Bukefalos 28 år!

Hur får jag fram han framåtbjudning?

Tessituss

Trådstartare
Hej alla nu är det så att jag har lite problem med att få fram min hästs framåtbjudning, speciellt i början av ridningen då han gärna leker lite "skänkeldöv". Nu ska ni också veta att hästen är INTE i kondition då jag fick honom för ca 3 veckor sedan och håller på att sätta igång honom, innan dess har han inte varit riden ordentligt sedan augusti! Han har inga skador, han har bra hö och får även lite extra eftersom han behöver lägga på sig lite. Han får även havre. I börja av ridningen lyssnar han inte speciellt bra men eftersom jag har långa tyglar så går han iaf i hyfsat tempo. Men så fort jag kortar tyglarna så spelar det nästan ingen roll hur mycket jag driver eller försöker göra tempoväxlingar så lyssnar han inte på detta! Jag får ännu inte trava på honom mer än en raksträcka så jag kan inte riktigt använda mig av den. Jag rider i både paddock och ute. Några tips och jag skulle bli jätteglad! :idea: :D
 
Sv: Hur får jag fram han framåtbjudning?

att skritta runt 4kants spåret och trava på långsidan är bra för framåtbjudningen, och då riktigt sätta igång hästen i början av traven med ordentlig ökning och sakta av innan hörnet igen. att trava en bit och sen öka har inte lika bra effekt på min häst åtminstone, att sen ha långa tyglar hela passet är också oftast bra. rid med säte och gnag inte med skänklen, tjata inte utan ha hellre spö att peta till med en gång.
att gå runt runt och bli tjatat på är inte roligt :p, ställ inte så stora krav på ställning eller form, utan se bara till att ni får explosiviteten i övergången till traven, då vill hästen sen oftast springa mer och du har ngt att jobba med utan att tjata med skänklen :D.

att sen rida ut brukar ju fungara på vissa för att få fram hästen, min tycker dock att det är en pina att skritta/trava i snön, blir en hel del pust och stånk från henne även med bara 1dm snö. har inte heller ngn trevlig runda att rida så blir bara fram och tillbaka på fälten :/. så blir oftast bara trava en bit bort och full galopp hemmåt så hon får sträcka ut och ha det roligt, flängridning helt enkelt.
 
Sv: Hur får jag fram han framåtbjudning?

Går hästen fram bättre ute än på banan? Isåfall rekommenderar jag att rida mycket utomhus, ställ inte högre krav än hästen orkar. Den ska tycka att det är kul att jobba. Var noga med reaktionerna när du rider. Jag hade använt ett längre spö, och om hästen inte svarar på skänkeln petat till den. Så snart den tex. börjar trava berömma med rösten och ge efter. Berömma att den försöker och uppmuntra den till att vilja göra som du säger. När min häst var lite segstartad på banan fick jag skritta innanför spåret, för att inte gå och luta mot staketet. Utnyttja diagonalerna till att öka men se till att inte tappa takten och låta hästen överila sig. Kanske något litet hinder? Försök ta reda på vad din häst uppskattar och gör sånt den går igång på. Var lika noga med att hästen ska svara direkt på dina hjälper som med att berömma den, så ger det sig nog!
 
Sv: Hur får jag fram han framåtbjudning?

Har det varit sådär innan också? Tänkte på om det kanske är protest mot bettet av någon anledning (skarpt/obekvämt bett eller ont i munnen).
 
Sv: Hur får jag fram han framåtbjudning?

Har det varit sådär innan också? Tänkte på om det kanske är protest mot bettet av någon anledning (skarpt/obekvämt bett eller ont i munnen).

Jag har ett vanligt 3-delat bett på honom, jag tycker inte som att det verkar ha något med bettet att göra. Men har du tips på något annat jag kanske borde testa? :laugh:
 
Sv: Hur får jag fram han framåtbjudning?

Går hästen fram bättre ute än på banan? Isåfall rekommenderar jag att rida mycket utomhus, ställ inte högre krav än hästen orkar. Den ska tycka att det är kul att jobba. Var noga med reaktionerna när du rider. Jag hade använt ett längre spö, och om hästen inte svarar på skänkeln petat till den. Så snart den tex. börjar trava berömma med rösten och ge efter. Berömma att den försöker och uppmuntra den till att vilja göra som du säger. När min häst var lite segstartad på banan fick jag skritta innanför spåret, för att inte gå och luta mot staketet. Utnyttja diagonalerna till att öka men se till att inte tappa takten och låta hästen överila sig. Kanske något litet hinder? Försök ta reda på vad din häst uppskattar och gör sånt den går igång på. Var lika noga med att hästen ska svara direkt på dina hjälper som med att berömma den, så ger det sig nog!

Jag tycker att han reagerar likadant både inne på banan och ute. Det negativa med honom är då också att han inte har någon respekt för spö, så han reagerar inte speciellt mycket om man petar till honom. Han vet att han är starkare och större och reagerar där efter. :cool:
 
Sv: Hur får jag fram han framåtbjudning?

att skritta runt 4kants spåret och trava på långsidan är bra för framåtbjudningen, och då riktigt sätta igång hästen i början av traven med ordentlig ökning och sakta av innan hörnet igen. att trava en bit och sen öka har inte lika bra effekt på min häst åtminstone, att sen ha långa tyglar hela passet är också oftast bra. rid med säte och gnag inte med skänklen, tjata inte utan ha hellre spö att peta till med en gång.
att gå runt runt och bli tjatat på är inte roligt :p, ställ inte så stora krav på ställning eller form, utan se bara till att ni får explosiviteten i övergången till traven, då vill hästen sen oftast springa mer och du har ngt att jobba med utan att tjata med skänklen :D.

att sen rida ut brukar ju fungara på vissa för att få fram hästen, min tycker dock att det är en pina att skritta/trava i snön, blir en hel del pust och stånk från henne även med bara 1dm snö. har inte heller ngn trevlig runda att rida så blir bara fram och tillbaka på fälten :/. så blir oftast bara trava en bit bort och full galopp hemmåt så hon får sträcka ut och ha det roligt, flängridning helt enkelt.

Detta får jag absolut testa, men dock så reagerar han inge vidare på spö "/ Tack för tipsen!
 
Sv: Hur får jag fram han framåtbjudning?

Sporrar? Om du har stabil skänkel och hästen reagerar bra på dem dvs, så kan ju det vara ett alternativ att peta till med till en början.
 
Sv: Hur får jag fram han framåtbjudning?

Framåtbjudning kommer med lösgjordhet!

En häst som inte driver framåt har 'dragen handbroms' och det gäller att leta upp och släppa loss den (mental/fysisk spänning). Sen är det även så att ju tröttare häst desto lättare hjälper, börja varje pass som om du satt på en f.d. galoppör : P lätta lätta skänklar och mjuuuka tygeltag så att han slappnar av, slutar förvänta sig bråk, ni ska mötas på mitten. Alla framsteg är framsteg så ge beröm för småsakerna med. Sen är det alltid värt att kolla upp fysiska spänningar med massage/kiropraktik.
 
Sv: Hur får jag fram han framåtbjudning?

Om han inte reagerar på spö heller skulle jag börja där. Du måste ha en gas och en broms, inte antingen eller. Annars har du ingenting att börja med. Hade inte börjat ställa och böja hästen, utan låt det vara lätt och enkelt. Att ställa krav på en häst som redan tycker det är pest och pina blir inte bra. Tömköra tycker jag du ska prova. Då använder du röst och pisk. Samma sak, smacka och peta med spö. Bryr hästen sig inte hade jag daskat till den, och såfort den gör det du ber om ( dvs går framåt ), " Braaa! " och eftergift. Lite som med en unghäst, lär in en gaspedal som du kan använda på ryggen. Spö kan du ta med dig till sadeln, och lägga åt sidan så snart hästen insett att spö och skänkel vill samma sak. Enklast tycker jag är att tömköra ute i skogen, då brukar man få en del gratis. Det är ju roligare att gå där än runt runt på ridbanan. Även om han är starkare än dig så ska han lära sig att du har roligare idéer som man vill hänga med på!
 

Liknande trådar

Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 678
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 003
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp