Hur fixa vatten till litet stall?

Zenno

Trådstartare
Hej! Jag har bygglov på nytt stall men hinner och har inte råd bygga nu utan tänker fixa om ett gammalt skjul till stall för en stor häst och en ponny. Min fråga är hur jag skall lösa vattenfrågan, väldigt långt att gräva från stora huset och kommer bygga inom några år. Har nån erfarenhet av att lägga isolerad slang? Nåt bra fabrikat? Tacksam för idéer! Behöver klara att det fryser, vi bor i Skåne så inte minus 30 grader men ändå kallt.
 
Behöver du dra in vatten i stallet? Jag har inget vatten i mitt stall (tre boxar, två hästar just nu) utan tar vatten i källaren på huset i vattenkannor och bär till stallet. Det funkar bra.
 
Tänker att jag behöver det i hagen också som ligger i anslutning till stallet, hur löser du vatten i hagen då? Skulle kosta 15000 kr att gräva ner slang, suck!
 
Hej! Jag har bygglov på nytt stall men hinner och har inte råd bygga nu utan tänker fixa om ett gammalt skjul till stall för en stor häst och en ponny. Min fråga är hur jag skall lösa vattenfrågan, väldigt långt att gräva från stora huset och kommer bygga inom några år. Har nån erfarenhet av att lägga isolerad slang? Nåt bra fabrikat? Tacksam för idéer! Behöver klara att det fryser, vi bor i Skåne så inte minus 30 grader men ändå kallt.
Hur långt är det frågan om?
Är det riktigt långt kan det bli billigare att gräva ner än lägga en isolerad slang.
Samma är det inte allt för långt kan det fungera med en sådan slang som töjer ut sig. Den är sedan lätt att rulla ihop när man är klar och ta in.
Jag har själv isolerade rör med värme kabel som går på termostat. Men det inte på marken utan i taket på vårt utestall. Det har klarat den här vintern när vi haft ner mot minus 20 grader.
Något att tänka är att man får vad man betalar för. Jag provade först med värmekabel från Biltema och den klarade inte mer än någon minusgrad. Sedan köpte jag en i bättre kvalitet och den klarar som sagt minus 20 utan problem. Att den sedan har en inbyggd termostat som gör att den inte är igång förrän den är under tre grader gör den billigare i drift än den som var billig i inköp.
 
För några år sedan hade jag fruset vatten i stallet i över tre månader, fyra stora hästar. Jag ställde in ett gäng tunnor, tvåhundraliters var bäst, men hade några hundraliters också. Sen drog jag en slang från huset och fyllde alla tunnorna, ungefär var fjärde eller femte dag. Däremellan hinkade jag vatten ur tunnorna till hästarna, både i hagen och i boxarna. Jag hade en vattenkokare i stallet också, så jag kunde tina isen när det blev för mycket i tunnorna. Ibland hämtade jag även några hinkar varmvatten inifrån och slog på. Lock + halm runt tunnorna när det var som kallast.
 
Tänker att jag behöver det i hagen också som ligger i anslutning till stallet, hur löser du vatten i hagen då? Skulle kosta 15000 kr att gräva ner slang, suck!

Jag bär vatten till hagen också. Har hagen precis utanför huset så har gjort det enkelt för mig och satt tunnan nära huset det går.

I sommarhagen har jag sån lyx att det rinner en bäck med bra vatten så hästarna dricker ut den.

Jag hade nog inte dragit in vatten för så stora pengar i ett så litet stall.
 
Oj så fantastiskt med en bäck, håller med mycket pengar för litet stall som ändå bara skall vara stall i 3 år tills vi får råd bygga ett större och lite mer praktiskt😃
 
Nu har jag bara typ 20 meter kortaste vägen mellan stall och boningshus. Har just nu tre ponnyer och jag kör vatten i 10-litersdunkar på pirra när inte käre maken vill/kan bära dunkarna. Har byggt en platta till pirran som gör att jag kan köra tre dunkar i taget.

Till vatten i hagen har jag helt vanlig trädgårdsslang, det funkar förvånansvärt bra även på vintern, lite beroende på kylan men Östergötland har inte så kalla vintrar nu längre.
 
Nu har jag bara typ 20 meter kortaste vägen mellan stall och boningshus. Har just nu tre ponnyer och jag kör vatten i 10-litersdunkar på pirra när inte käre maken vill/kan bära dunkarna. Har byggt en platta till pirran som gör att jag kan köra tre dunkar i taget.

Till vatten i hagen har jag helt vanlig trädgårdsslang, det funkar förvånansvärt bra även på vintern, lite beroende på kylan men Östergötland har inte så kalla vintrar nu längre.

Jag använder slang, ja. Har 30 meter som längst. Rullar in och ut slangen under vintern, inga problem eftersom det är i mitt eget pannrum den rullas in och ligger.
Under sommaren är jag lat och rullar inte in slangen efter mig men det ser ju lite ostädat ut.

Vad är en pirra, förresten? :)
 
Här bär vi vatten på vintern (kanske okt-mars) till två stora hästar. Blir ca 80-100 L per dag vilket motsvarar 8-10 vattenkannor. 4 på morgonen, kanske två varma mitt på dagen om det är riktigt kallt så det fryser i baljan och 4 på kvällen. Mängden beror på hur torrt ensilaget är. Har femtio meter att bära och man ska ju ändå gå ut så det är ju inte så krångligt.
På icke frusna årstider lägger vi ut vanlig trädgårdsslang och fyller på när det behövs - den ligger där hela sommaren.
När jag hade fler hästar (8-10 stycken) drog jag ut slangen varje dag även på vintern. Det gick fortare än att bära.
 
Sen kan man ju köpa en sådan här. Finns i många butiker. Kostar runt hundringen.
1524478299856.png
 
Jag använder slang, ja. Har 30 meter som längst. Rullar in och ut slangen under vintern, inga problem eftersom det är i mitt eget pannrum den rullas in och ligger.
Under sommaren är jag lat och rullar inte in slangen efter mig men det ser ju lite ostädat ut.

Vad är en pirra, förresten? :)
Pirra är samma sak som säckkärra :)
 
Här bär vi vatten på vintern (kanske okt-mars) till två stora hästar. Blir ca 80-100 L per dag vilket motsvarar 8-10 vattenkannor. 4 på morgonen, kanske två varma mitt på dagen om det är riktigt kallt så det fryser i baljan och 4 på kvällen. Mängden beror på hur torrt ensilaget är. Har femtio meter att bära och man ska ju ändå gå ut så det är ju inte så krångligt.
På icke frusna årstider lägger vi ut vanlig trädgårdsslang och fyller på när det behövs - den ligger där hela sommaren.
När jag hade fler hästar (8-10 stycken) drog jag ut slangen varje dag även på vintern. Det gick fortare än att bära.

Jag tycker att vattenkannor verkar lite jobbigt.
Jag har köpt 20-litersdunkar på Biltema, de med stort lock är lättast att hälla ur. Helt OK grepp också.
 
Jag har köpt 20-litersdunkar på Biltema, de med stort lock är lättast att hälla ur. Helt OK grepp också.
Håhåjaja, det var tider det när jag kunde hantera 20-25 litersdunkar. Med ökande ålder och ledbesvär får man gå ner i dunkstorlek...
Pirra = säckkärra, magasinkärra
 
"bär" vatten 100-150 meter oktober-maj. Vintertid kör jag 2 20-litersdunkar på en pulka och när det inte är snö på en säckkärra/i en skottkärra. Ska gräva vatten i sommar och köpa en uppvärmd självpåfyllande vattenbalja, det kommer vara himmelriket!
 
Jag har också ett litet stall, och inget indraget vatten. Vattenkran på huset, kan koppla in slangen så att den går nästan hela vägen ner till hagen och bär därifrån i hinkar. Är nån sån där frostskyddsgrej på vattenkranen (inte jag som satt dit den) och i vinter när det ändå varit ganska kallt så var det två dagar som den inte funkade. Klart godkänt, i mitt förra stall hade vi inget vatten mer än i sadelkammaren om temperaturen gick under noll.

Nu bor jag på samma ställe, så jag kan ju bara hämta vatten inne om vattenkranen ute inte funkar.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 518
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp