Bukefalos 28 år!

Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Fast så resonerar många ägare till bulldoggar också... "Min erfarenhet... mina hundar... de kan leka och gå på promenader". Ja det är väl det minsta de ska kunna... Husvagnsturer och stadspromenader är inget att direkt skryta med.

Inte för att hoppa på dig och din ras, men hur kan chowchowen arbeta med styltor till bakben och vad är det tänkt att den ska göra eller har gjort?
Det jag tycker är så tråkigt är när folk som bara sett en ras på håll (möjligen träffat någon enstaka individ) bestämmer sig för att den är si eller så. Jag är uppvuxen med labrador med jaktinriktning och vet precis vad en sund hund är. Min mamma födde upp labbar för arbete i 30 år och jag har väldigt mycket av min inställning till avel och hundar från henne och hennes sätt att se hundar. Min första chow chow, som föddes för drygt 20 år sedan var ingen speciellt sund hund, men de jag har idag och som jag baserar min avel på är faktiskt sunda och rastypiska hundar.
Styltor till bakben har de inte, men du blandar kanske ihop det med att de ska ha styltande rörelser? De korrekta styltande rörelserna är idag ganska sällsynta och tyvärr är många utställningsdomare så okunniga om hur en korrekt styltande chow rör sig, att de sätter upp vad som helst som inte rör sig som alla andra hundar... En korrekt styltande chow rör sig med fria och pendlande rörelser. Det får alltså aldrig handla om bundna rörelser och ska inte blandas ihop med styltiga rörelser hos andra raser med bristfälliga vinklar bak!
Här är en stilstudie av en tik med rastypiska vinklar och korrekta rörelser: http://www.jessling.com/gurkans/DSC04780.jpg
Hon är flerfaldig certvinnare (ännu för ung för championat) och prisas ständigt för sina korrekta rörelser. Ser du något osunt med detta? Att hon dessutom är en aktiv tik som lätt hänger med på långpromenader i skog och mark är för mig en självklarhet.

Om jag ska ha en agilityhund så finns det bättre raser än chow chow, men det har ju inget med sundhet att göra. Min svärfars grönlandshundar är förmodligen ännu mindre lämpade för agility än mina chowar och ingen skulle väl komma på tanken att kalla en grönlandshund för en osund hund? Om jag ska ha en hund till långdistansdrag så kommer jag inte långt med en border collie, men det handlar ju mer om att den inte har en anatomi för den typen av arbete eller päls för att kunna sova i en snödriva på fjället. Grönlandshunden är ett betydligt bättre alternativ, men faktum är att mina chowar skulle lämpa sig bättre än border collien i alla fall, då de har styrkan, envisheten och pälslaget på sin sida.

Det finns osunda chow chow, men de ska verkligen inte hållas som ett ideal för rasen. Den som påstår att en chow chow inte kan leva ett normalaktivt liv utan att falla ihop av andnöd eller riskerar att sabba knäna efter att ha sprungit lös på skogspromenaden i terräng, har en felaktig inställning till rasen. En sådan människa ska man inte lyssna på!
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Ja chowen verkar vara världens sundaste hund!
Var har du köpt dina rosa glasögon?
Folk som är kritiska skall man helt enkelt inte lyssna på!!!!!????
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Tråkig attityd och barnsligt uttalande! Jag lämnar nu denna diskussion då den tydligen inte kan hållas på en konstruktiv nivå!
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Men vad skall man säga när folk totalnekar felen i "sin" ras.
Attityder som din ligger bakom mycket av dagens osunda avel!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Vill man ha en större mops, köper man en boxer :D Så himla lika till sättet, men mopsen är lättare eftersom den är liten ;)
Eller så köper man en brabancon. De ska visst inte ha lika mycket sjukdomar? Men de är heller inte lika typade.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Det jag tycker är så tråkigt är när folk som bara sett en ras på håll (möjligen träffat någon enstaka individ) bestämmer sig för att den är si eller så.

Jag tycker det är trist när folk har haft en och samma ras så länge att de blir "hemmablinda". Ibland är det nyttigt att se på en ras med färska ögon...

Den bild du visar säger mig faktiskt ingenting. En stilstudie...? Det är en bild på en hund som travar med pinnraka bakben. Har du en videosnutt på en chowchow som enligt dig rör sig korrekt? Det hade varit mer intressant att se.

Jag antar jag får googla för att ta reda på chowchowens arbetsområde, som den tydligen fortfarande ska fungera för.

Mest förekommande kommentaren, från rasklubben och citerad på några uppfödares hemsidor är:
"Chow chow är ursprungligen bl a en jakthund."

Hittat på en annan hemsida:

Inom jakt var Chowen väldigt uppskattad att man överlät jakten helt åt den modige, snabbe och starke Chowen att angripa och döda djuret.
Chowens goda egenskaper skattades högt och man hade stor användning av den även som drag och klövjehund, samt som polishund.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Tråkig attityd och barnsligt uttalande! Jag lämnar nu denna diskussion då den tydligen inte kan hållas på en konstruktiv nivå!

Jag tycker jag håller mig konstruktiv så det var ju trist att du väljer att lämna tråden där.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Visst kan det vara så att enskilda uppfödare av generellt sett osunda raser kan sitta med sunda hundar och göra ett bra jobb. I vissa fall. Dock måste man ju ändå kunna se till helheten. För det första måste man köpa in avelsdjur från andra uppfödare, finns det obesläktat bra avelsmaterial att få tag i eller måste man kompromissa?

Är rasen på det stora hela väldigt sjuk skulle jag ha svårt att stå för uppfödning av rasen även om just mina djur är friska.

Är det inte alltid så att uppfödare av osunda raser anser att de egna djuren är iaf "relativt" sunda? Så länge någon annan har sjukare djur kan man alltid rättfärdiga sin egen avel eftersom den iaf är bättre och på sikt kommer bli ännu bättre...

Bara allmänna tankar från mig. Just chow chow är jag inte insatt i så jag tänker inte säga varken bu eller bä om den rasen.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Dock måste man ju ändå kunna se till helheten. För det första måste man köpa in avelsdjur från andra uppfödare, finns det obesläktat bra avelsmaterial att få tag i eller måste man kompromissa?

Där känns som att risken är stor att när det börjar gå bra för ens hundar så flyttas gränserna för vilken typ av avelsdjur man vill låna/köpa in. Har man väl börjat kompromissa är det nog svårt, för vem som helst, att minnas var de första gränserna gick och för hur långt man är villig att gå.
Därav nyttan med "nya ögon".

Är det inte alltid så att uppfödare av osunda raser anser att de egna djuren är iaf "relativt" sunda?

Jo.
Vad ska de annars säga...

Det är få uppfödare som kan stå för att deras uppfödning har hälsoproblem och de som gör det, speciellt de med "problemraser", ska ha all heder när de tar en sjuk hund ur avel. Det är ett tecken på att de har ögonen öppna och är självkritiska, vilket behövs om en drabbad ras ska överhuvudtaget kunna vändas.

Förtydling. Jag menar inte att hoppa på Gurkan i denna tråd, jag vet inte vilken typ av avel denne bedriver.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Frågan är varför Chow Chow ska ha styltande rörelser?
Vad är syftet med det?
Är det sunt att överhuvudtaget ha den typen av rörelsemönster?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Nej det viktiga är ju att den idag tillhör de mer (inte mest) osunda raserna.
Idag är den väl mest den finaste mathunden i hemlandet.
PL
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

*kl*
Jag tycker att alla här fokuserar mycket på att det är utställningar/dommarnas fel att de osunda hundar får fortsätta, det är såklart superviktigt, men jag tycker också man ska komma ihåg att det är många problem/sjukdommar som en dommare inte kan se!!

Bara ett exempel, en cavalier med hjärtsvikt kan ju se hur frisk ut som helst när den bara ska trava runt i ringen ett par varv..

Så tycker egentligen att det är uppfödarna/rasklubbarna/SKK som gemensamt måste ta av sig sina glasögon (eller sätta på sig dom?)

Och tänk om vi kunde ändra inställningen hos allt "vanligt hundfolk" så att det blev mer tabu att avla sjuka hundar (nån som har förslag på hur detta kan genomföras?) Tycker att uppfödare som avlar på sjuka hundar skulle få mer skit för det, också de erfarna som hållit på i många år..
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

*kl*

Osund avel skall inte försvaras helt enkelt.

Själv ser jag på "min" ras med rejält kritiska ögon, jag gillar inte utvecklingen där man går mot långa, låga hundar med sluttande ryggar och extrema vinklar. Dessa hundar må vara hur trevliga hundar som helst, men rent exteriört går man mot en hund som inte ser ut som sitt ursprung.
Min ras är en urgammal jakthund som sett likadan ut i flera tusen år, varför skall man då ändra den nu, de senaste 10-30 åren? (beroende på land) Den skall vara lätt byggd för att orka springa långt, den skall ha moderata vinklar för att snabbt kunna vända när den jagar småvilt (vilket även står i rasstandarden) och den skall ha skärpa i blicken för att snabbt kunna observera sitt byte. Ändå premieras idag FRÄMST hundar som är tunga, långa och mkt vinklade. Vad leder det till i längden? I alla fall inte till "min" ras. Red_Chili hade en bra historia om hur en rasdomare sade att man kunde "jämföra salukin med en travhäst", och fick till gensvar att "om det är något salukin skall jämföras med så är det en galoppör". Detta talar sitt tydliga språk om hur till och med domare prioriterar hundar med en flashig trav framför att ta hänsyn till hundens funktion.
En del kennlar har mer inavelsprocent än man skulle önska och hundar från ursprungsländerna är man skeptiska till (trots att rasens huvudsakliga bestånd infördes till väst för mellan 60-100 år sedan).

Jag har egentligen inte tänkt att avla, men nu känner jag mig nästan tvungen...
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Min favoritdel är när den ofrånkomliga kommentaren alltid dyker upp: ja men då kan vi börja avla på blandraser istället! Som om det hade något med saken att göra..

Själv gillar jag: "Men den rasen har precis lika många problem och då borde man göra ditten och datten eller förbjuda den rasen också".

Lite sopa problemen under mattan stuk... :cool:
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

*kl*
Och tänk om vi kunde ändra inställningen hos allt "vanligt hundfolk" så att det blev mer tabu att avla sjuka hundar (nån som har förslag på hur detta kan genomföras?) Tycker att uppfödare som avlar på sjuka hundar skulle få mer skit för det, också de erfarna som hållit på i många år..[/QUOTE

Kanske någon slags lagstiftning som klassar det som djurplågeri?

Är det någon som vet om det har gjorts en vetenskaplig undersökning på vilka hundraser som är sjukast? En som inte har blivit framtagen med efterfrågan från SKK eller olika rasklubbar och försäkringsbolag?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Ja den är bra. Så länge det finns någon annan som är värre så är det fritt fram.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Kanske någon slags lagstiftning som klassar det som djurplågeri?

Det är väl redan nu olagligt att avla på djur som inte fungerar, men tja, det är väl knappast så att någon bryr sig om lagen eller ser till att utnyttja det faktum att den finns :cool:
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

KL

Det vanligaste argumentet inom "att försvara osunda raser" tycker jag är "Men min rasrepresentant är inte aaaaaalls sjuk som alla andra i rasen, och lider inte aaaaaaalls av de vanliga rasbundna sjukdomarna."
Och om hunden, mot all förmodan givetvis :grin: , skulle lida av någon av dessa rasbundna sjukdomar, så drabbar det inte just denna individen lika hårt som alla andra och gör faktiskt att hunden lever ett heeeeeelt normalt liv trots HD Ö, kroniska öronbesvär och femton olika foderallergier.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 477
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 340
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 357
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 336
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp