Bukefalos 28 år!

Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Vad menar du med tät päls? Början till vinterpäls eller? Svettas hästen väldigt mkt för inte så mkt arbete? Verkar hästen medtagen? Glanslös päls?
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Vad menar du med tät päls? Början till vinterpäls eller? Svettas hästen väldigt mkt för inte så mkt arbete? Verkar hästen medtagen? Glanslös päls?

ja det är nog början till vinterpälsen, den är glanslös. Hon kan vara svettig bara av att stå ute i solen i hagen eller när man tar in henne i stallet, allra helst i ljumskarna och bak på rumpan. :confused:
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Det är inte svårt att klippa men det hjälper om hästen står still ;) Har aldrig lyckats få till en jättesnygg klippning. Klippte fullblodet i vintras, alltid spännande med nya hästar. Han var snäll men kittlig - så kanterna orkade jag aldrig fixa till. Nordsvensken råkade jag ta för mycket på, men han frös inte för det.

Vecken vid frambenet/sadelgjorden kan vara klurigt. Ta gärna nån till hjälp som kan lyfta upp frambenet framåt i början så du inte klipper i vecken. Har hänt mig nån gång. Nordsvensken visar inte alls att man gjort något men fullblodet ryckte till som sjutton.

Själv kör jag sladdlöst så man kan göra alla sina ninjamooves utan att oroa sig för nån sladd :p Nu i vinter kommer jag nog göra en filtklippning på fullblodet och spårklippning på nordsvensken (som körponnyn i ett tidigare inlägg). Kommer bli intressant hur jag ska få till jämna sidor. Får nog rita på pålle.
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Ska man klippa innan de sätter pälsen eler när de har gjort det?
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Personligen hade jag INTE valt att klippa en häst som går på lösdrift..Hade jag varit tvungen hade jag gjort en så liten klippning som möjligt..hals och mage på sin höjd.Och då hade jag täckat den sen.Otäckad rakad häst på lösdrift klingar illa i mina öron..
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Det beror på hästen tycker jag! En spårklippning gör ju knappt till eller från när det gäller väderskydd, men vissar hästar sätter ju så himla lite vinterpäls (iaf första året de går otäckade om de inte gjort det innan). Man kan klippa så mycket som behövs. Eller så räcker det att klippa under halsen och fram till sadelgjordsstaden.

Mitt fullblod som ex. har oerhört tät och ullig päls. När det var -10 och snöfall i vintras gick han med fleecefodrat regntäcke (klippt under halsen fram till sadelgjordsstaden). Han är som ett element och skulle lätt kunna gå på lösdrift så eller spårklippt. Man är väl ändå ute hos hästen varje dag även på lösdrift och kan byta till torra täcken?? Det är väl mycket bättre att de släpps ut torra än att de är genomsvettiga och inte har nån box att stå och torka i.
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

jag hade faktist gjort en koll med kolla masken eller något liknande prov eftersom det kan vara lite tidigt, samt att den har glanslös päls...
Min häst fick sådan päls rätt som det var och det togs ett maskprov och hon hade blodmask...
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

jag klipper min överallt förrutom halva huvudet och en fyrkant under sadeln, hade gärna sparat lite över rumpa/ som en filtklippning, men hon får svampliknande knutor pga fukten på vintern så det blir så lite vinterpäls som möjligt och sedan stalltäcke + utetäcke med hals på över det. Har en väldigt frusen häst som även är en sk. "rygghäst" :(
Men åter till TS, hade jag haft min på lösdrift hade jag nog kört en filtklippning, och om de inte står allt för blåsigt så behövs inget halstäcke...utan räcker med ett 200g fodrat vintertäcke som andas skulle jag tro, beroende på hur kallt det blir och hur mkt mat de får.
081219011.jpg


Jag kommer nog klippa första gången i mitten på sept/slutet beroende på hur snabbt hon sätter päls, tänkre inte börja täcka en massa innan för att få den kort utan det blir utan täcke så länge som möjligt

Oh va blank och fin hon var! :laugh:
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

lite dålig bild, men så här klippte jag ett tag:



sen har jag haft de helklippt några gr. här håller sommarpälsen på att komma



sen förra året i slutet av aug klippte jag såhär:


sen blev det såhär, då han gick i regntäcke m. fleece hela vinterhalvåret :)
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Trisse hade världens fulaste halvklippning när han anlände i januari -08. Enl. f d ägare hade han varit rädd för den stora klippmaskinen så hon blev tvungen att använda den lilla. Därför blev det tussigt och missar överallt, han såg ut som en skabbräv.
28988776.jpg

27778633.jpg

Föregående vinter blev han inte klippt, och jag tyckte det var riktigt jobbigt, han har lätt för att svettas. Men han gick med vintertäcke hela vintern, även fast han var oklippt så han inte skulle få alltför tjock päls.
I år vill jag klippa honom. Är mest inne på spårklippning, tror jag skulle passa honom utmärkt då han svettas på precis de ställena, ev. filtklippning.
Jag vet inte vart jag ska vända mig riktigt, kan inte klippa själv och har ingen maskin.
När ska man klippa första gången? Hur många gånger behöver man klippa under en vinter? Vad kostar det ungefär?
Jättesnällt om jag får hjälp!
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Så länge man täckar hästen kan man absolut klippa den,men inte ha den otäckad och klippt på lösdrift. Och då måste man ju som du säger vara där ofta och byta täcken vid behov.
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

står han på lösdrift behöver han ju päls, raka bara vid bringan o där han svettas mest, så gör en tjej i mitt stall med sin häst som svettas rejält men står på lösdrift o det funkar utmärkt :)
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

jag hade faktist gjort en koll med kolla masken eller något liknande prov eftersom det kan vara lite tidigt, samt att den har glanslös päls...
Min häst fick sådan päls rätt som det var och det togs ett maskprov och hon hade blodmask...

Hon får lätt mask men är nyligen avmaskad, ska göra ett täckprov efter 12 veckor igen för i mellan kan de inte få någon om jag förstått det rätt? Hon har gått rakad i princip hela vintern och var nyrakad nu i maj när jag tog henne på foder så jag tänkte att hennes balans kanske var lite rubbad?
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

har tyvärr ingen bild men ar gjort filtklyppning inna men pga av uppkommande värme exem och andra hud proplem hel rakar jag henne ej ben och huvud vilket se urdumt ut i mina ögon
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Personligen hade jag INTE valt att klippa en häst som går på lösdrift..Hade jag varit tvungen hade jag gjort en så liten klippning som möjligt..hals och mage på sin höjd.Och då hade jag täckat den sen.Otäckad rakad häst på lösdrift klingar illa i mina öron..

Min häst kommer få gå med täcke största delen av vintern ändå. Förra vintern fick han "regnskållor" eller vad de heter. Har aldrig varit med om det tidigare men det var ju oxå första vintern som jag haft häst på lösdrift.
Efter det fick han täcke på sig. Så täcke kommer det bli hur som helst när det är dåligt väder och fuktigt och ruggit.
Jag är personligen övertygad om att hästen mår bättre klippt och torr på lösdrift än oklippt och blöt efter ridpass under täcket.
Och givetvis byter man täcke vid behov även om hästen går ute hela dygnet:cool:
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

*kl*

lägger till de att min går på lösdrift året om, klippt(hel eller halvklippt) som oklippt.
Trivs bäst och vara ute, tar bara in om de är snöstorm eller liknande
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Jag har mina tre hästar på lösdrift och här är lite bilder på hur de sett ut i vintras. Jag klipper lite olika beroende på årstiden, hästarna ser lite lustiga ut framåt vårkanten, men det gör inte mig någonting så länge det är funktionellt. Jag anser änsålänge att jag inte behövt klippa under midvintern då hästarna haft vintervila. Men iår blir det nog ingen längre vila o vi funderar på att låta klippa dem alla såpass att vi täckar. Men innan har vi inte täckat mer än när det skall regna/har regnat i flera dagar och blåser. De har ju haft skydd där regnet faller. Och jag har lämnat en lapp på magen att "ligga på".

I september såg de ut såhär alla tre:
snyggtlt2.jpg

Utom en häst som blev klippt med Hel hals redan i augusti men hon klipptes som ovanstående i september igen.

Det innebar att de hade gott om päls under midvintern när de hade vila o vädret var kass
aturn.jpg


I januari klippte jag upp halsarna på två av dom(vid igångsättning)
uppstallda_33255047.jpg


vacreandi_26985465.jpg


Och i slutet på mars åkte Snöggur o Andi under bladen igen
sluta_33482622.jpg


nyfrilla_33979302.jpg

Här har jag klippt medhårs på halsen, då lämnar maskinen lite mer (han svettas så jäkla mkt)

Andi klipps dessutom på sommaren då han har problem med fällningen (veterinären säger det är nåt gammalt fel med näringsbrist som satt sig i kroppen) Här e han klippt i slutet på maj...
andcirkus_42175261.jpg

(vi tränar sit-ups för häst)

Denna vinter funderar vi på att klippa alla tre i Andis "sommarmodell", dvs filtklippning. Men då kommer de givetvis få gå med täcken med styrka efter behov! Kanske blir första omgången så och andra omgången i oktober en spårklippning? Jag vet inte mer än att den grå iaf skall va filtklippt hela vintern och gå med täcken med minst halvhals gärna helhals. Jag anser att om man skalar bort håren på halsen/bogen så att regn kan komma åt skall där skyddas. Jag gillar inte när de blir blöta inpå huden om de går i lösdrift! Den grå skall stå uppstallad på gård med ridhus o även om hon har en bra päls för svettning så får hon bli klippt -hon skall ju orka arbeta oxå!
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Jag klipper allt förutom ben, halva huvudet och under magen
 
Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Knapplån

Brukar ni som "nästan helklipper" spara päls vid sadelläget? Jag brukar spara en liten bit men har nu börjat fundera på om jag ska prova att raka bort all päls förutom ben och huvud. Låter det helt tokigt? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 387
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
1 487
Senast: mysboll
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 491
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp