Hur får jag stopp...

Sv: Hur får jag stopp...

Va, stannade hästen när du klämde med överskänkeln? Det har jag alltid trott betyder "gå".. Stopp brukar komma när man "sitter tungt på bakfickorna".


Ett effektivt sätt att få en lugn häst är att själv vara lugn.
Tänk stopp, slappna av! Inte gasa och bromsa samtidigt.

Och framförallt; våld och smärta löser inga problem, det flyttar bara fram dem och gör smällen hårdare när den väl kommer.

sitta på backfickan som du skriver,det lyssnar han på bra i skritten,då är han lyhörd o lugn,,men i övriga spec galoppen så är han som ett ånglok som dånar fram,,går ju o korta o länga oså men man får ju hålla av bara den o jag vill inte lägga energin o kraften på o dra min häst i munnen..men jag ska som ni tipsat om prova ett 3 delat,bara för o se,,kan tänka mig vilket pass det lär bli hihi men det är ju värt o prova..jag är mkt tacksam för tips o råd,bara svårt o få detta förklarat i ord hur han är..men hoppas på at få bukt med det,så vi kan ha en trevlig rid tur istället för slit...jag vill bara påpeka lite att jag inte anv sporrar eller spö när jag rider och han är aldrig dum på nåt sätt men ligger på,,ja ni förstår nog..bara jag som överförklarar mig (skratt):D
 
Sv: Hur får jag stopp...

Hmm, jag kan inte låt bli att tycka synd om hästen. Men så är jag ju på Nevzorovs sida vad gäller bettanvändning, och det mesta han säger faktiskt.

Om hästen stannar perfekt utan tygelslit i skritt, men inte i trav är det något som är fel. Antingen ger han fulla fan i dig, och vill bara bli av med smärtan eller så brister det någon annanstans i kommunikationen. Hur kortar och länger du? Med sätet? Från att korta till att sakta ner är steget inte långt.
Jag kanske inte passar in här, men jag tror verkligen inte att det hjälper att byta bett! Det bästa du kan göra är att lära dig stanna utan bett. HÄSTEN kan, och vet utmärkt hur man gör.

Om du kan, och vågar, tror jag du ska testa att rida i en vanlig stallgrimma (eller repgrimma). Fäst ett eller två grimskaft/rep som tyglar och rid "som vanligt". Om hästen inte stannar, dra inte i båda tyglarna! Böj hans huvud mot din fot. Han kan omöjligt springa vidare. Innan du böjer kan du ju exempelvis slappna av och sitta tungt, vilket kommando du nu har för halt. Slappna av är dock en förutsättning. Sen drar du handen ner längs repet på ena sidan, två tre gånger kanske, därefter böjer du lugnt och stilla hans hals åt sidan. Ett så kallat One-rein-stop.
Du behöver formodligen testa det här från marken, i skritt och stillastående ett par gånger till det känns bra. Men tro mig, de lär sig fort, och det kan användas och utvecklas något oerhört.
 
Sv: Hur får jag stopp...

För det första - rider du för instruktör??? En instruktör kan nog lättare hjälpa dig att komma tillrätta med problemen än vi här på buke i och med att vi inte kan se din ridning och då inte heller vad som orsakar dina problem. Så mitt första tips är att börja där. När en häst är stark och ligger på är det oxå lätt att ryttaren blir hård och stum i handen vilket då enbart resulterar i en ännu starkare häst, farmförallt om bettet är skarpt. Halvhalter och ordentliga eftergifter är otroligt viktiga för att din häst ska slappna av och lyssna på dig, likaså krävs en stadig skänkel. Om du redan rider regelbundet för instruktör lr gör det och ni inte kommer tillrätta med problemen så kan det nog vara läge att kolla tänderna. Hur länge har du haft din häst? Har den alltid varit så här, vad säger tidigare ägare har de också upplevt honom som stark. Var det länge sedan han gick MSV dressyr, i annat fall borde han ha styrkan att fixa en samlad galopp.

Hursomhelst, lycka till!
 
Sv: Hur får jag stopp...

Jag tycker för det första att du ska byta bett och lära dig rida på vanligt tränsbett.
Om hästen är stark nu så kommer du antagligen få ett h*vete första tiden men det är ju trots allt grundproblemen du måste ta tag i.
Om de förra ägarna har ridit länge på pelham så kan det nog ta ett tag att få ordning på hästen. :crazy:

Rider du för tränare? Annars kan det vara en bra idé att iaf kolla upp lite så det inte är så att du (omedvetet) sitter och driver på hästen i de högre gångarterna.

Hoppas det löser sig iaf! :)
 
Sv: Hur får jag stopp...

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg men.. :crazy: Ignorera mej om nån redan hjälpt dej med ditt problem.

Rider en ridskolehäst på ridskolan som oxå blir väldigt pigg och glad i galoppen. Han har dock en orsak till detta då han får gå i en mini hage endast några få timmar om dan. Det beror på väldigt känsliga hovar så nu när det är så lerigt vill vi inte riskera att skorna åker av genom nån slags sugpropp. :mad:

Han vill väldigt gärna försöka smita undan det jobbiga och ha roligt i stället för att behöva jobba. (Kan lägga till att han alltid piper till när man fattar galopp, hahah!! :rofl: kan inte låta bil att skratta åt honom. såå söt!! :love: )

I varje fall.. Då han börjar hänga gäller det att inte låta honom få det motståndet i handen utan så fort han försöker så måste man lätta.. lätta, lätta, lätta ;) då får han inte det stödet utan måste konsentrera sej på att bära sej själv. Först då kan du börja jobba med att rida honom in i handen för att få det "ärliga" stödet. Om han bara hänger får du ingen kontakt utan han kommer troligtvis att konsentrera sej på det han gör istället för att lyssna på dej. Den normala reaktionen brukar då vara att man drar tillbaka för att säga "nej, du får inte" men det gör i regel bara saken värre.. Genom att lätta på handen kan han inte längre springa på utan måste bromsa upp för att hålla balansen. Då passar man på ;)

Funkar på min bäbis i alla fall :bump: men jäklar vad man får rida för att hålla kvar honom där.. :eek:
 
Sv: Hur får jag stopp...

Du har ju fått några jättebra tips på att öva på övergångar. Kyra brukar ju också säga att det är grundläggande att ABC fungerar, dvs gas och broms. Något man måste fortsätta att öva med alla hästar oavsett utbildningsnivå. När inte detta funkar måste man till baka till grunden, hästen måste lyssna på en förhållning. Undrar också lite hur du jobbar med eftergiften, det är ju väldigt lätt at bli hängande i tygeln på starka hästar :angel:. Många "munproblem" är i självaverket "handproblem".
 

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Nevermind
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 558
Senast: machafuko
·
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
518
Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 138
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp