Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

K

karlslund

Min man fick ett 15 årigt halvblods sto pga plats brist.. Och då vi har egen gård men alla tränings möjligheter frågade dom om vi inte ville ha henne.. Hon har alla papper och och hälften fullblod..
Nu till de att hon har varit i ett ingenmans land i alla 15 år..
Inte gjort något och inte blivit ila behandlad alls.Har gått med föl ston.
För tre veckor sedan när hon kom gick det inte att ta av henne grimman men idag tar jag av den när hon ska ut och sätter på när hon ska in utan problem. Täcke lärde hon sig på en dag att de va inte så farligt.
Satte på ett träns igår i hagen och de enda hon tyckte va konstigt va bettet men för övrigt tyckte hon det va helt ok..
Satte sedan på min tömkörnings gjord och inte ens när jag drog åt reagerade hon...
Nu ska tänder fixas innan hon ska få ha träns på riktigt på sig, men vi pröva ett par min för att se om hon vart helt tokig..
HON ÄR OMÖJLIG ATT LYFTA BENEN PÅ :cry:.
Nu kan vi ( min man ) få upp båda fram med MYCKET jobb då hon hänger emot, men hur en hovslagare ska få till det fattar jag inte .

Sen undrar jag om det finns större risk för att hon inte skulle hålla som "promendad" häst då hon inte gjort något under sitt liv??
Hon ser ut som en jätte snygg 7 åring ( fast hon e 15) me så rena ben att de va länge sen jag sett de . Vi tog henne för att ha i avel men man måste ju kunna sko henne och verak i allafall.. Har ni någon erfarenhet??
Inridningen kommer nog inte va problem för hon gillar människor så fort man kommer så gnäggar hon minst 4 ggr tills man klappat och fått på grimman .. Dessutom verkar hon ju orädd i övrigt förutom de där med benen ..
Kan någon ge tips!!!
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Måste bara undra varför benen inte går att lyfta alls, jag menar om hon är 15 år måste hon ju åtminstonde ha blivit verkad ett stort antal gånger.

Annars tänker jag att ni får väl göra som man gör med unghästar. Finns ju många olika sätt men jag skulle ha provat att försöka lyfta och så fort hon visar en tendens att lyfta släpper man trycket och klappar, ta bara lite, lite i taget inte bara lyfta upp hela på en gång, och sen lite mer och lite mer tills hon kan lyfta på benet. Det gäller att ha tålamod och inte bli arg eftersom hon antagligen inte fattar vad ni vill om hon verkligen inte har blivit hanterad alls på 15 år.
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

hej, då har ni fåt en utmaning =)
Jag har tränat lite med unghästar som inte så gärna vill lyfta på fötterna utan hellre la sig ner!
Ja började med att ta på benen ofta, tid o otid ute o inne, sen började ja att vänja dem vid mjuka rep att det fick hänga mot magen benen, att det kundes dra mellan benen tills de inte brydde sig. Sedan vänjer ja dem vid att repet kommer att lyfta benet man kan börja med att böja vid knäet samtidigt som du leder hästen fram ett steg, då måste den lyfta hoven när den ska gå. släpp så fort benet lyfter från marken, gör den övningen tills det flyter, sen gör ja samma sak fast ja vill att hon inte ska ta ett steg framåt. Efter étt tag när det funkar flyttar ja ner bandet till hoven, men det måste vara ett mjukt material så det inte skaver i karleden, gör samma sak där, o naturligtvis beröm när hon gör rätt, hon verkar ju så lugn o stabil annars. Sen tror ja om hon bara är fint musklad och inte har ngn defekt så kan man nog rida in henne som en unghäst fast 15 år, så länge man bara tänker på att alla leder o ligament inte har fått anstränga sig på samma sätt som en häst som blivit riden i flera år, kondition, hjärta lungor o muskler går snabbt att träna upp men det andra tar ngr år, men som promenadhäst så tror jag inte att hon skulle ta skada av det så länge ni anser henne vara i fin form och friska ben. Hoppas det hjälper, man får prova sig fram, det kanske är en metod som inte alls passar henne men upp till er att avgöra. Lyckla till.
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

eftersom hästen inte blivit hanterad på 15 år så tror jag knappt att den är verkad.
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Måste bara undra varför benen inte går att lyfta alls, jag menar om hon är 15 år måste hon ju åtminstonde ha blivit verkad ett stort antal gånger.

Annars tänker jag att ni får väl göra som man gör med unghästar. Finns ju många olika sätt men jag skulle ha provat att försöka lyfta och så fort hon visar en tendens att lyfta släpper man trycket och klappar, ta bara lite, lite i taget inte bara lyfta upp hela på en gång, och sen lite mer och lite mer tills hon kan lyfta på benet. Det gäller att ha tålamod och inte bli arg eftersom hon antagligen inte fattar vad ni vill om hon verkligen inte har blivit hanterad alls på 15 år.

Ungefär vad jag hade tänkt skriva :bow:
Tror det kommer funka rätt snart om ni gör så här, hon behöver bara fatta vad ni vill och förstå att det inte är farligt.
Hästar som slår och kastar sig brukar ta betydligt längre tid, men det går oftast det också. Ytterst få hästar är omöjliga!
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Då undrar man ju hur hovarna ser ut.....
Fast TS skriver ju att benen är jättefina, och de borde de ju inte kunna vara om hovvården varit så eftersatt.

Immer
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Inte verkad på 15 år. Då skulle det ju vara vansinnigt fula hovar och hästen skulle vara vanvårdad.
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Jag är lite i liknande situation :crazy:

Har en sjuåring som inte gjort någonting alls förutom ha haft två föl fram tills sex års ålder, blev sedan köpt och 'inriden' på ett par månader innan jag hämtade henne och jag är mkt fundersam till om de lyft benen på henne någonsin i stort sett... Jag vet ju att hon är mkt lite hanterad, men hon har ju som det är när jag hämtade henne nu faktiskt skor på sig på frambenen, så hon borde ju kunna lyfta på benen???

Jag har iallafall kommit på hur jag underlättar som mest för mig och min häst när vi lyfter på benen och det är att det är jätte viktigt med att stå rätt, att inte ha tyngden på benet vi ska lyfta och stå jämnt och bra på de andra tre. Större delen utav tiden går åt till att bara kliva fram och tillbaka för att hamna i rätt postion för benet vi ska lyfta :o - Men det underlättar något klosalt iallafall...

Jag har provat att ha ut hovslagare nu till henne, och det gick inte så bra, gick att få upp ett ben efter lite trixande, men sedan fick hästen panik när hovis skulle göra något = ska drogas ner nu när hovis ska göra något :( Känns lite jobbigt, men vad ska man göra, hon behöver ju verkas..?
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Jo men hon är jätte fin i hovarna !!! Men de ser ut som hon kanske varit verkad ,men det kan ju oxå vara så att hon bara har turen att va en häst med naturligt bra fötter och gott i en hage där hon naturligt fått slita på dom. Hovarna har en fin rund form lagom trakter och inte alls platt fota en del blir när dom går utan skor.... Inte vet jag :confused: jag har alltid skor på mina övriga hästar, så vad jag tycker ser bra ut är ju en bra skod häst igentligen..
Inte för att jag har något emot att ha dom utan skor men i vinter skulle jag ju av säkerhets skäl vilja ha skor på fröken.....
Men era tips fungerar vi har fått upp alla benen kunna kratsa ut hovarna fram men bara fått upp bakben, hon sparkade lite men sluta nnär vi fortsatte :banana:
Men från det tilla tt få hovslagaren att jobba ifred???? Ja lugnadnde är en lösning men inte varje gång va??
Tack för alla goda råd och tips de e guld värda....
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Har ni pratat med förra ägaren?

Hon har med största sannolikhet blivit verkad tidigare. Jag skulle vilja se den hage som året runt, år efter år, skulle vara tillräckligt omväxlande för att hästen skulle slita normalt på hovarna...

Immer
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Jag tycker att det verkar som om ni är på rätt väg jag. Ni har lyckats vänja henne med grimma och träns och täcke, bara det visar på något positivt. Det är nog bara att jobba på och träna, träna, träna, så kommer hon säkert att lyfta fötter så småningom också. När det gäller ridning så tror jag inte att hon kommer ha några problem så länge man inte kräver för mycket för fort. Det är bara att titta på de hästar som går i form som treåringar. Hur länge håller de? Er häst är färdigvuxen och klar och dessutom helt "osliten". Ni kan ha fått en riktigt fin ridhäst där om ni tar det lugnt och hanterar henne som en unghäst.

Lycka till
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Men kan du inte fråga fd ägarna:confused:

Det är väl klart att även om den gått som fölsto är den omskött på normalt sätt, annars är det ju vanvård. Skulle ingen verkat hovarna på 15 år:eek: Det måste du förstå att det inte är möjligt. Det finns inte en chans i världen.

Kanske har hon bara inte fått riktigt klart för sej att ni FÅR lyfta hennes hovar och vad det nu handlar om att göra med henne. Att börja rida en häst som är 15 och aldrig ridits är väl inte heller det första man skulle rekommendera. Börja med att jobba med den lite från marken och få upp muskler på det sättet om det behövs. Prata med fd ägarna! varför inte riden? Skada? man gör inte fölsto direkt av en frisk häst i regel....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

En del av er blir lite otrevliga bara för att man frågar.. Jag kan en hel del och haft hästar i mångar år, men bara för att jag stötter på en sak jag tidigare inte haft med att göra behöver det inte betyda att jag inte fattar att hästen inte skulle varit de minsta hanterad. Hon har gått på lösdrift sa hanteringen redan där är minimal..
Hon har säkert blivit verkad i sitt liv men inte så ofta som vi men våra tävlings hästar..
Kanske har han som haft henne som ändå varit en stor uppfödare och haft upp emot 80 avels ston på samma gång haft ett handlag med sina hästar vi inte har..
Jag ber om hjälp av ER som kanske har erfarenheter av de här då jag själv inte har det som sagt..Det är många som ger mig kloka råd TACK för dom och jag prövar :). Men ni som inte verkar fatta att hon faktiskt är VÄLDIGT ohanterad ni kan ju sluta skriva..
Hon hade inte ens sett en box, om hon haft föl de tvivlar jag på men en chans till i livet ska hon hon få.. Det känns alltid skönt att höra hur ni andra skulle löst problemet med att få henne lyfta frivilligt..
Klart de går om vi slänger på brems och håller i men det är inte det jag vill.. Jag vill höra olika sätt ni lärt era hästar på, ni som har mött gamla ohanterade hästar eller bara har en bra ide :banana:.

Hon lär sig fort och tack till er alla med vänliga ord som ändå tycker det gått framåt för oss. Tack för alla de råd ni gett för de hjälper lite lättare fram men bak ?????..
Faktum är att hon bara varit här i tre veckor och första dagarna tog det 40 - 60 min att fånga in henne från hagen. Idag gnäggar hon varje gång jag kommer och möter mig vid grinden.
Hon har ett hjärta av guld och jag vill försöka göra rätt..
Ung hästarna vi haft håller vi bara i tills dom vänjer sig från de dom e föl men den här damen på 500 kg håller du inte bara i hur lätt som helst :crazy:..
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Jag fick för ett par år sedan en hingst som var mer vild än tam. Iofs inte så gammal som den här hästen men han var helt ohanterad o rädd för allt inklusive människor. :crazy:

Där var det bara att ta det lugnt o glädjas åt varje framsteg. Han var tillslut så snäll att vi brukade ha honom lös när han skoddes osv.

Pyssla med henne, borsta överallt, klappa o plocka o gör en massa "konstiga" saker, grejja med benen lyft bara lite o var nöjd den dan... låt sakerna som hon lär sig vara positiva upplevelser så kommer det bli toppen! Nyckelordet till sådana hästar är TID... ge henne den så kommer det funka! Lycka till!
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Min unghäst är lite jobbig att lyfta benen på. Det går lättare i paddocken. Ni kan ju prova att lyfta i hagen. Det kan vara så att hon tycker att det är lite jobbigt med balansen + att det är ett förtroende att lyfta på benen (inte lika lätt att fly) Ta god tid på er och kräv inte så mycket i början. Det går nog lättare när hon har blivit lite mer hanterad. Lycka till
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Hej....!!
Köpte min häst som 4 åring, ohanterad gått som hingst på lösdrift. Precis som för er gick fram att lyfta men inte bak. Det dröjde ett år innan han kunde lyfta bak utan att vara beredd att fly. Har haft honom nu i 3 år, och att sko honom finns just nu bara i mina drömmar. För mig har det funkat att ta det lugnt och med mycke mutor, tror man får hitta ett sätt som passar sig själv
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Men snälla, det finns INGET OTREVLIGT i att föreslå, att man ska fråga förra ägaren.

Jag vet inte hur många gånger jag ringde förra ägaren och frågade om olika saker och hur de löste dem.

De kanske säger pleg och brems, fine. DÅ vet ni ju att ni inte tänker göra som de. Men de kanske också har något annat knep, som inte vi andra som aldrig träffat hästen, som löser problemet på ett kick.

Det är inte fånigt att ringa förra ägaren och fråga i alla fall.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Min 27-åring fick jag i april. Han är totalt hopplös att få att lyfta benen. Inte aggressiv men totalt osamarbetsvillig. Han genomgår dock en metamorfos då hovslagaren kommer. Då lyfter han (i alla fall jämförelsevis) lätt upp hovarna. Hon säger att hon kniper om senan tills han lyfter. Om han inte lyfter då så knackar hon med filen på kotan. Har försökt själv men reaktionen är måttlig till inte alls. Tror han står där och flinar i mjugg åt mig när jag får ryggskott ungefär varannan gång. Men lycka till i alla fall!
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

de kanske fick ge henne lugnande då hon skulle verkas.

Ring och fråga förra ägaren NU!
Det kanske leder till olyckor om ni försöker själva, eller om ni släpper till en hovis som inte är förberedd.

Tänk på att till skillnad från att rida in en unghäst, behöver ni göra allt många fler gånger med denna.
Hon är inte dum, hon har trots allt levt i 15 år, och bara för att hon "inte har gjort nåt" vet hon nog lite.
Kanske var hon inriden som ung men vart helt galen?
Tvärhalt kanske?

Ta allt i väldigt lugn takt.
 
Sv: Hur får jag ohanterad 15 åring att vilja lyfta ben

Men snälla, det finns INGET OTREVLIGT i att föreslå, att man ska fråga förra ägaren.

Jag vet inte hur många gånger jag ringde förra ägaren och frågade om olika saker och hur de löste dem.

De kanske säger pleg och brems, fine. DÅ vet ni ju att ni inte tänker göra som de. Men de kanske också har något annat knep, som inte vi andra som aldrig träffat hästen, som löser problemet på ett kick.

Det är inte fånigt att ringa förra ägaren och fråga i alla fall.

Mvh

IngelaH


Tack Ingela!:bow: ja menade inte heller att vara otrevlig utan att man måste ju prata med dem som haft hästen precis som du också skriver:bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 021
Senast: kolblakkur
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 962
Senast: akleja
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 847
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp