Bukefalos 28 år!

Hur får jag han rumsren?!

Mli

Trådstartare
Elvis är nu (idag) ett år. När jag köpte honom i höstas (omplacering) märkte jag att han ibland misslyckades inne när han hade legat och sovit länge och så, alltså ganska acceptabelt valpbeteende på och dessutom i en ny miljö. Han är fortfarande väldigt valpig och hinner knappt ut för att kissa och bajsa på morgonen, trots att jag går direkt upp och släpper ut hundarna.
När det blev kallt i vintras märkte jag att han inte gjorde sina behov ute utan istället inomhus. Jag släppte ut honom för att kissa/bajsa, han är ute en stund och kommer direkt in och kissar och bajsar. När jag har sett att han är på G att sätta sig så bär jag ut honom, men det är inte alltid jag märker det. Däremot kommer han alltid till mig och vill gå ut _efter_ han har gjort nåt inne. Han verkar inte ha fattat att man inte får kissa/bajsa inne! Om jag sitter på golvet och leker med barnen kan han ställa sig mitt framför mig och kissa på mattan och titta på mig. Hur ska jag få honom att förstå att inne är fel, ute är rätt? Vi kan inte ta med honom till andra längre för att han alltid kissar och bajsar inne.
Idag var vi ute på långpromenad, han gjorde sina behov ute, sen kom han in och kissade lite till.
Hade det bara varit kisseriet så hade jag kanske misstänkt UVI, men det är ju bajs också. Himlans tur att det är en lite chi-korsning och inte en schäfer iallafall...

Alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: Hur får jag han rumsren?!

Till att börja med "släpp inte ut" honom själv! Följ alltid med så att du ser vad som blir gjort och kan berömma lugnt när det kissas och/eller bajsas.

Gå också alltid till samma "toalett-ställe" innan ni går in från en längre promenad och STÅ bara där en stund. Vissa hundar hinner liksom "glömma" vad de är de skall göra när man promenderar. Om man då istället står och filisoferar en stund vid "toaletten" så brukar poletten kunna trilla ner.
(Nu när det är snö är det dessutom enklelt att se till att "toaletten" blir inkissad och "luktar rätt")

Undvik sedan även att lämna hunden utan tillsyn hemma. Kanske kan en större komposthage fungera under några veckor? Så att hunden får vara i den när du/ni inte hinner ha koll på honom. Samt att ni ser till att stänga dörrarna till så många rum som möjligt så att det blir svårare att "slinka iväg".

Det finns ju även diverse hjälpmedel så som "skvättskydd" som förhindrar hunden från att pinka och DAP-halsband som utsöndrar en kemiskt framställd feromon som är lite hundarnas motsvarighet till "kanelbulle-lukt" dvs det skapar ett lugn och en trygghet.

Alltid något att fundera på i alla fall!

/Swat
 
Sv: Hur får jag han rumsren?!

*kl*
Ja, vår lille behöver ofta "ställas" för att han ska få ro att bajsa. Vi har våra ställen där jag lärt mig att han "gillar" att bajsa, så vi tar en prommis, busar lite osv, och sedan avslutar vi med att bara stå vid "toan".
Jag har från början sagt "bajsa" och "kissa" när han gjort just det, och sedan berömt. Nu vet han vad jag vill när jag stannar och säger "bajsa" :p då brukar han sätta sig ganska omgående.
När vi står vid toan brukar jag "avbryta" honom om han börjar supernosa på nått spännande, han ska inte distraheras utan koncenterar sig på vad han ska göra ;)

Har varit JÄTTEbra med beröm när han gör det på kommando :bow:

Och i början som sagt, haft honom avgränsat så att han inte "vill" göra ifrån sig där han sedan måste stanna kvar.

Jag lärde mig också snart att känna på blåsan om det var dags eller inte, kan va ett litet tips.

Om nu din hund är osäker på var som är RÄTT ställe, så kanske det hjälper med att just få JÄTTEberöm, när man gjort ute, och ignoreras om man gjort inne :idea:

Har för mig att jag läst att vovvarna kan "backa" lite i sin "utbildningsgrad" på alla möjliga områden i den här åldern, så kanske du behöver gå tillbaka några steg och behandla honom som liten valp igen med toabesöken.

Håller med om att inte släppa ut honom själv och göra ifrån sig.
 
Sv: Hur får jag han rumsren?!

Jag har inte alltid möjlighet att följa med dem ut, men jag gör det så ofta jag kan. När han väl gör ifrån sig ute berömmer jag massor, och när jag fångar honom när han precis ska sätta sig inne så säger jag "nej" (det vet han vad det betyder) och sätter ut honom. När han fortsätter ute så berömmer jag massor. Men han verkar inte fatta ändå...
Jag ska testa att ställa mig på samma ställe efter promenaderna, och även ge "kommando" när han väl gör något.

Han är väldigt valpig fortfarande, vet inte om det har nån betydelse att han kastrerades redan när han var 4-5 månader :crazy:.
Något som är lite udda är att han kan ställa sig precis bredvid sin matskål och kissa eller bajsa.
 
Sv: Hur får jag han rumsren?!

Får jag fråga, varför du inte har möjlighet att följa med ut? Handikapp eller liknande?

Ärligt talat, med tanke på det du skriver, tycker jag det låter som mer än "inte rumsren".

Jag tyckte vår lille var "sen" med att bli "helt" rumsren, men han har ALDRIG satt sig mitt framför oss och kissat/bajsat. Inte ens när han var pytteliten.
Kanske skulle ni behöva ta hjälp av någon tränare eller liknande som är bra på att läsa hundar, som kan komma hem till er, se hunden och hur hemmiljön är. Kanske denna kan lista ut vad som är fel.

Har mest haft katt förut, men när de kissar/bajsar "mitt framför en" då är det en KLOCKREN signal att de inte trivs, något är HELT fel enligt dem. Kan tänka mig att det kan vara samma med hund.
 
Sv: Hur får jag han rumsren?!

Nej, inget handikapp, bara små barn hemma.

Jag misstänker också att det ligger något mer bakom än att han bara inte kan hålla sig, men jag kan inte riktigt komma på vad det kan vara. Han fungerar bra i allting annat och visar inga andra tecken på att inte trivas.
Jag har nu bestämt mig för att nästa gång jag ser en färsk pöl på golvet så ska jag suga upp lite med en plastspruta och skicka till veterinären för odling för att utesluta UVI.

Jag tror att det är en nödvändighet att ta hem en tränare, men hur får man tag i en sån? Mailar till tv4 och Hundcoachen?;) Jag antar att det finns lika många åsikter inom hundtränare som hästtränare och därför är jag väldigt kluven på vem jag ska välja.
 
Sv: Hur får jag han rumsren?!

Tja, sorry, men det kanske inte är så smart att skaffa en liten valp när man har småbarn så man inte kan gå ut med valpen så ofta som det behövs... Särskilt när man tar en så ung omplacering.. men, men...

Angående hundtränare kanske det kan vara en ide att skriva till hundcoachen, vet inte hur lång tid det tar innan man får svar dock.. Vi tränar för em IMMI-ansluten/utbildad tränare, hon har mycket bra kunskaper och många lösningar på olika problem. Det finns säkert andra liknande "metoder" som är bra, men jag tror det kan vara bra att välja en tränare som iaf lärt sig "lite extra" när man har ett lite speciellt problem.
Google på IMMI och se om du hittar en tränare i din närhet.
Ring lokala hundklubben och hör om de har någon bra rekommendation.

Lycka till!
 
Sv: Hur får jag han rumsren?!

Tack för tipset! Ska googla på IMMI.

Vi köpte denna omplacering när han var 7 månader gammal och då var han rumsren. Problemet har kommit under vintern när det har varit så kallt att han inte vill gå ut.
 
Sv: Hur får jag han rumsren?!

Har haft många hundar och aldrig ngr problem med att fått dom rumsrena....men, Nu har jag det!?
Min lilla är drygt 4 månader(egen uppfödning) hon kissar och bajsar ute men oxå inne. Räknade ut att i förrgår bjsade hon 11 ggr???? Helt otroligt!
Får bra foder och äter lagom mängd. Tyvärr smaskar hon i sig lite av sitt eget och även hästskit.....
Springer ut med henne "hela" tiden känns det som,men.....

Nu är hon ju ioförsig van från början med att göra ifrån sig här hemma men har haft kullar tidigare och behållt valp och inte haft detta problem???

Tyvärr bor jag nu i lägenhet 3 tr upp,men springer så mkt v i bara kan!!

Nätterna är relativt fritt från kiss bajs inne ,men dagarna.........Trots att vi är ute mest hela tiden så ....

Bara att vänta och se!!!
 
Sv: Hur får jag han rumsren?!

Fast...det är varken "normalt" eller hälsosamt för en valp att bajsa 11 ggr/dag!

Även om hon äter ett "bra" foder så fungerar det ju bevisligen inte med hennes mag-/tarmsystem.

Om jag var i dina skor och valpen i övrigt var frisk, växte som hon skall osv så hade jag avmaskat en extra gång och skaffat ett "mag-foder" - RC Intestinal, Hills I/D eller liknande.
Sedan hade jag INTE haft henne med i stallet på någon/några veckor - eller haft henne i koppel KONSTANT så hon inte kommer åt att äta skräp/bajs/hovflisor/betforsmulor osv.

Inne hade jag försökt backa lite till hur ni hade det när hon var "lill-liten" - hade ni tidningar/spån som valparna pinkade/bajsade på så se till att du gör ett litet "toa-hörn".

Se även till att ute ha en "toalett-plats" dit du ALLTID går innan du går in efter en rastning och bara står och väntar några minuter.

Om magen inte lugnar ner sej efter en tid med dietfoder och noll-tolerans på "skräpätande" så hade jag kontaktat vet!

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 171
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 075
Senast: Pilot
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: Twihard
·
Hundträning Såg en annan tråd, och har funderat på detta tidigare. Jag har en chihuahua tik på 11 år, kastrerad och frisk. När hon var 3 år gammal...
Svar
10
· Visningar
2 828
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp