Hur blir man ledare?

Sparvoga

Trådstartare
Hur blir man ledare över sin häst? speciellt vid ridning, eller man måste väl så klart börja på marken
 
Sv: Hur blir man ledare?

Jepp man börjar på marken. EN grundprincip är att den som flyttar sig för den andre bestämmer! Så vi som är så kvicka på att akta oss har problem;-) Backa, flytta framdel flytta bakdel är grunderna i ledarskapsövningar för hästar! Att skärpa sig och INTE låta hästen avgöra riktining eller fart eller placering, NÅGONSIN, i närheten av dej är en bra början. Lydnadsträning helt enkelt. Backa är bäst, det gillar inte dominanta hästar.
Vänta med att äta tills du säger till, vänta i boxdörren tills du börjar gå, stå stilla UTAN att äta gräs i grimma bredvid dej... Och inte krampaktigt hålla i kort grimskaft utan helt enkelt lära hästen att du väntar dej att den tar sitt ansvar att uppföra sig med hängande grimskaft det imponerar på hästen!

Kul att träna och effektivt!
Lycka till
 
Sv: Hur blir man ledare?

EN grundprincip är att den som flyttar sig för den andre bestämmer!

Nu menar du väl ändå tvärt om ;)
Den som flyttar den andre bestämmer ska det ju vare :)

Som sagt, lycka till, läs mkt och NH, jag kan varmt rekomendera "de sju lekarna" (seven games) riktigt bra!
Boken "Lär känna din häst" av Lesley Bailey (stavning?) är en toppenbok :banana:
 
Sv: Hur blir man ledare?

OK! tack för tipsen. Det jag har mest problem med är hör och häpna lastningen:smirk: har flera gånger tagit hjälp av Nh kunniga människor, för han vill gärna stå o titta på fåglarna prov o gå på matte mm. Sen när det gäller ridningen, speciellt när vi är själv har vi STORA problem. Han måste känna att lyckats skrämma mig en gång så att han provar fortfarande bli livrädd (fast ibland är han rädd) vägrar gå, börjar backa, tvär kastar sig, tvär nitar mm.

Tjejen som hjälpte mig med lastningen körde olika övningar och hon sa att han var svår att jobba med, han visar tecken på att vara "underlägsen" fast han inte är det..

Även en gång när jag körde övningar och skulle få honom att backa från mig då såg jag hur han började blåsa upp sig och man sågen i ögonen och på hans kropp att nu matte är det bäst du passar dig. Tack å lov hade jag långt grimskift som jag använda och få bort han, kände att backar jag nu då blir det inte kul
 
Sv: Hur blir man ledare?

Klart jag menade tvärt om sorry;-) Den som flyttar på den andre bestämmer så klart.... *hjärnsläpp*

Såå du har en riktig rackare alltså. hm. Jag anväder parelli tänket med mina hästar. Där har man mycket hjälp av att lista ut vilken "personlighet" horsenality ens häst har för att kunna bemöta såna där grejer på rätt sätt. BRA att du håller dej säker!!! Jag är övertygad om att du gör rätt som avbryter när det verkar som han ska explodera, man ska inte provocera fram aggressivitet oavsett orsaken. Han gillar alltså inte att backa? en redigt dominant typ antagligen som lärt sig att se väluppfostrad ut;-)

Låter som du skulle ha nytta av att få bra hjälp med honom synd bara att man oftast inte vet vilka som är bra och vilka som bara tror det.
 
Sv: Hur blir man ledare?

*kl**
Jag är lite nyfiken då jag fått tag på ett sto som är lite mer än vad jag hade tänkt mig.
Alltså hon är super snäll, nyfiken och vill gärna vara med. Men när vi skall rida ifrån hästkompisarna eller gå ifrån dem så får hon för sig att ställa sig på bakbenen, eller försöker ställa sig och sen snurra runt!
Detta är ju inte så hemskt i ridningen då är man inte ivägen för benen!
Men ändå ett vääääldigt stort problem. Har fått för mig att det är för att hon flyttat runt en del och ja fått för sig att hon inte riktigt kan lita på människor.

Krångligt. men ja dags att plugga på mer ledarskapsövningar kanske?
 
Sv: Hur blir man ledare?

jupp låter så. Principen är ju att hästen räknar en själv som den tryggaste platsen att vara på, alltså följer hon med en vart man vill! Trygg plats är där den lugna men stadiga och trygga leadern finns;-) Puh...:angel:
 
Sv: Hur blir man ledare?

Om man tex är ute och går med hästen ska jag gå före eller vid sidan? Har du några andra bra övningar?

Nu har jag kört lastträning några gånger och nu börjar pållen gå på bra, tar ca 5minuter så står han där han ska:) skam den som ger sig!

Men det är när jag rider själv som jag behöver lösa problemet nu, , men nu?
 
Sv: Hur blir man ledare?

du kan låta hästens huvud vara i jämnhöjd med din axel men aldrig före, när bogen börjar komma upp i jämnhöjd då har hästen sprängt din gräns!

Rid inte ut själv eller utan sällskap innan det fungerar bra med sällskap. Se till att ha en stabil kompis framför som din häst får följa efter, ni kan träna på att öka avstånden mellan hästarna och din häst ska fortfarande gå i den takt du vill utan att springa efter den andra hästen. Ni kan även testa att du rider in en bit från vägen i skogen men fortfarande ser den andra hästen och att när ni är på väg hemåt att du rider den sista biten själv medans din kompis stannar kvar ett tag tills ni kommit utom synhåll. Med mycket träning kan du rida själv med din kompis utom synhåll framför och vända hemåt när du vill utan att din häst blir knäpp. när du väl rider själv så rid inte iväg jättelånga sträckor utan ta en bit själv tills hästen inte hinner börja krångla, vänd tillbaka och gör sen samma sak igen tills ni kommit ytterligare en bit. flytta i sidled längs vägen eller serpentiner är bra sätt att avleda hästen!

men du måste vara ledaren från backen innan hästen litar på dig från ryggen! Kom även ihåg att om hästen slänger sig när du rider beröm den inte bara för att lugna utan då säger du bara till hästen att oj vad läskigt det här var! Säg åt den istället eller morra till. när hästen väl går framåt och har skrittat några meter lungt då kan du berömma!
 
Sv: Hur blir man ledare?

Vad ska man göra för övningar på marken, hur ska jag göra när han börjar spänna sig eller bara inte vill gå?

Har provat rida själv, kommer väl ca 150m innan han börjar dumma sig, eller det är väl mig han testar:smirk: Har haft en kompis som hjälpt mig förut och med henne har han inte hållit på så här.. så med andra ord är det ju mig det hänger på, men det är j**ligt jobbigt och frustrerande
 
Sv: Hur blir man ledare?

Att backa tycker alla hästar är jobbit så vill han inte gå framåt och följa efter dig så låt honom backa! han kommer inse att det är lättare att gå framåt än att behöva backa varje gång han stannar och inte vill gå.

Om du kommer 150m och han börjar stanna och inte vill gå, ge dig inte och rid hem igen utan hoppa isåfall av istället och led honom en bit och hoppa upp sen igen. om hästen får vända och gå hem varje gång den vägrar gå så vet den ju att hit men inte längre=nu går vi hem!
 
Sv: Hur blir man ledare?

Pust, är väl bara att ladda upp med tålamod och tid. Man blir ju lite le när dom har bott på samma ställe i snart 7 år och kommer på att han inte ska gå, men förmodligen är det sen den gången han skrämde mig som han känner att jag inte är hans ledare.

Sen gör han på olika sätt från gång till gång. Ena gången vägrar han att gå, nästa gång kan han stirra upp sig för nåt och då blir han ibland okontaktbar, det är nästan det värsta. Ibland funderar jag på å sätta på en graman bara för att kunna göra nåt med honom, att försöka flytta och göra saker funkar inte en sån gång. När han blir stirrig så höjer han så klart huvudet och sänker ryggen och ja.. han blir som låst
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
453
Senast: Cs218
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 030
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp