Bukefalos 28 år!

Hur få stelt läder mjukt?

Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Det kan ju bero på att det är en mineralolja. Ekolola är inte gjort för läder, trotts att detstår på förpackningen. BILMOTOROLJA!
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Nä Ekololja är inte prima till läder öht, läs gärna tråden jag länkat till. Oljar sadlar gör jag aldrig, bara tvål och balsam eller fett.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

De som klagar på ekol-oljan gör det förmodligen för att de har dåliga erfarenheter, eller, för att de har hört massor av skit om den..

Har aldrig gillat ekololja. Lädret har blivit konstigt, ytan matt och kletig och suger åt sig skit. Jag gillar inte Effax eller andra balsam med massa bivax heller.

Helt klart bäst läderbalsam (enligt mig) är Passier. Har också blivit grymt imponerad av Albions läderbalsam. Stübben glycerin två, ekol tvål men även här helst passier tvål.

Billig skit bra variant istället för murphy's oil soap eller TIB är vanlig gul/grönsåpa på burk. Hittade sådan på ÖB från danmark för 5kr burken. Jag bunkrade.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Använd INTE ekol olja, det innerhåller mineraloljor ssom inte är bra för lädret tyvärr..

Detta påstås rätt ofta nuförtiden. Varför undrar jag bara. Träns som fått ekololja sedan 70 talet är fortfarande lika mjuka och fina.
Inga som helst problem med det.:)
(däremot ska man ju inte använda olja om inte lädret är torrt. Då blir det bara kladdigt)
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

För att det ska vara vegetabiliska oljor för att vara bra för lädret. Det står i typ alla lädertrådar och jag vet att du läst dom.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Dåligt läder kan man inte smörja mjukt, tyvärr.

Det gör det visst!

Jag har flera supermjuka träns från hööks och börjes som var stela från början, välkommen hem till mig att känna och klämma!

Ena höökstränset köpte jag 1998 för 199kr. Det är fortfarande mitt älsklings även om bara nackstycket finns kvar (hästen har växt ur både nosgrimma och pannband)
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

knappar min senaste..

Anledningen till att jag ratar ekololjan är av egen erfarenhet, lädret blivit kladdigt(har torkat av med trasa efteråt och inte överdoserat), dragit åt sig skit lättare, blivit "poröst", tappat glansen bla..

Så jag håller mig till läderbalsam..
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

EKOL olja
Anledningen till att man har så olika uppfattning om Ekols olja är kanske att den inte fungerar med alla sorters garvning. Vi får ju inte glömma att allt läder som vi har i våra träns redan är behandlat. Det brukar inte framgå hur lädret är garvat, så för säkerhets skull så håller iallafall jag mig ifrån mineraloljor.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

och några av dom dyraste sadlarna som finns på marknaden rekommenderar parafinolja till sina sadlar... så nä, tror knappast det är farligt för lädret. ^^

det som evt kan vara är att om man har dåligt läder så är det sytt med dålig tråd också. och det är tråden som ekololja ev förstör, ej lädret. jag använder dock inte den oljan, men childerics parafinolja. använder den även till mitt döbert träns, just för att den inte gör lädret kladdigt och äckligt. den är betydligt mer skonsam än prestiges produkter, stubben tvål, för att inte tala om horseman's one step. sistnämnda är extremt stark!
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Måste nog nästan säga tvärtom.. Mina "dåliga" träns, typ börjes billiga, har inte verkat ta nån större skada av ekol-oljan, nu har jag iofs inte haft dem i alltför många år heller men, hursomhelst så är det de dyrare tränsen där läder har ruttnat och/eller sömmar gått upp i intet.. O om läder ruttnar inifrån så är det ju lädret som blir förstört och inte bara sömmarna..
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Oj, att ekol-olja är så illa visste jag inte... Har ett träns som ligger ute i bad nu, o har legat där ett par dagar :o Oups...

Mitt "finaste" träns(utseendemässigt), ett blingträns från gekås var stenhårt o riktigt tråkig kvalitet på men efter en vecka i ekololja så är det mjukt som sjutton. Flera av mina gamla hårda träns har nu fått genomgå samma procedur o inget av de verkar ha tagit skada än iaf. Men nu blir det ju inga fler bad! O verkligen inte på de dyra tränsen...(fast de behöver det ju inte, tänk att det kan vara sån skillnad i mjukhet).
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Även jag kör bad i ekololja, en eller att par dagar. Även de mest stela tränsen blir mjuka.
Har ex träns/tyglar som snart är 15år gamla som jag har lagt i ekololja innan första användning. Efter det har jag bara sporadiskt tvättat av dem med tvål och vatten.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

KL

Hade en putskväll av prylar som skall avyttras. De lades i varmvatten bad, torkades av, putsades med tvål och sedan equifix läderbalsam med bivax. Jag som absolut inte gillar balsam med bivax kan bara säga att jag var positivt förvånad.

Grejerna har mjuknat ordentligt och skall få en eller två infettningar till.

Ekol oljan pratade vi om. Syrran har :eek: använt sig av den :eek: till sin fina westernsadel och inte alls gillat resultatet. Nähä! Förstår inte varför. Har varit på henne i flera år att inte använda dylik skit.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

*kl*

Kan man "avfetta" lädret? Köpte ett träns på Tradera, det är jätteflottigt. Jag har putsat med ekol-tvål o vatten o aldrig smörjt det med något. Tränset är helt kladdigt att ta i och det suger åt sig all smuts i närheten (typ halmdamm o boss osv) :crazy: Känns som att det har svällt också, tjocka klumpiga remmar som bara med stor vilja går i söljorna :( (Tur att det var billigt iaf!)
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

som sagt, jag använder aldrig ekol olja. vet inte exakt vad det är i den.

jag har nog inga träns i den prisklassen, endast från 1000-lappen och uppåt. inget har tagit skada av paraffinolja ( som är en mineralolja). men man ska ju aldrig lägga läder i blöt i olja. :crazy: mjukt ska lädret bli av glycerintvål, olja ska bara smörjas på i ett tunnt lager några gångar om året.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

KL

Hade en putskväll av prylar som skall avyttras. De lades i varmvatten bad, torkades av, putsades med tvål och sedan equifix läderbalsam med bivax. Jag som absolut inte gillar balsam med bivax kan bara säga att jag var positivt förvånad.

Grejerna har mjuknat ordentligt och skall få en eller två infettningar till.

Ekol oljan pratade vi om. Syrran har :eek: använt sig av den :eek: till sin fina westernsadel och inte alls gillat resultatet. Nähä! Förstår inte varför. Har varit på henne i flera år att inte använda dylik skit.

Om det är likadant Equifix läderbalsam med bivax som jag har så är det terpentin i den!! Är det verkligen bra för lädret??
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

Det är samma sort som jag har, men på min är det innehållsförteckning och svensk "bruksanvisning".

Ingredients: Paraffinum Liquidum, Paraffinum, Vaseline, Bees Wax, Turpentine Oil, Parfum.

Sitter med burken framför mig nu och den innehåller det som står ovan.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

För att det ska vara vegetabiliska oljor för att vara bra för lädret. Det står i typ alla lädertrådar och jag vet att du läst dom.

Om erfarenheten säger motsatsen till vad vissa skriver i sina trådar så litar ju jag i alla fall mera till erfarenheten.
 
Sv: Hur få stelt läder mjukt?

men man ska ju aldrig lägga läder i blöt i olja. :crazy: mjukt ska lädret bli av glycerintvål, olja ska bara smörjas på i ett tunnt lager några gångar om året.
[/QUOTE]
Det håller jag med om. :bow:
Så sköter jag allt läder med mycket bra resultat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp