svenska företagare! Så tips från "branschen"; begär in offerter från olika företag, stora som små. Stora företag kan ofta ligga lägre i pris för det kan ta en jobb som går +-0 för att hålla "gubbar" igång. Men de är ofta inte lika flexibla som ett litet företag. T ex åker vi ofta ut till kunden och tittar på plats och diskuterar hur de tänkt, hur det ser ut och om det är möjligt att göra som de tänkt. Ibland har det faktiskt hänt att vi fått tala om att deras önskning inte är realistiska och kunnat föreslå någon annan lösning - innan arbetet har påbörjats.
Kolla offerterna noga, se vad de faktiskt erbjuder. Kolla vilka behörigheter de har, vilka försäkringar de har. Gör de allt själv, både t ex kakling, rörarbete och elen eller hyr de in andra företag till det? Vilka är det i så fall? När ni hittat någon som verkar ok så gör upp ett ordentligt avtal. Vad de ska göra, hur mycket det ska kosta, vilken tid det ska vara klart och vad som händer om avtalet inte följs. En betalningsplan är också bra att komma överens om. Ska det ske betalningar efter hand eller när hela arbetet är slutfört? Ofta gör vi så att kunden får betala material efter hand som det köps in. (se ovan om kunder som inte betalar) Vad händer om det dyker upp oväntade saker? Det är inte ovanligt att oväntade saker dyker upp när man börjar riva i gamla hus. Hur ska det lösas då?
Lycka till!
 
Mitt badrum har behövt bli renoverat i flera år men jag har dragit mig för det eftersom jag aldrig anlitat hantverkare förut. När jag på olika håll hör om de som blir lurade på olika sätt känns det som en djungel där jag inte har någon aning om vad jag ska fråga eller titta efter.

Jag känner inte så många som har renoverat badrum annars hade jag ju kunnat fråga dem. En kompis BR-förening har anlitat en firma med utländska hantverkare, jag vill helst anlita svenskar. Dels för att jag vill stödja svenska arbetare och dels för att jag vill kunna kommunicera med dem. En annan har anlitat en firma som är stor här i trakterna, men jag är så fånig att jag inte vill anlita dem för deras firmabilar kör som idioter år efter år. Jag har kollat med några grannar men den som var nöjdast hade anlitat en firma som nu har kånkat.

Varje gång jag börjar surfa på någon firma hittar jag bara massor av negativa omdömen och få positiva. Jag vet ju att många är mer motiverade att skriva negativa omdömen då man är irriterad än positiva då man är nöjd.

Nu behöver jag verkligen ta tag i detta med badrummet och försöker att förbereda mig mentalt på att bli blåst och få ett badrum där allt är gjort fel. Har ni tips om hur man hittar vettiga hantverkare eller är det så att man alltid blir lurad?
Jag tror man får lov att gå mycket på magkänsla och hur man blir bemött vid första samtalet. Sedan är det offerten som får avgöra. Vi hade en svensk firma som fixade vår skorsten men det var de som gjorde jobbet var från Baltikum. Visst var det lite knepigt med kommunikationen, men mycket funkar med teckenspråk och lite engelska/svensk-blandning kunde i alla fall våra. De gjorde ett utmärkt jobb. Men, som sagt, firman var svensk och det bör man nog vara noga med med tanke på skatter och rot-avdrag etc.
 
Har funderat på samma sak. Har sett att byggvaruhusen har en tjänst där man anlitar byggare via dom, så får man garanti mm via byggvaruhuset. Låter vettigt tycker jag, om man inte vill anlita en mindre firma själv. T ex b*haus har den tjänsten.
 
Mitt badrum har behövt bli renoverat i flera år men jag har dragit mig för det eftersom jag aldrig anlitat hantverkare förut. När jag på olika håll hör om de som blir lurade på olika sätt känns det som en djungel där jag inte har någon aning om vad jag ska fråga eller titta efter.

Jag känner inte så många som har renoverat badrum annars hade jag ju kunnat fråga dem. En kompis BR-förening har anlitat en firma med utländska hantverkare, jag vill helst anlita svenskar. Dels för att jag vill stödja svenska arbetare och dels för att jag vill kunna kommunicera med dem. En annan har anlitat en firma som är stor här i trakterna, men jag är så fånig att jag inte vill anlita dem för deras firmabilar kör som idioter år efter år. Jag har kollat med några grannar men den som var nöjdast hade anlitat en firma som nu har kånkat.

Varje gång jag börjar surfa på någon firma hittar jag bara massor av negativa omdömen och få positiva. Jag vet ju att många är mer motiverade att skriva negativa omdömen då man är irriterad än positiva då man är nöjd.

Nu behöver jag verkligen ta tag i detta med badrummet och försöker att förbereda mig mentalt på att bli blåst och få ett badrum där allt är gjort fel. Har ni tips om hur man hittar vettiga hantverkare eller är det så att man alltid blir lurad?

Vi har haft ett par hantverkare hemma, båda har gjort ett utmärkt jobb för ett bra pris. Den ena hittade vi via rekommendation, den andre genom Bauhaus hantverkarförmedling. Inga problem alls, de jobbade snabbt, ordentligt och med alla papper i ordning (vitt, alltså).
 
Flytta till landet, här sållas de oseriösa snabbt bort ;).
Ha! Bygdens enda målare kom TVÅ ÅR efter avtalad tid till mitt hus på bonnlandet. Han valde då att dyka upp på påskafton. OCH slarvade mer än jag själv hade gjort, till och med.

Hemma i stan har det aldrig varit några problem.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 591
Senast: Daff
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 094
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp