Hur får jag stopp...

A

Angela

..på min häst..??
Han är urstark i munnen..rids idag på ett rakt gummi pelham,med delta på bägge ringarna,,men klarar knappt att hålla honom då han ligger på o är urstark..aldrig dum o lyssnar bra övrigt men jag vill slippa sitta o dra i munnen på honom..
ska jag byta bett, och isåfall till vad?
..eller vad ska jag ta mig till??
han har gått msv dressyr så han borde ju vara trevlig i munnen,,men han är super mjuk i nacken o går i fin form men de är just det att han är såå stark..:crazy:
 
Sv: Hur får jag stopp...

Hur funkar han på ett vanligt tredelat i metall?

samma sak där..jag brukar tömköra på ett pessoa bett men ingen skillnad,,snarare värre..:(
vill ju inte behöva betsla upp heller,,hoppas kunna lösa det utan,men hur gör jag??:confused:
 
Sv: Hur får jag stopp...

Jag hade samma problem, en super känslig fin häst men som "jag ska bara" i halter.

Jag fick sitta och träna på att skritta lååångsamt, alltså ett steg i taget. Halt. Stannade inte hästen fick jag rygga några steg och sedan fram i långsam skritt.
Kanske 4 steg långsamt, sedan lättar men på handen och skrittar 4 steg i ett mer "ökat tempo". 4 steg långsamt- halt.

Jag lovar dig, det funkar! Numer behöver jag endast tänka halt så stannar min häst...

Små medel funkar utmärkt!! Värt att testa..
Lite flummigt men, hoppas att du förstår:)
 
Sv: Hur får jag stopp...

Jag hade samma problem, en super känslig fin häst men som "jag ska bara" i halter.

Jag fick sitta och träna på att skritta lååångsamt, alltså ett steg i taget. Halt. Stannade inte hästen fick jag rygga några steg och sedan fram i långsam skritt.
Kanske 4 steg långsamt, sedan lättar men på handen och skrittar 4 steg i ett mer "ökat tempo". 4 steg långsamt- halt.

Jag lovar dig, det funkar! Numer behöver jag endast tänka halt så stannar min häst...

Små medel funkar utmärkt!! Värt att testa..
Lite flummigt men, hoppas att du förstår:)

tack för tipset,,skritten är inga problem dock,dä går han så lugn o fint,traven ligger han på i men galoppen är värst.han orkar så det är inte det som är felet..han är bara så stark o vill fram,,får liksom sätta han ner då o då för o orka hålla han,det förstör så mkt tycker jag i ridpasset o man blir helt slut av detta..
 
Sv: Hur får jag stopp...

Tipset gällde inte skritten:angel: Det handlar om att få hästen lydig och då får du börja därifrån som cec skrev eftersom den inte lyder dej. Om inte hästen lyder dej allkid så är den inte lydig.

Du rider på ett skarpt bett och att betsla upp ännu mer löser inga problem. Du måste få hästen att lyda och lära dej vad du ska göra för att den ska lyssna. Ta hjälp av tränare och börja om från grunden med lydnad, under tränarens överinseende, så att du vet att du gör rätt. Bettet ska inte ha nån beydelse för om du får stopp på hästen, en lydig häst lyssnar på små förhållningar oavsett hur glad och pigg den är, och stannar när du säger till. Ta hjälp alltså.
 
Sv: Hur får jag stopp...

Tillämpa samma teknik som i skrittarbetet som beskrivs så bra här ovanför. Inte mer än ngr steg i galopp. Var benhårt konsekvent, hästen ska lyssna. Det kommer att bli jobbigt i början men rätt snart kommer han att lyssna på dig och undra om han ska sakta av genast eller kanske gå nåt steg till.
Öva bara fattningar, avsaktningar och variera variera variera i all oändlinghet. Gör inget flera gånger efter varandra utan ändra ditt mönster så att hästen inte vet vad som komma skall. Detta är ett viktigt grundläggande arbete som inte kan hoppas över eller slarvas med. Lycka till!
 
Sv: Hur får jag stopp...

Om du tycker att det är väldigt jobbigt så kan du ju lära in ett nytt kommando för avbrott eller avsaktning. Säg tex saakta varje gång du vill sänka tempot, upprepa o öva tills han/hon förstår. Jag tror att många dressyrhästar blir vana vid vid skarpa bett och hårda händer och lyssnar därför inte längre. Då kan det vara bra att lägga in ett helt nytt kommando som gör hästen uppmärksam igen.
Lycka till oavsett hur du löser problemet!
 
Sv: Hur får jag stopp...

Det här började jag träna på idag!

Tog fickan full med sockerbitar och gav mig av till vår galoppsträcka. När hon drog iväg gav jag ett bestämt kommando och bromsade. När hon till slut stannade så fick hon helt lång tygel, klapp och en sockerbit. Sen fattade vi ny galopp. Tredje gången stannade hon mycket snabbare och vände på huvudet för att få socker. :angel::rofl:

Efter ett tag kunde vi för första gången galoppera utan att hon drog på som en ånglok! Hon galopperade på, men låg lätt i handen, äntligen! :love:
 
Sv: Hur får jag stopp...

samma sak där..jag brukar tömköra på ett pessoa bett men ingen skillnad,,snarare värre..:(
vill ju inte behöva betsla upp heller,,hoppas kunna lösa det utan,men hur gör jag??:confused:

Alltså... ett pessoabett är knappast ett vanligt tredelat :crazy: jag menar ett vanligt ordinärt tredelat tränsbett. Har du provat det? Hurdan var den hos förra ägaren?
 
Sv: Hur får jag stopp...

Kollat munnen på din häst, kan ju ha vassa tänder som irriterar och så fort det kommer ett bett i munnen så gör det ont!
Eftersom din häst inte funkar i tömkörning eller ridning skulle jag tippa på att det helt enkelt är munnen!

Be inte om tips om HUR du ska få stopp på hästen, se om det finns ett problem att åtgärda först och främst.
är det däremot inga problem med munnen så är det dåligt grundutbildning.
 
Sv: Hur får jag stopp...

..på min häst..??
Han är urstark i munnen..rids idag på ett rakt gummi pelham,med delta på bägge ringarna,,men klarar knappt att hålla honom då han ligger på o är urstark..aldrig dum o lyssnar bra övrigt men jag vill slippa sitta o dra i munnen på honom..
ska jag byta bett, och isåfall till vad?
..eller vad ska jag ta mig till??
han har gått msv dressyr så han borde ju vara trevlig i munnen,,men han är super mjuk i nacken o går i fin form men de är just det att han är såå stark..:crazy:

För mig låter det konstigt att hästen är mjuk i nacken o går i rätt form o ändå är stark!? Eftergift i nacken måste du ju ha om han går i rätt form, men drar han så har du ju ej det!? Bara för att en häst går/gått MSV dressyr behöver h#n ridas, hästar är lata djur. Sänk kraven o gör som fler har tippsat, börja i skritt. Kompletera gärna om jag missupfattat något i ditt inlägg.
 
Sv: Hur får jag stopp...

Tipset gällde inte skritten:angel: Det handlar om att få hästen lydig och då får du börja därifrån som cec skrev eftersom den inte lyder dej. Om inte hästen lyder dej allkid så är den inte lydig.

Du rider på ett skarpt bett och att betsla upp ännu mer löser inga problem. Du måste få hästen att lyda och lära dej vad du ska göra för att den ska lyssna. Ta hjälp av tränare och börja om från grunden med lydnad, under tränarens överinseende, så att du vet att du gör rätt. Bettet ska inte ha nån beydelse för om du får stopp på hästen, en lydig häst lyssnar på små förhållningar oavsett hur glad och pigg den är, och stannar när du säger till. Ta hjälp alltså.

Ja, precis!
Lydig häst- glad häst:)
Bra skrivet, exakt vad jag menade/menar...
 
Sv: Hur får jag stopp...

Han är urstark i munnen..rids idag på ett rakt gummi pelham,med delta på bägge ringarna,,men klarar knappt att hålla honom då han ligger på o är urstark..
Det finns ett gammalt talesätt som säger "Hästens mun sitter i ryttarens skänkel". Om han är stark och ligger på så är han inte framme för skänkeln.

aldrig dum o lyssnar bra övrigt men jag vill slippa sitta o dra i munnen på honom..
Vad är det han lyssnar på bra på, om han nu inte lyssnar på förhållningar och inte är framme för skänkeln?

ska jag byta bett, och isåfall till vad?
..eller vad ska jag ta mig till??
han har gått msv dressyr så han borde ju vara trevlig i munnen,,men han är super mjuk i nacken o går i fin form men de är just det att han är såå stark..:crazy:

Halvhalter, halvhalter, halvhalter, och lika mycket tempoväxlingar. Se till att gas och broms fungerar så att du får hästen framför skänkeln, då kommer munnen också att lösa sig. Det spelar ingen roll vad du har för bett, förutsatt att det som sitter i munnen på hästen passar och inte skadar den på något sätt. Nyckeln i det här fallet är skänkeln, inte munnen.

Lycka till!
 
Sv: Hur får jag stopp...

jag flrstår det var inte så jag menade,,men sa att jag anv ett pessoa när jag tömkör men det är ingen skillnad vare sej med 3 delat eller pessoat..förra ägaren skickade med pelham bettet o sa att han rids på det så därför har jag fortsatt...
 
Sv: Hur får jag stopp...

Det finns ett gammalt talesätt som säger "Hästens mun sitter i ryttarens skänkel". Om han är stark och ligger på så är han inte framme för skänkeln.


Vad är det han lyssnar på bra på, om han nu inte lyssnar på förhållningar och inte är framme för skänkeln?



Halvhalter, halvhalter, halvhalter, och lika mycket tempoväxlingar. Se till att gas och broms fungerar så att du får hästen framför skänkeln, då kommer munnen också att lösa sig. Det spelar ingen roll vad du har för bett, förutsatt att det som sitter i munnen på hästen passar och inte skadar den på något sätt. Nyckeln i det här fallet är skänkeln, inte munnen.

Lycka till!


vad jag menar är att han svarar bra på tempoväxlingar,såklart bättre på ökning än minskning,,och han är mjuk i nacken,går o bär sig bra o trampar under sig ,svårt o förklara men han ligger på i munnen..han är inte super känslig för skänkeln,(om jag jämför med min tidigare häst som va super lätt o flytta osv..) men han lyssnar ändå..misstänker att man jämt ridit med sporrar vilket jag aldrig gör..
i skritten så går han lungt o lyssnar bra på halter osv..så där har jag ju jobbat en del o det är helt okej..traven är ju lite tuffare men egentligen är det just galoppen,han ligger på så in i....och det är svårt o få han o växla tempo..han kan i stort sett galoppera på stället så han kan ju,,men han bara ligger på i munnen..
men jag ska kolla tänder..
 
Sv: Hur får jag stopp...

jag flrstår det var inte så jag menade,,men sa att jag anv ett pessoa när jag tömkör men det är ingen skillnad vare sej med 3 delat eller pessoat..förra ägaren skickade med pelham bettet o sa att han rids på det så därför har jag fortsatt...

Varför jag frågade är för att jag misstänker att hästen inte alls är eftergiven utan avknäppt. Den böjer in huvudet snyggt men är inte det minsta lösgjort = lyssnar inte på dig.

Mycket vanligt med skarpare bett. Testa att rida honom på ett vanligt tränsbett. Inte pessoa eller liknande utan ett vaaaanligt bett med en ring i varje ände och en tredelad eller tvådelad mittdel. Utan hävstänger. Så får du se om han verkligen är eftergiven...
 
Sv: Hur får jag stopp...

tack för tipset,,skritten är inga problem dock,dä går han så lugn o fint,traven ligger han på i men galoppen är värst.han orkar så det är inte det som är felet..han är bara så stark o vill fram,,får liksom sätta han ner då o då för o orka hålla han,det förstör så mkt tycker jag i ridpasset o man blir helt slut av detta..

För det första, läs ordentligt igenom tipsen du får. Om du nu verkligen vill ha hjälp ta då åt dig av de tips du får, är det något som är helt åt h*lvete så är det en annan sak. Men när det är folk som ger seriösa tips och idéer, ta åt dig. Försök? Otroligt otrevligt att bara "snäsa ifrån" sådär.

För det andra, jag håller helt med om att du borde börja om lite från början med skritten, även om det kanske inte är skritten som är det stora problemet, och sen så tycker jag att du ska byta till ett vanligt bett för att se om han verkligen är så fin som du påstår. Jag tror nämnligen att han fuskar eller har ont i munnen (möjligtvis både och?)


Inte meningen att låta så otrevlig, men jag blir irriterad på folk som ber om hjälp och sedan inte tar åt sig när de får hjälp.
 
Sv: Hur får jag stopp...

Hmm, hade inte läst hela tråden när jag svarade.

Du fick en jättebra kommentar från flashlight, det är lydnaden det handlar om, och det var det jag försökte säga. (Även om jag inte alltid klarar av att uttrycka mig tydligt.)

Anledningen till att jag svarade som jag gjorde till dig är att jag själv har exakt samma problem med min häst. Det går utmärkt att rida i skritt och trav, men i galoppen blir det tyngre. Jag har märkt att nyckeln är framåtbjudningen/att hästen är framme för skänkeln. När hästen lägger sig mot bettet är det ingen idé att dra tillbaka eller betsla skarpare. Det som hjälper är att driva och återgå till grundövningarna start/stopp eller fram/tillbaka. Detta oavsett vilken utbildningsnivå hästen ligger på. Grundridning måste man hålla på med hela livet. Jag startar alla pass med mycket halvhalter och övergångar. Då blir hästen uppmärksam och lydig. Min häst är fortfarande inte tillräckligt skolad för att kunna ligga och nöta varv efter varv i samma tempo med bibehållen uppmärksamhet, eller också är det jag som inte är tillräckligt duktig för det. Vi måste hela tiden jobba med tempo för att inte degradera oss själva. Efter hand som detta sitter och jag blir starkare i sätet, kommer jag att rida mindre och mindre med handen, och efter ett tag fungerar även de snabbare gångarterna.

Så, vis av egen erfarenhet, jobba med framåtbjudning och lydnad! Och framåtbjudning är INTE samma sak som en häst som springer! Testa! Du har allt att vinna!

Off topic, men en gång ville min tränare att jag skulle öva halter utan att ta i tygeln. Jag klämde bara med överskänkeln, och det är en SÅN häftig känsla när man klarar att göra en sådan halt! Eller när man känner att hästens rumpa kontrolleras av ens egen, dvs om jag vill att hästen ska gå med tagen bakdel så puttar jag in bakdelen med min egen rumpa, inte med min skänkel.
 
Sv: Hur får jag stopp...

Va, stannade hästen när du klämde med överskänkeln? Det har jag alltid trott betyder "gå".. Stopp brukar komma när man "sitter tungt på bakfickorna".


Ett effektivt sätt att få en lugn häst är att själv vara lugn.
Tänk stopp, slappna av! Inte gasa och bromsa samtidigt.

Och framförallt; våld och smärta löser inga problem, det flyttar bara fram dem och gör smällen hårdare när den väl kommer.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Nevermind
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 558
Senast: machafuko
·
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
518
Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 138
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp