Bukefalos 28 år!

Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Jag har gjort det på min förr funkade ok. Tänk bara på att du måste använda dig av fårskinns hjord el liknande i början så att hästen int får skav.
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Knapplån

Brukar ni som "nästan helklipper" spara päls vid sadelläget? Jag brukar spara en liten bit men har nu börjat fundera på om jag ska prova att raka bort all päls förutom ben och huvud. Låter det helt tokigt? :)

som du ser på min andra bild så gjorde jag exakt så, han spg lite rolig ut då han har världens mammutpäls på benen och så skägg :D
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Jag har haft min häst i 5 år, de första åren gick hon oklippt då jag ej ansåg att hon behövde klippas, men förra sommarn/hösten började jag träna mer seriöst och intensivt med henne så klippning blev nödvändigt i vintras.
Klippte i början av november och det blir väl detsamma iår skulle jag tro, möjligtvis något tidigare.
Hon svettas enbart på halsen, men då jag tycker halsklippning (eller var det heter?) är otroligt fult så blev detta resultatet i vintras vilket jag är väldigt nöjd med! Kommer klippas likadant iår!:D
26551615.jpg
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Pamela vintern -07, första gången vi klippte henne. reagerade knappt, bra klippning men skulle gärna klippt filt. Inte så snyggt men vi är inte vana att klippa;) Men funkade:) Syns inte så bra men hon är klippt halva halsen,, sen en sne linje bakåt.
7397866.jpg


Pamela förra vintern, skulle klippt som föregående år men hon gillade det inte alls detta år:crazy:
29064227.jpg


Klipps nog i år med, även valacken..Vill då ha filtklippning på båda, Pamela kommer gå ute i vinter, har då vinter täcke/regn+fleece vid behov samma med valacken, fast han kommer stå inne:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Jag kommer nog att klippa likadant som din häst på bilden:idea:.
Han blir ju pissblöt över hela halsen och mycket på benen men det hjälper väl bättre än ingenting att klippa sårklippning. Om han är lite klippt kanske det inte blir lika svettigt heller :laugh:

Kul att få se alla bilder:rofl:

Ja på min dam funkade det kanonbra. Hon blev också genomblöt på halsen, mellan frambenen och i ljumsken. Efter klippning svettades hon inte ett dugg.
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Personligen hade jag INTE valt att klippa en häst som går på lösdrift..Hade jag varit tvungen hade jag gjort en så liten klippning som möjligt..hals och mage på sin höjd.Och då hade jag täckat den sen.Otäckad rakad häst på lösdrift klingar illa i mina öron..

Om man bara spårklipper går det allsdeles utmärkt att ha dem på lösdrift utan täcke. Det är det som är det fina med spårklippningen (enligt mig):laugh:
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Jag hade halsklippning på min första vintern för han svettades så när man red han för han har ju mammutpäls på vinter
så här såg han ut då

Nu i vintras va han oklippt i med han var skadad men på bättringsväg var bara ute på promenader så han behövdes inte klippas.
Men jag klippte pudelklippning på han nu i våras för annars hade han gått m vinterpäls tills juni-juli å hunnit bli av m den precis innan han sätter nya vinter päls.
Då såg han ut så här

Men funderar på spårklipnning nu i vinter å sen pudelklippa han igen nästa vår för han verkligen gillade att kunna njuta av sommaren utan att svettas av att bara gå runt i hagen eller busa lite.
Helt annan häst va han detta året pigg å glad inte seg som första sommaren...
Köpte han sommaren 07
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

I Vilken månad ska man klippa hästen? :o
Min har varit klippt såhär o tänkte klippa honom till vintern igen. Blir så svettig o orkelös annars:D

 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Din häst har inte fått skav av sadeln då? :laugh:

nej. även om han är rätt känslig så blev de inget skav. Hade inget fårull mellan eller så heller, men får som alltid vara nogrann med och byta schabrak vart tredje gång el. liknande
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

knapplån. Jat tänkte höra om det är okej att helklippa en häst i januari/februari. Hon är filtklippt nu, men kommer börja träna mer i januari för att vara i tävlingsform till tävlingarna som börjar i april. Tycker ni att det är okej? /Jonna
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Jag helklipper min häst.
Snyggast och mest praktiskt.
Är redan uppe i tre gånger denna höst/vinter.

Hon har halvhals eller vid dåligt väder helhals
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Ja, jag tycker det är ok.
Iaf i januari borde inte vara någon fara :)
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

om jag var du hade jag först testat att klippa lite på undersidan av halsen, sedan ev klippa en spårklippning.

min pålle började jag med att klippa såhär i sept:
_klippningsept09009.jpg


sedan klippte jag en filtklippning i okt:
_klipp2002.jpg


till nyår har jag tänkt att helklippa honom. :)
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder



En sådan klippning har jag nog tänkt göra på min häst, eller ska man ta hela buken och en bit över ljumsken också? Som en låg spårklippning, typ?

Vill inte behöva täcka henne i onödan, men hon svettas en del på halsen när man rider...
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Jag har alltid hel klippt min häst, förra vinter/vår så hade han lite problem med ryggen så bestämmde mig i år för att prova filtklippning (Jag tycker inte om nån annan klippning än hel klippning) men nu får jag ju tänka på pollen och sen vad som funkar. Jag Skulle inte helklippa om den går på lösdrift. Kanske inte heller raka hela halsen.
Jag måste ha halstäcke på min rakad eller inte på vintern när det är snöstorm ute annars sätter han igång och fryser efter mindre än en timma så det är nog från häst till häst. (han får hö ute så han håller inte tillräklig värme med hö heller) Många som säger att de inte släpper ut värme/fryser om halsen men märker stor skillnad på min med halstäcke.

35385_1259174753.jpg


Filtklippningen i år

79234_1239058977.jpg


Hel klippningen förra året dock i slutet så man ser bara lite av padden jag lämnat på ryggen
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Jag har hört att man inte ska klippa under månaderna de fäller/sätter päls och så har jag hört att man ska undvika att klippa efter nyår då man kan förstöra sommar pälsen :) men många som säger olika. Jag kilppte första gången i november då satte han igång att svettas massor vid ridning så man får oxå se vad som funkar för sin egen häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 330
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
1 478
Senast: mysboll
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 473
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp