Hur få katten att sluta äta sladdar?

Comatose

Trådstartare
* En datorladdare á 800:- * tre telefonladdare *en internetsladd * en strömsladd till skrivaren.

- Ja, det är det den nya (vuxna) katten hunnit sätta i sig på snart två månader. Vad göra? Någon tipsade om att smeta tabasco på sladdarna, men det känns extremt ofräscht att ha liggande mot golven. Jag har testat med tandkräm, men det verkar inte funka tyvärr. Hur gör jag för att få honom sluta äta på sladdarna?

Gärna snabbt svar innan han hunnit elektrifiera sig själv! :crazy:
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

Det här är ett problem man har både med hundar och katter.
Senaste jag använt är Anti-Bit spray till häst.
Har använt det "mot" valparna och det funkar på katterna oxå.
Är lite som Stopp-och-väx eller vad det nu hette (mot nagelbitning).
Kostar typ 60-70 :- för ca halvlitern på ÖB iaf.Finns på Höö*s och City Gr*ss oxå.
Blir lite klibbigt första dan och det blänker lite,men vad gör man när man är desperat??
Sitter i några dagar iaf.
Mina kisar har vart grymma på att gnaga på trådlösa telefonens kablar,men jämfört med allt skit våra nu 1 åriga "valpar" fortfarande hittar på är det piece of cake...
Lycka till!!
PS Du kan spä ut sprayen oxå,blir inte så klibbigt,men funkar ändå.
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

Min ena kisse gör det när han har tråkigt. Är katten ensamkatt? Aktiverar du honom mycket, eller är han ensam ofta?
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

Han är i princip aldrig ensam eftersom jag hittills varit hemma och skrivit uppsats, han tuggar när vi sover. Leker med honom i alla fall en stund varje dag, men han ledsnar fort och är inte intresserad. Han har leksaker över hela golvet, klätterställning upp till taket etc, men använder dem sällan.
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

Min katt var hopplös på sladdar och jag vet inte hur många han har tuggat av. Han slutade dock när vi skaffade en kompis till honom.
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

Ja, jag vet, egentligen känns det hemskt att ha honom inne ensam, men jag ville egentligen inte alls ha någon katt, det var när min pappa dog som jag fick ta över Nisse, ville inte lämna bort honom. Nu har min mormor, snart 92, en katt som också kommer att flytta hit när den dagen kommer, och jag vill inte sitta här med TRE katter, när jag egentligen ville ha en hund! :p Så Nisse kommer att behöva vara ensamkatt ett tag till (förhoppningsvis länge med tanke på mormor!)
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

Okej då förstår jag.
Jag vet inte hur du bor, men finns det möjlighet att stänga in Nisse i ett rum där det inte finns några sladdar om det bara sker på natten?

Jag funderade på när jag hade problem med det om man inte kunde linda sladdarna med någon form av eltejp eller liknande, eller gömma undan dem bakom sladdlister?

Annars har jag hört att man kan smörja in sladdarna med citron.

Jag löste det genom att ta bort alla sladdar som han åt på (han åt dock bara på laddarsladdar och hörlurar), och lägga allt i köket och ha dörrn dit stängd när jag sov/inte var hemma, men det är väl inte optimalt. Kanske..

Hoppas det löser sig för dig iaf. Lycka till!
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

Vi har aluminiumfolie runt varenda lös sladd i huset. Funkar perfekt, inget bitande längre. Det ska gärna vara lite knögligt och löst liksom, så det inte bara är hårt och slätt lindat liksom.
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

Hittills har vi försökt ta bort alla sladdar på nätterna, men så fort man glömmer - ja då är den borta! Stod igår och svor över att min dator inte fungerade och jag kom inte ut på internet ("skitdator!") och så visade det sig att sladden vid uttaget i väggen var ... avbiten. :D:crazy:

Jag borde kanske slänga ut honom på nätterna, men han älskar att sova med oss (under täcket! :love:) så jag gör det motvilligt i så fall! :o

Ska testa ditt tips med folie, Oregano!

Tur att kattskrället är så söt att jag inte kan bli arg på honom!

http://www.pixbox.se/pic_show_id30137659.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id30137663.html
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

Så söt han är,din gnagare!!
Du,har han nåt kattgräs eller nån annan tuggvänlig växt att tugga på hemma?
Även om det inte är så kul att de gnager på växterna är det ju sånt de gör för att rensa systemet sas.
Gissar att han kanske skulle minska sitt "sladdintag" om han har nån smaskig växt att föredra.;)
Det finns många att undvika pga giftigheten,men nöjer han sej med kattgräs är det lätt.
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

Jodå, han har en bunke med kattgräs som han sitter och tuggar på i köksfönstret. Men sladdarna ger väl mer tuggmotstånd kan jag tro! :devil:
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

kan du inte ha honom i tex badrummet där det inte finns så många sladder under natten?

det är ju livsfarligt om han biter på elkablar.:crazy:
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

När min ena katthona fick fnatt på sladden till mobiltelefonen, och det inte
hjälpte att "gömma" head-setet i lådor och likande - hon sniffade runt tills
hon hittade sladden och bet av den..
Efter att ha köpt nytt headset tre gånger fick jag nog och kom på iden att
gnida in sladden i parfrym, sprayade i ett papper och drog sedan längs
sladden. Efter det var hon NOLL intresserad!

:D
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

När min ena katthona fick fnatt på sladden till mobiltelefonen, och det inte
hjälpte att "gömma" head-setet i lådor och likande - hon sniffade runt tills
hon hittade sladden och bet av den..
Efter att ha köpt nytt headset tre gånger fick jag nog och kom på iden att
gnida in sladden i parfrym, sprayade i ett papper och drog sedan längs
sladden. Efter det var hon NOLL intresserad!

:D

Ha! Det där ska jag testa! (Men aldrig i livet att jag slösar på min fina Dior-parfym, tänker ta min pojkväns! :devil:)

Centaur - nej, jag vill inte stänga in honom om nätterna, har dock funderat på det, men jag vill försöka få honom att sluta äta på nätterna. Sladdar alltså. :) Annars kommer jag ju alltiud behöva låsa in honom så fort jag åker hemifrån.
 
Sv: Hur få katten att sluta äta sladdar?

Fortsättningen på problemet!:p

Nu har mormors katt Skrållan flyttat hit. En svart halvperser som vanligtvis brukar vara rätt morsk och styra och ställa med alla andra katter. Men inte med Nisse. - Ååå nej!

Sladdarna är inte längre ett problem. Ja, Nisse äter ju fortfarande upp dem, men det är struntsamma om man jämför med det nya problemet: katterna kommer inte alls överens. Hon morrar och gömmer sig under någon möbel, han cirkulerar kring henne, hon fräser, han går fram i alla fall, hon vrålar och river, han blir förbannad, hon blir rädd och springer för livet, han rusar efter! Sen vågar inte Skrållan komma fram från under badkaret/köksbordet/sängen utan ligger där hela dagar och trycker och går bara upp på nätterna när han sover för att äta. Hon bajsar under badkaret (cirka en meter från lådan) eftersom hon inte vågar sig fram.

Nu har det gått kring sex veckor och det är fortfarande inte nämnvärt bättre. Vad tror ni - är det läge att ge upp? De är jättefina och lugna katter var för sig, men tillsammans är det bara KAOS. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 882
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Megara tuggar sladdar och jag är rädd att...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 948
Senast: hoppsann
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 241
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp