Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Jag menade inte att ni som tycker jag ska ringa förra ägaren är otrevliga!!! Jag har försökt få tag på han som haft henne i 15 år men gubben är inte så lätt att få tag på..
Hon som vi tog hästen av pga plats brist hade bara haft henne i tre månader och då på bete, hon gjorde INGET me henne.. Köpte henne och tre till utan att ha sett dom direkt från stuteriet som skulle lägga ner sin verksamhet..

Men gud va många bra tips ni ger!!!!!!!!!!!!
JA JAG ska försöka få tag på han ikväll igen. Skriver genast och berättar hur han gjort ;) om jag får tag på han..
Alla tips är välkomna för de här är inte lätt... Pröva de där med att spraya på henne och reagerade inte alls på de.. Det måste vara så som ni säger hon lyfter inte benen för då kan hon inte fly :banana:
TACK ingen för alla kloka råd...
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Jag "knackade" mitt sto på hoven tills hon lyfte. när denna polett var nere så började jag använda min egen hand först löst som en fråga och sen med ökat krav.
Kan förklara mer ingående om du vill.
Mitt sto Har MÅNGA lik i garderoben och har varit med om alldreles för många otäcka behandlingar innan hon kom till mig. Men hos mig hoppas jag att hon ska kunna stanna för alltid.
MVH Bettan
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

De kanske säger pleg och brems, fine. DÅ vet ni ju att ni inte tänker göra som de. Men de kanske också har något annat knep, som inte vi andra som aldrig träffat hästen, som löser problemet på ett kick.

Det är inte fånigt att ringa förra ägaren och fråga i alla fall.

Jag har ringt det ställe min häst kommer ifrån flera gånger, trots att jag tycker de är idioter, för dels får jag ju veta hur de gjort och varför min häst kanske beteér sig konstigt och sedan så kanske de en gång på tio faktiskt säger något bra, så jag håller med, även om det inte alls är kul att ringa kanske....


lite ot, men som visar på hur roliga telefonsamtal jag haft :(
Min häst är rädd för transporten, när jag hade svårt att få in henne och ringde och bad om råd så fick jag höra "det är mkt fullblod i henne & de kan vara lite jobbiga, har du någon longerpisk att gå på henne med?" :crazy:
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Fy ja det finns folk som inte borde ha hästar... Tråkigt att en del gör djuren ila och sen verkar tycka att de beror på rasen hästen är e grunden till desss beteende... Tur att du va klok nog och inte följde rådet om att ha pisk när du ska lasta..
Vi hade problem då vi skulle få hem detta sto, men kom på att de nog berode på att sommar kompisana stog på andra sidan staketet och hon inte ville lämna flocken.. Så vi tog henne upp till gården ich lasta från stallet och då gick hon rakt på.. Ska pröva lastning igen snart.. Hon hade bara åkt en gång i sitt liv å de va me lastbil från stuteriet till henne som köpte henne här i stockholm..
Så de va gång nr två när hon åkte me oss..

Att få upp fötter går bättre å bättre dock får hon inte känna att hon sitter fast me huvudet samtidigt för då reser hon sig men får hon stå lös så går de bättre och bättre... Igår kunde vi ta upp båda bak genom att få henne gå framåt samtidigt som min man fick upp hoven :banana:
Det är som att ha en envis åsna för de känns som hon bestämt sig för att vi får göra va vi vill men inte lyfta fötterna hon lägger all vikt på frambenen och lutar sig extra på den foten du vill ha upp, men de beror nog på att hon vill kunna fly som någon klok här sa....
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Jo försökte få ta på uppfödaren igår men han är aldrig hemma och ber man han ringa upp gör han det inte.. Men skam den som ger sig ska försöka ikväll igen...
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Ja, men hon har ju lärt sig jättemycket redan, Jfr med unghästar som man pysslar med en stund varje dag i ett par år. Ta det lugnt, se var hennes balans är och vilket ben hon har lättast för att lyfta och ge henne sedan lite godis för varje gång. "Babyträning":) .Hon kommer att lyfta upp benen bara hon ser er OM hon inte får ont vid lyftet. Hon kan ju ha gamla skador av sparkar osv och är förmodligen "utan" ryggmuskler. Min gamle "snart 21" har svårt att lyfta pga ålder men korta lyft går bra och verkarens pall gillar han. Enklast ibland att lyfta benen framåt. Hon behövs säkert inte skos alls. Inga av våra är skodda länge på äldre da`r.
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Det låter riktigt spännande på sätt och vis med en ohanterad 15-åring, vad roligt att det verkar gå så snabbt framåt!

Vad gäller att lyfta hovar så fick jag en gång lära mig ett magiskt knep: Att vrida på kastanjen. Jag har själv bara provat det på frambenen, det funkade när min häst inte ville lyfta på framhovarna efter att ha blivit ömfotad efter betet, men det borde funka på bakbenen med. Det är enkelt att pröva iallafall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 021
Senast: kolblakkur
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 962
Senast: akleja
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 847
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp