Hur dela upp hagarna?

J

jezzibell

Hej,
E på väg å köpa ca 3 ha mark och bygga hästgård. 2 islandshästar som ska gå på lösdrift (men ska även bygga stall). Min fråga är: Skall jag dela upp marken 50/50 till vinter- resp sommarhagar? Eller gör man sommarhagen större? Eller delar man av i flera hagar? (känns som det blir för liten yta då). Tacksam för tips. /Jezz
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

jezzibell skrev:
Hej,
E på väg å köpa ca 3 ha mark och bygga hästgård. 2 islandshästar som ska gå på lösdrift (men ska även bygga stall). Min fråga är: Skall jag dela upp marken 50/50 till vinter- resp sommarhagar? Eller gör man sommarhagen större? Eller delar man av i flera hagar? (känns som det blir för liten yta då). Tacksam för tips. /Jezz


Jag tycker nog att 3 Ha e lite lite för lösdrift :crazy: men eftersom det bara handlar om 2 hästar så är det kanske inte så farligt..... det var min första tanke!

men annars tycker jag nog att du ska dela 50/50;)
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Jag skulle ha vinterhagen på 1 hektar och sommar på 2. Det är ju bara 2 hästar och inga stormodeller, och dessutom vill man ju ha sommarhagen större så man slipper hålla på stödfodra för betet inte räcker. Betet ska ju vara en resurs som ska underlätta både arbetsmässigt och kostandsmässigt. MEN tids nog kommer dina hagar bli ganska hårt ansatta eftersom du inget har att skifta med.
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Skulle också göra vinterhagen cirka 1 hektar och sommarhagen 2. Men jag tror däremot inte att två isisar kommer skada marken, för jag hade ungefär samma mått på mina hagar (äng och skog blandat) där mitt kallblod och min shettis gick i fem år. Aldrig lerigt, trots att marken var fuktig på sina håll. Sörj för god dränering närmast ligghallen och grinden!

Tror inte att det spelar så värst mycket roll om du skulle vilja dela marken 50-50 i alla fall, för som sagt, två isisar gör ingen skada. Och vinterhalvåret är oftast längre än sommaren, så jag skulle nog vilja att vinterhagen var lite större än 1 hektar, när jag tänker efter. Så länge 1½ hektar bete räcker (det märker du ju i sommar!) så kan det ju vara en tanke. Mina hästar lyckades aldrig helt beta ner sina 2 hektar sommarhage, men de hade även tillgång till vinterhagen ("året-runt-hagen") så de betade ju lite där också. Du får väl prova dig fram.
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Skada marken var inte tanken utan parasitbördan som kommer bli med samma hagar hela tiden.
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Om det räcker med 1 ha för sommarbete. Det beror ju på hur bördigt betet är och hur hagen ser ut. Så kan du ju dela upp i tre hagar och växla. Dvs. låta varje hage vila vart tredje år för att på så sätt minimera risken för parasiter. Annars kan du ju mocka hagarna får att minska parasittrycket.
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

som tidigare nämnda ska du nog dela upp så att vinterhagen är mindre än sommarhagen. eller som du skrev innan, ha 3 hagar fast en ganska liten att låte dem gå i när det är lerigt och blött för att få minimal skada på marken.
Lycka till!:D
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Inte lätt... Har samma funderingar som du, fast lite mer mark o lite fler hästar. Om avelsstona ska gå på bete hel sommar får jag göra minst 1-1,5 ha/sto. De andra går inte på bete på det sättet, utan får ha mindre hagar året om. Gräs eller grus beroende på hur känslig /blöt marken är för tillfället.

Bete -Extra hage för att hagarna ska ha tillfälle att vila. Bonde tillhjälp för att putsa betet o slå sönder högar för att parasiterna inte ska överleva.
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Jag har också köpt en gård med "för lite mark". Men jag har resonerat tvärtom mot vissa här. Jag har hellre en jättestor vinterhage som hästarna kan ha gläjde av året runt än att krympa vinterhagen till fördel för några enstaka veckors bete. Har ca 2 ha vinterhage (lösdrift) och 1 ha sommarhage till två hästar. Skulle även kunna tänka mig att göra ALL mark till vinterhage och försöka låna någon betesäng istället eller inte ha dom på bete alls *funderar*. Min närmsta granne med fjordhästar gör på det viset (har flera hektar stor vinterhage och struntar i sommarbete).
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Jag skrev ju något liknande, att göra vinterhagen minst lika stor som sommarhagen, om inte större, eftersom de ändå går där under den längre "halvan" av året. Mina hästar hade ju tillgång till både betet och vinterhagen under sommaren, och det fungerade super!
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Det beror också på hur marken ser ut och hur bördig den är. Här hos mig har vi 2 stora hästar och en A-ponny. Med 1 ha insått bete formligen växer gräset över huvudena på hästarna, de hinner inte alls beta undan. Så för att ha färskt bete hela säsongen och inte förvuxet så har vi fått ta och dela betena på ½ ha vardera och så först ta en höskörd från ena för att sen släppa dem på den återväxten och så på hösten tillbaks till beteshage nr 1. Och under tiden har det ju också vuxit upp en hel del i vinterhagen.

3 ha här till två isisar skulle vara mycket.
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Jag måste fråga alla som skrivit om vinterhagar. Varför är ni så noga med att gräset *vuxit upp* i vinterhagarna ? I vinterhagar ska gräs slås NED när hästarna är på bete. Dels så minskar man parasitördan om man slår ned gräset och det som växer upp är oftast ogräs...som inte gynnar marken alls. Men i stora drag brukar man slå ned det som växer upp i vinterhagen för parasittrycketsskull.
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Vinterhagen och sommarhagen ska vara lika stora anser jag. Hästarna har samma behov av rörelse under alla årstider.

Däremot skulle jag göra så att under sommaren har ni hästarna i båda hagarna, och delar endast av dem under höst och vår då marken lätt blir förstörd av hovarna. Under vintern är marken hård och frusen och far inte illa av att hästarna går där. Och på sommaren kvittar det ju om hästarna går i vinterdelen. Jag anser att det bästa är att ge dem så mycket plats som möjligt, så ofta och länge som möjligt.

Däremot så blir det ju så att man kanske får mocka lite mer eventuellt. Men om du lägger ut halm på marken en bit ifrån matplatsen så kommer de med största sannolikhet att bajsa där och då kan ni ju styra bajsplatsen och det blir lättare att mocka. Annars bajsar de gärna där maten finns.

Och jag säger som en del andra - 3 hektar är lite väl litet för lösdrift enligt mitt tycke. Men som sagt, två hästar är kanske inte hela världen. Jag föreslår att du mockar regelbundet i hagen så blir det inte så mycket jobb sen. Du ska bara veta vad som kommer fram när det börjat töa. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur dela upp hagarna?

tintilar skrev:
Och jag säger som en del andra - 3 hektar är lite väl litet för lösdrift enligt mitt tycke. Men som sagt, två hästar är kanske inte hela världen. Jag föreslår att du mockar regelbundet i hagen så blir det inte så mycket jobb sen. Du ska bara veta vad som kommer fram när det börjat töa. :crazy:

Fråga från icke kunnig: varför är 3 ha lite för just lösdriftshästar? Vad är det som avgör storleken? Under hela mitt hästägarliv som hyresgäst i olika stall har sisådär 15 hästar delat på 1 ha vintertid. Tycker 3 ha är fruktansvärt stor hage som jag knappt sett i några stall :o. När jag har haft mina två lösdrifthästar på 1 hektar har folk frågat varför vi ska slösa mark och utöka hagen när dom redan har så kopiöst mycket yta att gå på (dom har nu 2 hektar) :p
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Druvan skrev:
Fråga från icke kunnig: varför är 3 ha lite för just lösdriftshästar? Vad är det som avgör storleken? Under hela mitt hästägarliv som hyresgäst i olika stall har sisådär 15 hästar delat på 1 ha vintertid. Tycker 3 ha är fruktansvärt stor hage som jag knappt sett i några stall :o. När jag har haft mina två lösdrifthästar på 1 hektar har folk frågat varför vi ska slösa mark och utöka hagen när dom redan har så kopiöst mycket yta att gå på (dom har nu 2 hektar) :p

Hej. Jag har också funderat kring detta efter alla svaren jag fått. Jag vill ju att hästarna ska ha det så bra som möjligt, och undrar därför om det är bättre att hästarna får bo i stallet över kvällen/natten som de flesta hästar gör, så kanske marken räcker bättre för dem under dagtid?
Jag förstod inte riktigt heller skillnaden, om det är för att de trampar upp marken mera? Helst av allt skulle jag förstås vilja ha myyyycke mera mark än så ;)
Själv kan jag bli enormt upprörd när man åker förbi en del stallar och ser små hagar som inte är hagar utan mera en box utan tak fullt med lera. Ser mycket av det, speciellt i området kring Billdal i Göteborg.
Nå, det är inget försvar förstås, men jag tror nog att 3 ha ska räcka till 2 hästar? Och om inte för lösdrift, så för dagtid dårå;)
Tack alla för fina svar. /Jezz
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Klart det räcker. Och skulle du upptäcka att det mot förmodan inte gör det, så kan du ju utveckla idén att ha dem i box på natten.
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Jag tycker heller inte 1 hektar lösdrift till 2 islandshästar är för lite.
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Druvan skrev:
Jag har också köpt en gård med "för lite mark". Men jag har resonerat tvärtom mot vissa här. Jag har hellre en jättestor vinterhage som hästarna kan ha gläjde av året runt än att krympa vinterhagen till fördel för några enstaka veckors bete. Har ca 2 ha vinterhage (lösdrift) och 1 ha sommarhage till två hästar. Skulle även kunna tänka mig att göra ALL mark till vinterhage och försöka låna någon betesäng istället eller inte ha dom på bete alls *funderar*. Min närmsta granne med fjordhästar gör på det viset (har flera hektar stor vinterhage och struntar i sommarbete).

Men, det är ju uppenbarligen en väsentlig skillnad på var man bor i landet när man diskuterar frågan. Såg det nu när Druvan bor i Luleå och tycker att man utnyttjar vinterhagarna mycket mer. Så är det inte alls här nere hos oss. Mina hästar går på bete från april och går sedan i samma hage ibland ända tills januari beroende på om vi får snö eller inte. Vinterhagen har de sedan tills de släpps i ny hage i april igen. När vi har snö och fruset skulle jag kunna ha en hage på 100x100 kvm för mer utnyttjar de inte när jag kollar på var de gått i snön. I år hade vi för en gångs skull snö och tjäle här och då måste jag stänga av hagen till en mindre annars trampas hela betessvålen sönder. Så här i söder är det inte några veckors bete som gäller utan snarare flera månaders bete. Ifjol hade vi bete in i december med tillskottsfodring från november.
 
Sv: Hur dela upp hagarna?

Fast grässvålen gynnas heller inte av att man har hästarna i sommarhagen ända tills i Januari.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 685
Senast: Amk
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp