Bukefalos 28 år!

Hur få stelt läder mjukt?

Rie

Trådstartare
Köpte ett av de billigare tränsen från H**ks eller B****s som har lång käkrem på cob.
Det är väldigt stelt, speciellt om man jämför med mitt gamla älskade huvudlag i topppkvalite ( kostade 600 kr 1985).
Så hur får jag det att bli hyfsat mjukt så att jag fler träns att välja på tills dess att jag hittar något annat kvalitetsträns som passar?

Har ett gäng träns i F som han inte kan ha...
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Det absolut bästa jag hittils testat är HORSEMAN'S ONE STEP. Det är ett mirakelmedel mot stelt läder tycker jag :)
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Lägg det i EK*L olja över natten och torka av det ordentligt dan efter.

Tänk bara på att ljusare träns blir mörkare!
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Det gjorde jag med mitt nyinköpta h**ks träns och det blev verkligen jättemjukt:bow:
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Håller med -Catherine-! Horsemans one step är superbra! Smörja lite varje dag, det gör jag även om mitt träns redan är mjukt :)
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Använd INTE ekol olja, det innerhåller mineraloljor ssom inte är bra för lädret tyvärr..
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Jag hade smörjt in det med neatsfoot oil. Finns att köpa i de flesta westernbutiker :) Lädret blir jättemjukt! :)
Dock blir ljust läder mörkare.
Och så ska det vara pure neatsfoot oil och inte neatsfoot oil compound.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Instämmer med den som sa att Ekols olja inte är bra för lädret, det är sant - men - på billiga träns som jag ändå inte planerar att ha i massor av år, har jag kört med "oljebad" i ekol-olja och det har blivit helt okej mjukt, naturligtvis inte i klass med dyrt läder men som sagt, ändå bra!
På lite längre sikt förstör ekol-olja lädret men billigt läder brukar man ändå inte ha så länge + att man inte behöver oljebada så många gånger..

Vill man inte chansa med olja så kör ett bra läderbalsam (typ Tip-Top) och smörj ofta! Inte mycket, men ofta!
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Dåligt läder kan man inte smörja mjukt, tyvärr.

jodå de kan man. Jag köpte ett av dom där billiga tränsen med skitläder från h**ks till shettisen. La det i ekol oljebad och nu är det hur mjukt o fint som hellst.

Vet att många säger att ekololjan inte är bra för läder o sömmar men jag har använt det flera gånger och är än sålänge nöjd med resultatet. dock har jag ju bara gjort det på billigt läder så det är inte hela världen om lädret blir förstört eller får kortare livslängd.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Jag har flexalan läderolja som jag snålar med. Använder den bara till att mjuka upp nytt läder. (kan inte hitta den i sverige, därför snålar jag med den.)

Annars fiebings neats foot oil.

Är nyfiken på horseman's ne step men har just nu så in i bomben mycket puts prylar så det ska inte köpas mer nu.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Ekololja gjorde min fina dyra tygel alldeles matt...... :( KASST! Nu har jag bara ekololja till billiga skitgrejer och till mina Graninge-kängor. Men aldrig att jag använder det till något fint som jag är rädd om.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Vad jag har hört av personer med mycket och lång erfarenhet så är det mest sömmarna som inte alltid klarar Ekol, men det är tråd av naturmaterial, de i syntet klarar sig och det är ju rätt många av nu..
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Det bästa du kan göra enligt mig o många sadelmakare är att plocka isär tränset o lägga i HETT vatten tills du känner att lädret är mjukt brukar behövas 15-20min. Sen tar du upp det o låter det droppa av o sen smörjer du minst 2ggr med EKOLOLJA. Man får ofast smörja mer än så. Jag har ett 6år gammalt hööksträns som känns som ett kvalitetsträns då jag gör såhär nån gång/år. Det är kanon!!:laugh:
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Ekololjan är prima även på dyrt läder. Har en Stübbensadel som är jättefin av oljan o även en av de dyraste passiersadlarna till min andra häst o den är fortfarande blank o fin i lädret trots många år på nacken..så det är inte sant att ekololjan gör lädret matt, då är lädret troligen så torrt att du behöver olja fler ggr. När jag köpte stübbensadeln så fick jag oljan i den 7-8ggr men massa massa olja för den var så torr att den sög in allt o vart matt men efter så många ggr ser den som ny ut o den är gjord 1987!!!!
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Jag har ett kandar från Börjes. Det låg i Ekololja över en natt. Resulattet blev fortfarande stelt men kroniskt fett läder. :crazy:
Så jag tror att det är ganska om det är så stelt från början. Men du kan ju prova. Min erfarenhet är att Neatfoots oil är överlägset bäst. :bow:

Ironiskt nog så hade stallkompisen beställt ett billigt träns från samma ställe och fick ett supermjukt! Gissa om jag blev lite avis. Billigt är ofta, men inte alltid, dåligt tyvärr.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Det bästa du kan göra enligt mig o många sadelmakare är att plocka isär tränset o lägga i HETT vatten tills du känner att lädret är mjukt brukar behövas 15-20min. Sen tar du upp det o låter det droppa av o sen smörjer du minst 2ggr med EKOLOLJA. Man får ofast smörja mer än så. Jag har ett 6år gammalt hööksträns som känns som ett kvalitetsträns då jag gör såhär nån gång/år. Det är kanon!!:laugh:

Håller med förutom det där med oljan, använd en bättre olja, bra olja är t ex lanoliln (apoteket har den). Oljan penslar jag på med en sån pensel som man hade i skolan till vattenfärgerna. För övrigt så rekomenderar jag också att läsa den nålade tråden om lädervård.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Jag förstår inte riktigt varför alla klagar på ekololjan. Jag har haft mina läderprylar i hur många år som helst o dom mår fortfarande lika bra o jag använder bara ekololja som fett. Dom är aldrig kladdiga för överflödig olja torkar jag av med en mjuk trasa efter ex.tränset fått suga i sig så mkt det vill ha över natten. o ALLTID mjuka även efter att ha ridit i spöregn.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

De som klagar på ekol-oljan gör det förmodligen för att de har dåliga erfarenheter, eller, för att de har hört massor av skit om den..

Jag har t ex själv mycket dåliga erfarenheter, men träns där sömmarna formligen har lösts upp och annat läder som ruttnat inifrån för att ta några exempel, av just ekol-oljan. Självklart så slutade jag omedelbums att använda den oljan till saker som jag är rädd om efter detta, och med tanke på mina egna erfarenheter så vill jag ju inte säga till någon annan att den är jättebra.. Sen finns det alltid folk som har andra erfarenheter så enklast är ju att bilda sig en egen uppfattning..

Ekol-olja eller inte, överdrivet användande av olja på läder är inte bra, oavsett typ av olja. Lagom är bäst, som med allt annat. Läder som är alltför mättat av olja är inte särskilt trevligt att hantera heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp