HUR får ni i hundarna pulver?

Monstermom

Trådstartare
Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta med det - och också lyckas bättre med det! För, det är ju närmast omöjligt att trycka i honom de mängder pulver han enligt beskrivningen ska ha!? Om jag ger honom två sorters tillskott (B & Immun) så handlar det om över fyra matskedar pulver, alltså en rejält dryg halvdeciliter... Jag har provat att röra ut det i vatten och hacka ner en bunt godsaker, provat att röra ut det i köttsmet, provat att bara hälla det över maten, osv. Men det går ju inte, det är på tok för mycket - hälften är på tok för mycket! Hur gör ni andra som ger pulvertillskott, hur får ni i det i hundarna?

Förr var det enklare med tabletter, även fast Monster inte var godisintresserad. Bara att bända upp munnen och lägga ner dem i halsen, så var det i alla fall över. Nu är det istället enormt mycket lättare med tabletter, eftersom Monster numer älskar godis och glatt mumsar i sig en godisbit oavsett om det finns nån liten hård, illaluktande bit i mitten. Så jag har börjat ge honom av mina egna B-vitamintabletter istället (räknat ut så han får ungefär samma som i pulvret, förutom biotin och B12 som blir väldigt mycket mindre, ska fixa det), och det går ju. Men samtidigt står de där burkarna i köket och hånar mig, andra måste ju rimligen få i det där i sina hundar på något sätt? Dessutom är det kolostrum i det där pulvret, kanske är det det som gett en positiv effekt istället (om nu någon positiv effekt alls uppnåtts genom tillskott)?

Så, hur gör ni?

Alltså, jag har själv B-vitaminbrist (problem med upptaget) och började fundera i våras/somras om en del symptom, och huruvida de stämde in på Monster. Eftersom jag inte ser ens stora överdoser av B-vitamin som riskabla tänkte jag i princip "friskt vågat, hälften vunnet" och bestämde mig för att försöka. Dock fanns inte B-vitamin i butiken där jag handlar, och eftersom jag absolut ville följa tanken nu när jag bestämt mig kom jag hem med Immun och Biotin istället. Började ge honom - så gott jag kunde! - av detta, och fick ett par veckor senare tag på B-vitamin. Han började intressera sig för mat. Han började dregla när jag gick till kylskåpet! Och det fortsatte utvecklas till en hund som nu är närmast på gränsen till knubbig, efter att jag fått tillbringa timmar dagligen i flera år med uppgiften att få i honom tillräckligt med mat. Han tycks dessutom ha blivit... jag vet inte hur jag ska beskriva det, mindre pessimistisk kanske? Jag har försökt lära honom borsta tänderna sen han var liten, det har varit en ständig kamp och eltandborsten har han sprungit och gömt sig för. Nu sitter han snällt och funderar på annat när jag - inte särskilt milt - kör runt den i käften på honom i ett par minuter, utan minsta protest. Samma sak med kloslipen - ett djävulens påfund som jag tillbringat åratal med att få honom att acceptera: helt plötsligt inte det minsta läskig... Vad gäller hans problembeteenden ute är de inte borta, men det ligger vääääääldigt mycket mindre allvar bakom. Han är över huvud taget inte intresserad av att genomföra något mer än en halvsekunds markering - frustrationsbeteenden finns kvar, men som sagt mindre agg i grunden.

Nu är jag helt medveten om att det för det första inte behöver föreligga någon förändring alls, nästan allt är genom mina observationer som givetvis inte är det minsta objektiva. Det enda som mätbart faktiskt förändrats är hans aptit. För det andra behöver en eventuell förändring inte ha något alls att göra med tillskotten, det kan vara ett sammanträffande helt och hållet. Han är ju fyra år nu, kanske har han bara börjat mogna lite? Men alldeles oavsett att jag inte är det minsta säker på att det finns en förändring eller att den i så fall orsakats av tillskotten så vill jag fortsätta ge dessa, då jag inte ser några risker med det (förutom möjligen att det kan påverka mina förväntningar) och att ha B-vitaminbrist känns bedrövligt i min erfarenhet.

(Och ja, jag ser att jag drar paralleller mellan mitt mående och hundens, och det är inte ett gott tecken. Det ser ut som att jag münchausar honom eller något, lägger mitt eget tillstånd på honom. Men så var det, så lika bra att vara ärlig med det...)

Han har varit "allmänutredd" hos ett par olika veterinärer, genomröntgad och blodprov taget. Jag vet inte om de tittat på hans vitaminnivåer dock. Och i nuläget ser jag det inte som nödvändigt att be att få dem kollade, stressen för alla inblandade är inte värt det när det gäller vattenlösliga vitaminer som inte har någon visad eventuell negativ påverkan förrän i intag väldigt mycket högre än de nivåer jag ger honom.
 
Vad har du för B-vitaminer till honom? (Nej det har inte alls med saken att göra, men jag undrar vart man får tag på det. ;))
 
Vad har du för B-vitaminer till honom? (Nej det har inte alls med saken att göra, men jag undrar vart man får tag på det. ;))

Standardts är de jag köpte som är specifikt till hund, det är det som är ett pulver. Just nu ger jag honom mina egna komplextabletter som är någon av de nya apotekskedjornas eget märke bara, jag blev övertalad att de var mycket bättre än de jag tänkt köpa och var väl för svag för att sätta emot den dagen utan gick på det. Kommer att välja något annat sedan dock, just pga låga biotin- och B12-nivåer.

Jag är ständigt på jakt efter det ultimata B-vitaminkomplexet åt mig själv, men än så länge letar jag vidare. :p
 
Gillar han A-fil? Om han gör det kan du ju röra ned det i ett par dl A-fil som han får sörpla i sig ihop med maten. Så har vi alltid gjort med bade hundar och katter när vi ska få i dem något som dem inte vill äta självmant och det har funkar prima.
 
Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta med det - och också lyckas bättre med det! För, det är ju närmast omöjligt att trycka i honom de mängder pulver han enligt beskrivningen ska ha!? Om jag ger honom två sorters tillskott (B & Immun) så handlar det om över fyra matskedar pulver, alltså en rejält dryg halvdeciliter... Jag har provat att röra ut det i vatten och hacka ner en bunt godsaker, provat att röra ut det i köttsmet, provat att bara hälla det över maten, osv. Men det går ju inte, det är på tok för mycket - hälften är på tok för mycket! Hur gör ni andra som ger pulvertillskott, hur får ni i det i hundarna?

Förr var det enklare med tabletter, även fast Monster inte var godisintresserad. Bara att bända upp munnen och lägga ner dem i halsen, så var det i alla fall över. Nu är det istället enormt mycket lättare med tabletter, eftersom Monster numer älskar godis och glatt mumsar i sig en godisbit oavsett om det finns nån liten hård, illaluktande bit i mitten. Så jag har börjat ge honom av mina egna B-vitamintabletter istället (räknat ut så han får ungefär samma som i pulvret, förutom biotin och B12 som blir väldigt mycket mindre, ska fixa det), och det går ju. Men samtidigt står de där burkarna i köket och hånar mig, andra måste ju rimligen få i det där i sina hundar på något sätt? Dessutom är det kolostrum i det där pulvret, kanske är det det som gett en positiv effekt istället (om nu någon positiv effekt alls uppnåtts genom tillskott)?

Så, hur gör ni?

Med pulver:
Blandar det i något blött.
Fil, ägg, köttfärs eller vad som helst.

Däremot undviker jag pulver eftersom det är så himla bökigt att hantera.
 
Gillar han A-fil? Om han gör det kan du ju röra ned det i ett par dl A-fil som han får sörpla i sig ihop med maten. Så har vi alltid gjort med bade hundar och katter när vi ska få i dem något som dem inte vill äta självmant och det har funkar prima.

Nja, han kan för all del äta lite fil om han får, men ska en halv deciliter pulver röras ut i det får det bli ganska mycket fil för att inte bara bli en äcklig vitamingröt av alltihop...
 
Blir det relativt sett mindre pulver gentemot mat för er med mindre hundar kanske? För i Monsters fall blir det nästan som pulver med lite mat till... O_o
Kan kanske vara så och just nu ger jag ändå Immun, benmjöl och PH då magen pajjade av medicinering på ena hunden. Men till 100-150 (50-75 per mål) gram mat, blir det ca 1 tsk pulver sammanlagt per måltid :P

Fast iofs så får dom halv dagsdosering av immun och benmjöl - bara PH ges full dos av.
 
Kan kanske vara så och just nu ger jag ändå Immun, benmjöl och PH då magen pajjade av medicinering på ena hunden. Men till 100-150 (50-75 per mål) gram mat, blir det ca 1 tsk pulver sammanlagt per måltid :P

Fast iofs så får dom halv dagsdosering av immun och benmjöl - bara PH ges full dos av.

*räknaräknaräkna*

Nä, borde vara likvärdigt tror jag... :crazy:
Är kanske bara Monster som tycker det smakar illa då?

Får acceptera att pulvren var bortkastade pengar, och hålla mig till tabletter framöver...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp