Bukefalos 28 år!

Hur borde jag gjort?

anhe

Trådstartare
Olika utvecklingsstadier hos hunden ger upphov till nya funderingar. Min hane är ju 16 månader och beter sig som någonstans mitt mellan valp och vuxen (som den unghund han är kanske :angel: ) Så hur borde jag gjort i följande situation med min hund:

Igår mötte vi en mycket dominant rottishane, dock väldigt hövlig och dessutom i allra högsta grad under kontroll av husse, så så långt inga konstigheter. Min hund har alltid varit väldigt valpig förut vid hundmöten, lagt sig på rygg direkt och visat sig underlägsen på alla sätt om motparten har krävt det så att säga, den här gången gjorde han inte det, men han var samtidigt enormt osäker. Han hukade mer ihop sig och höll låg profil, men la sig inte på rygg, kom den andra hanen för nära inpå (ställde sig nästan över min) försökte min skälla iväg den andra. Min var i största allmänhet lite harig och osäker, men samtidigt nyfiken, absolut inte stöddig. Om rottisen blev tillsagd att lägga sig ner så han blev mindre blev min genast lite säkrare, även om han var oerhört försiktig i sin kontakt med rottisen.

Vi människor gjorde väl egentligen inget speciellt, vi stod och pratade i största allmänhet. Rottisens husse höll kontroll på sin och avbröt honom när han blev för dominant mot min. Det märktes ju att rottisen blev lite provocerad när min skällde på honom, men hur styr man bäst upp situationen som ledare över sin hund, det är ju inte läge att låta rottisen dänga upp min hur som helst i och med att skillnaden i storlek är så stor (vilket det kändes som det kanske skulle kunnat sluta med om min fortsatt skälla), men hur stöttar jag min till att ha en avslappnad och trygg roll vid möten med andra hundar.

Mötte senare två tikar, varav den ena i samma storlek som rottisen, och där är det inga problem, han vet hur han ska bete sig och det är inga konstigheter, så storleken i sig är inte problemet, men mötet med rottishanen är nog första mötet med en riktigt dominant stor hane.

Vi har aldrig haft några problem förut med hundmöten, han är ivrig och glad, har fått en och annan åthutning för att han hälsar för ivrigt bara (andra hundar verkar tycka han är lite oförskämd då).
 
Sv: Hur borde jag gjort?

Jag låter inte min hund hälsa på andra hundar öht. Bara onödigt att tvinga hundarna att bestämma rang och "ta hand om" den andra hunden vid varje hundmöte. Stannar du och pratar med någon sätt hunden vid din sida och den andre göra samma sak. Din hund kommer att bli mycket säkrare om den vet att du sköter alla hundmöten.
 
Sv: Hur borde jag gjort?

Jag håller med, min får bara hälsa på hundar som jag vet att vi kommer att umgås med mycket i framtiden. Nån som vi bara går förbi på gatan hälsar vi aldrig på.

Sen är kommandot, "Sitt-stanna kvar" klart underskattat och mycket användbart i mötessituationer där man ska stanna och prata. Där du styr upp din hund själv.
 
Sv: Hur borde jag gjort?

Men om man nu vill ha en hund som utan problem klarar tillfälliga hundmöten, hur tränar man upp det på bästa sätt? Jag tror det var det som var frågan.

TS:

Jag har en sån hund och hon har nog blivit så genom att ha mycket kontakt med andra hundar. Hon har bott på kennel och gått på hunddagis och har därmed blivit säker i sitt språk. Att alltid sitta fot brevid matte lär inte en hund en sån sak...

I det här specifika fallet med en väluppfostrad rottis som helt klart var mer dominant och en unghund som testar hade nog jag till en börjat satt min unghund tills nyhetens behag gått över, dvs den slutar skälla. Jag hade föreslagit rottisägaren att vi slog följe en bit och gick bredvid varandra. Om unghunden mopsar skulle jag picka lite på honom och påminna om att det är jag som har kontrollen.
Går allt lugnt till efter det skulle jag överväga att låta dem hälsa.

Ju fler positiva hundmöten med andra stabila hundar - desto språksäkrare hund får du själv.
 
Sv: Hur borde jag gjort?

Jag tror att du har en poäng.

Min Loka är som en klocka i de allra flesta hundmöten (vi har inte mött något konstigt än som hon inte har klarat ut), men vi har faktiskt hälsningsförbud och har alltid haft.

Det har gjort att hon förväntar sig ingenting vid hundmöten och är själv väldigt avslappnad, skulle en hund komma lös så läser jag av situationen, ev. aggressiva ostabila hundar låter jag inte komma fram alls, andra får hon själv lösa och då står jag bara och håller koll tills den andra är infångad.

Men hon har blivit så trygg av att få umgås med stabila hundar, fått lära sig signaler på ett bra sätt och aldrig fått klara sig själv i situationer som hon inte fixar. Tror jag iaf:p

Hon har varit terapihund flera gånger till hundrädda hundar och det har alltid funkat. På hundbadet mötte vi 2 påflugna valpar och hon nep dem försiktigt ganska snabbt, sen uppförde de sig. Fortune fjantar istället runt och till slut går hon upp i stress och kan bita ifrån mycket hårdare (därför får hon såklart inte umgås med valpar tillfälligt).

Flummig det blev...
 
Sv: Hur borde jag gjort?

Precis, det är samma med min Loka. Hon har också fått agera sällskapshund.

Givetvis innebär inte det här att hon får hälsa på alla hundar hon möter och med tanke på "koppelhyfs" är det skönt att ha en hund som kan sitta stilla bredvid när man stannar och pratar med en annan hundägare.

Men ibland uppstår situationer man inte kan påverka lika mycket där det har varit avgörande att min hund är tydlig, lugn och säker i sig. Hundar som kommer framrusande och muckar och som jag inte klarar att hålla borta kan hon blidka eller sätta på plats (hon är skitduktig på att läsa av dem) vilken vinner mig tid att få fast den andra hunden eller dess matte/husse att komma fram.

Genom att träna på båda sakerna minimerar man riskerna för tråkiga upplevelser framöver.
 
Sv: Hur borde jag gjort?

Mina hundar får väldigt sällan hälsa på andra hundar heller Inte hälsar vi på alla vi möter. Människor eller folk som åker samma bilmärke som oss! Inte ens säkert att den får hälsa på de som vi träffar ofta tex kompisars hundar o träningshundar. . ! En anledning o den är stoor är alla sjukdomar som härjar o som lätt sprids vid hundmöten.
 
Sv: Hur borde jag gjort?

Men om man nu vill ha en hund som utan problem klarar tillfälliga hundmöten, hur tränar man upp det på bästa sätt? Jag tror det var det som var frågan.

Jassa, jaha.

Fast det är för mig inte så stor skillnad. Den sociala biten får han genom att umgås med sina kompisar som han umgås med dagligen. Vi har en flock på stallet.
Chivas gjorde utfall och for ut i kopplet vid hundmöten när jag fick honom, då var han tre. Det löste jag med kontaktövningar, men det var aldrig något alternativ att han skulle få hälsa på den andra hunden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 368
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 261
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 497
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 923
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp