Bukefalos 28 år!

Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

E

Erik85

Jag har en kastrerad kattjej på 5år som följde med mig vid min ihopflyttning med sambon, till en början fick katten sova i sängen tills vi konstaterar att sambon blir tjock i näsan av katten så sambon vill ha sängen som fristad från kissen för att kunna andas på nätterna så vi började med att kasta ner katten från sängen så fort hon vistades där.
Dock så är kissen av modell envis så hon lät bli att hoppa upp i sängen - tills vi somnade, då var hon där uppe igen och myste vid min fotända tills någon av oss vaknade till då hon hoppade ner fortare än kvickt, detta fortsatte tills vi beslöt oss för att börja stänga sovrumsdörren för att slippa henne i sängen öht. Självfallet börjar katten att kraffsa och pipa utanför dörren så fy-spray införskaffas och fungerar över förväntan! Detta sprayas på i två omgångar och katten slutar kraffsa men hon piper fortfarande...
Jag har inga problem med att hon sitter och piper utanför dörren då jag inte skulle vakna så även om sambon skulle dra igång en stereo i sovrummet, men sambon å andra sidan skulle vakna om man fes i sömnen.

Iaf, katten piper och sambon flyger efter katten och stänger ut henne på balkongen eller daskar henne i golvet och katten är tyst resten av natten.

Detta utspelar sig under ungefär 1.5år så nu är sambon rejält less på katten och vill helst att hon omplaceras vilket jag inte riktigt håller med om.

Som det ser ut i nuläget så piper katten några gånger utanför dörren runt 4-5 på morgonen och sambon flyger efter katten vilket är irriterande för sambo då väckarklockan ringer cirkus 1 timmer senare och hon inte kan somna om innan det är dags att kliva upp igen.

Vad ska jag göra för att kunna behålla båda min tjejer i mitt liv?

För att reda ut några frågetecken:
Katten har tillgång till mat och vatten 24/7
Hon är ensam innekatt
Kastrerad (tål att nämnas igen)
Hon piper inte varje natt, men nästan.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Sambon kan skaffa öronploppar. Och man stänger inte ut katten på balkongen eller daskar den i golvet :mad:
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Jag är själv en sån som sover väldigt lätt. Och öronproppar hjälpte inte när vår ena katt hade en jam-period. Eller rättare sagt, efter ett par månader stod vi inte ut längre (han var kastrerad men en mycket pratsam siames-korsning) och då slutade det med att vi omplacerade honom. Till en underbar tjej med 2 andra likadana katter och som uppskattar att han pratar hela tiden. Han kunde inte fått det bättre. (OT, sorry)

Men våld löser givetvis ingenting, jamar hon hela tiden på morgonen? Vår fjanta kan ju ofta tycka att vi ska gå upp och servera frukost vid 5 och jamar lite grann. Men det brukar räcka att vi säger till henne att vara tyst, alt går upp o häller upp mat. Sen går vi ändå upp 5.45.
Hon (katten, inte sambon ;) ) kan inte få en egen korg som hon trivs i att sova i? Vår får ju ligga i sängen och ska hon ligga där så ska det liggas under husses täcke, alt på min plats så att jag får ligga på typ 5 cm ;), men sen köpte vi en liten korg och underligt nog älskar hon sin korg. Den är precis vid vår huvudända på sängen så att det är vid elementet och hon kan ta gardinen över sig och vara hemlig. Hon älskar det stället.

Hoppas ni löser det! :)
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Just ja, vår dam har också egenheten att hon tycker att hon måste meddela när hon varit på lådan och bajsat. Då flyger hon ut från toaletten och jamar jättehögt ett par gånger så att vi ska vara medvetna om att hon varit på toa. Hon har bajstid ca 23.00, så oftast har man somnat till när hon kommer och berättar. ;)
Det är inget sånt hon har för sig, eller det är bara att hon vill in till er?
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Jag blir chockerad över hur din sambo behandlar katten. :eek:
Fy fasen alltså!
Katten är förmodligen understimulerad, något som ensamma innekatter har en tendens att bli. Jag skulle råda er att skaffa en kattkompis så er katt slipper ha fruktansvärt tråkigt hela nätterna (katter är dessutom av naturen nattaktiva djur) men jag känner mig tveksam till det med din sambo.
Man kan sova med öronproppar och att slå djur och kasta ut dem är oförsvarligt hur irriterad man än är, kanske är det bäst att din katt omplaceras så katten slipper din sambo?
Hon kan gott svara i tråden själv och förklara hur hon tänker, man bestraffar inte djur när sådana här situationer uppstår. Man ska ta reda på vad som är fel och se till att lösa problemet, i detta fall rör det sig om ett djur som högst troligt är understimulerad och mår dåligt när det är helt tyst och tomt i 8 timmar, utan någon att umgås eller leka med då den är som aktivast. Förmodligen är väl ni båda borta större delen av dagarna också?
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Jag har faktiskt inga problem med mina tre katter alls.

Men det kanske var till TS?
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Iaf, katten piper och sambon flyger efter katten och stänger ut henne på balkongen eller daskar henne i golvet och katten är tyst resten av natten.

Det är inte så enkelt som att katten har tråkigt och gärna vill ut på balkongen? I så fall har ju din sambo dresserat henne till att pipa utanför dörren för att komma ut. Och om inte annat är det ofta kul att bli jagad om man är katt och har tråkigt.

Jag skulle istället ignorera henne, då är det större chans att hon håller tyst. Om inget nånsin händer kommer katten förmodligen ledsna på att stå och jama - men ni får stå ut en period medan hon prövar om det fortfarande går att få igång matte.

Annars - allergitabletter/allerginässprej till sambon, att sambon står ut med lite nästäppa (är ju inte hela världen), alternativt kattkompis att busa med istället för er på nätterna.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Omplacera katten så den slipper bli daskad i golvet av din sambo :devil:

Den är antagligen understimulerad eftersom den står och piper. Antingen gör ni något åt det, skaffar kompis till kisse eller låter den vara i sovrummet.
Eller så ignorera. Har svårt att tro att hon piper natt efter natt om det absolut inte händer något när hon gör det.

Skaffa öronproppar till sambon.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

återkom när du inte fått sova en hel natt på 1,5 år... Det började med att hon kissade på mina kläder innan jag ledsnade på henne, hon kissade på kläder som låg på golvet, på kläder i garderoben, på mina skor... På rena och smutsiga kläder, först var det bådas kläder, sen var det enbart mina kläder. Och det här var Innan jag ens började bli less. Och plussa på nattskrikandet på det. Om jag ska orka jobba heltid, gå upp 04.30 varje morgon så klarar jag inte att vakna vid tre varje natt. Därför så får hon bo på balkongen när hon skriker så jag i allafall kan försöka sova en timme till.
Man blir redigt less.
Hon har mat, hon har vatten, någon mer kattkompis får hon inte förrän vi flyttat till hus, min åsikt är att har man en sånhär aktiv katt så ska den inte vara inomhus, den ska ha möjlighet att gå ut. För mig är det djurplågeri att hålla den inne. Och just för allergien (eftersom allergien gör mig trött också) så vill jag inte ha fler katter på såhär liten yta. Katten har en förmåga att rejsa på nätterna också...
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

jag har precis sålt min bil för att snabbare kunna spara till hus, så jag försöker ju, enda anledningen jag har bråttom att skaffa hus är för att jag mår dåligt av att hålla den här katten inne, hon är för vild för att vara innekatt...
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Katten har fri tillgång på mat och vatten, hon har leksaker, hon har en klösmöbel med flera alternativa liggplatser som hon älskar, just nu prövar vi att alltid ha persiennerna uppdragna så hon kan titta ut innan vi vaknar, alternativ två när det blir varmare är att stänga dörren till vardagsrummet och ha lådan på balkongen med öppen dörr dit ut så får hon hålla sig där tills vi vaknar. Det jag allra helst vill är att hon ska bli utekatt, men sambon vill inte det för han är rädd att något djur ska ta henne (lägenhetsbarn...). Så därför hålls hon inne. Där vi bor just nu är det inte ultimat heller att släppa ut henne, men jag har ju som sagt till och med sålt min bil för att kunna köpa hus. Men vette fasiken om han ens törs släppa ut henne när vi bor i hus...
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Mina tre kissekatter får hålla sig till kök, badrum och hall på nätterna när jag har sovsällskap, just pga allergi. Och de kan pipa lite när de hör att jag vaknar men struntar man i dem (det är ffa en) så slutar hon.

Men resten av dygnet har de hela lägenheten, numer även balkongen.

Och rejjsar, det gör de som galningar :eek: :p
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

återkom när du inte fått sova en hel natt på 1,5 år... Det började med att hon kissade på mina kläder innan jag ledsnade på henne, hon kissade på kläder som låg på golvet, på kläder i garderoben, på mina skor... På rena och smutsiga kläder, först var det bådas kläder, sen var det enbart mina kläder. Och det här var Innan jag ens började bli less. Och plussa på nattskrikandet på det. Om jag ska orka jobba heltid, gå upp 04.30 varje morgon så klarar jag inte att vakna vid tre varje natt. Därför så får hon bo på balkongen när hon skriker så jag i allafall kan försöka sova en timme till.
Man blir redigt less.
Hon har mat, hon har vatten, någon mer kattkompis får hon inte förrän vi flyttat till hus, min åsikt är att har man en sånhär aktiv katt så ska den inte vara inomhus, den ska ha möjlighet att gå ut. För mig är det djurplågeri att hålla den inne. Och just för allergien (eftersom allergien gör mig trött också) så vill jag inte ha fler katter på såhär liten yta. Katten har en förmåga att rejsa på nätterna också...

Är det du som är sambon, alltså? Skämmes, tammefan! :mad: Spelar ingen roll hur trött eller allergisk du är; vissa saker gör man bara inte!

TS: Som någon annan redan sagt; omplacera kattstackaren och skaffa inte barn med din sambo (människor som är elaka mot djur är tveklöst kapabla att vara elaka mot barn). Eller behåll katten och byt ut sambon. Och SKÄMS på dig också! Hade någon så mycket som krökt ett hår på mina katter hade den personen fått sova på balkongen! :mad: DU har ett ansvar för vad folk gör mot dina djur, TA DET ANSVARET!
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Men gisses ni måste ju aktivera kattstackarn.
Jag har en av de "vildaste" raser man kan ha. Otroligt aktiva katter, jag har inga problem.
Hade jag däremot en ensam katt, utan att aktivera den och dessutom behandlade den så illa. DÅ hade jag nog haft problem.
Herregud, du har verkligen gått över en gräns. Man behandlar inte djur så! :mad:

Har ni tagit henne till veterinär över hennes kisseriproblem? Har ni försökt åtgärda det på något sätt?
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

återkom när du inte fått sova en hel natt på 1,5 år...

Det har jag gjort.

På vilket sätt skulle öronproppar INTE hjälpa dig att sova menar du?

Något kisseriproblem nämndes inte alls i ursprungsinlägget så hur skulle vi kunna ta ställning till det.

Jag sover idag med öronproppar själv eftersom sambons perser gärna skriker efter uppmärksamhet och vill kli kelad med mitt i natten (och i ärlighetens namn är något bortskämd med det). Skulle aldrig komma på tanken att daska kattstackarn i golvet för det... Galenskap. Att du går upp tidigt är ingen ursäkt, är du för trött pga det får du gå och lägga dig tidigare.

Jag hoppas det är en inglasad balkong ni har... Inte för att den är särskilt varm heller om vintern.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

För att reda ut några frågetecken:
Katten har tillgång till mat och vatten 24/7
Hon är ensam innekatt
Kastrerad (tål att nämnas igen)
Hon piper inte varje natt, men nästan.

Katten är understimulerad, uttråkad, missförstådd och smått desperat efter uppmärksamhet. Att börja släppa ut den är ingen lösning om ni inte bor så till, men för att en katt ska trivas som innekatt behöver den aktivering och stimulans. Och då räknas inte klösmöbler och mat.... Räcker det för en människa att vara nöjd, en säng och mat?
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Men allt detta, kissandet och pipandet är ju ett rop på hjälp! Sådana här beteenden visar att katten helt klart inte mår bra och då måste man förbise sin irritation, låta bli att bestraffa katten (vad i hela världen ska det hjälpa till annat än att man själv mår bättre?!) och stimulera den ordentligt. Om ni lever ett normalt liv så är katten alltså ensam allra minst 16 timmar om dygnet, hur ska den kunna må bra av det? :(
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Det är det jag sagt, att man kan inte ha en så aktiv katt inne, och huvudanledningen till att hon är bannad helt från sovrummet är för att hon just kissar ner kläder. Därför att våran livssituation är som den är så skulle jag faktiskt helst se att hon omplaceras där det finns någon som har tid med den. Jag hade inget emot katten förrän den började kissa ner kläderna, och tidigare kan jag inte lägga mig heller, då hinner jag inte ens hem från jobbet först. Jag ska ju inte behöva gå och lägga mig tidigare heller IFALL katten sitter och skriker.

Och nej, tillgång till balkongen blir det först när det blir varmare. Och den här katten är sjukt bortskämd och har fått göra precis som den vill i flera år... Sambon skulle ju exempelvis kunna gå upp när hon bråkar på nätterna och stänga in henne, men han bara konstaterar att hon skriker, sen bryr han sig inte mer. Och jag anser att eftersom det är hans katt så är det hans ansvar att stimulera den, jag har defentivt inte tid med det, därför jag inte har någon egen katt...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 839
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 616
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 224
Senast: _Taggis_
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 995
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp