Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Inte_Ung

Trådstartare
Är det vanligt med hundförbud och rökförbud?
Hur motiveras det?
Och hur hanteras rökning och hundar i stall där det är tillåtet?

Jag vill ha mitt stall hund- och rök-fritt är det konstigt?
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag tycker inte det är konstigt, det är vidrigt när det ligger fimpar överallt. I ridhuset, paddocken, stallbacken och i hagarna tex!
Hade jag eget stall hade det varit rökförbud och hund ska vara i koppel (det är bara för att jag själv har hund, annars lätt hundförbud). Tex sprang en lös hund in i min hästs hage och fick en spark i huvudet, superlyckat :/ Hundarna har väl eg inget att göra i stallet och är de där borde de vara kopplade. Fast det är klart, är man själv i stallet så kan man ju ha den lös, man får anpassa sig efter situationen helt enkelt.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Vi har inga uttalade regler efter som vi bara är tre personer :). Men;

Rökning är inte ok i stallet, men på gården. Förmodligen för att en av de på gården röker.

Hundar är ok men de är alltid kopplade runt hästarna eller instängda i en box om hästarna är inne. Men det är nog mest på grund av sunt förnuft, våra hästar är ganska vilda :angel:.

Jag tycker inte det är konstigt att ha hund- och rök förbud.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

MEn va hade du tänkt på hund och rökfritt? i ett privatstall tycker jag det är lite konstigt om man inte får ha med sin hund. man kan ju ha den i sin box. klart att alla hundar inte funkar ihop men då får man ju göra det bästa av situationen, som att ha dom i en box eller i bilen, jag tycker man kan godta att hundarna inte ska springa fritt.

JAg deremot hade tyckt det var jobbigt att ha hunden kopplad hela tiden eller i box. min hund är för övrigt en mkt lugn hund som bara hade sovit om hon var bunden, men jag tycker ändå det e jobbigt. Men förstår om de finns hundrädda eller andra hundar osm inte funkar tillsammans,, angående rökningen, de får alltså inte röka utomhus?
samma här, jag personligen hade inte brytt mig en skvatt om nån rökte utomhus, bara de inte kommer rök på djuren.. jag röker inte sj men tycker inte att alla som röker ska få ställa sig i små hörnor och röka.

men hur hade du tänkt dig då? inte hundar med alls och ingen röking.. på hur långt avstånd?
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Rökning är inte OK i närheten av ett stall. Never. Dels för den uppenbara brandrisken, men också för att det för mig är helt motsatsen till friskvård, djur och natur. Och sedan är jag dessutom allergisk. Pesta ner kan man göra hemma hos sig eller i sin bil om man nu känner för att ha så ohälsosamma och dyrbara laster.

Är själv hundägare och är väldigt tacksam om stallägaren håller anläggningen hundfri. Folk har väldigt underliga idéer om hur deras djur är uppfostrade. Det hundarna enligt uppgift ALLLLLLLLLDDDDDRRRRRRIIIIIIIGGGGG gör, gör de bevisligen rätt ofta när mattemattsingen inte är i närheten. Evigt tjafs om vems hund som skitit på stallgången/i hagen (mysigt att plocka från utetäcket)/i boxen/klubbrummet/sadelkammaren/paddocken/ridhuset känns tröttande och hunden mår faktiskt bättre av att få slippa hunsas runt.

Lösa hundar bland hästar - nej, tack.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

I vårt stall har vi inget rökförbud eftersom ingen av oss röker så ett förbud känns onödigt. Däremot kan jag tänka mej att ur brandsynpunkt att det är väl befogat med en sådan regel. För att inte tala om hur skräpit det kan bli.

Vi kan ha med våra hundar. Dessvärre är stallägarnas hund en okastrerad golden som gärna sätter på våra hundar (nångång försökte han göra det med hovslagarens lilla flicka :crazy: ) så jag har bara med min hund när jag vet att de är borta och mamma har med sig sin när vi ska ut i skogen (väldigt lydig hund). Och det fungerar bra för båda parter :) Gäller att kompromissa

Kanske kan tillägga att om hundarna vill uträtta sina behov så får de göra det i skogen där vi aldrig går. Det är bara den ena som har knäppa idéer för sig (har en väldigt udda bakgrund) som kan sätta sig på singeln eller i boxen (hon är uppväxt i en hästbox med halm så där fick man göra det...) men givetvis plockar jag upp det och försöker rätta henne när jag ser att det är pågång!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Det är väl ganska självklart att man inte har hundar bland hästarna.
Jag har det inte och har egen hund, jag röker men röker givetvis inte i stallet.

Min hund får aldrig vara i stallet när hästarna är där och han får inte vara i hagarna heller, jag är rädd om min hund och mina hästar.

Kanske ska skriva att jag har eget stall.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Du får ju sätta vilka regler du vill i ditt eget stall såklart!

Jag har själv ingen hund men det är ju inte direkt ovanligt att hästfolk även har hund(ar). Jag kan tänka mig att det blir hemskt besvärligt för hund- och hästägaren om hunden inte får följa med till stallet, eftersom många säkert jobbar en del och kanske inte kan vara med hunden under flera timmar på dagen, då ska de dessutom ha dagisplats/hundvakt eller hunden ensam hemma när de är i stallet. Men dessa kan ju förvisso välja att ställa sin häst i annat stall än ditt.

Ang. rökningen är det väl inte svårt att motivera varför du vill ha förbud (passiv rökning, fimpar, brandrisk ect) ? de som röker får väl sköta det utanför gården.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Rökning är inte OK i närheten av ett stall. Never. Dels för den uppenbara brandrisken, men också för att det för mig är helt motsatsen till friskvård, djur och natur. Och sedan är jag dessutom allergisk. Pesta ner kan man göra hemma hos sig eller i sin bil om man nu känner för att ha så ohälsosamma och dyrbara laster.
/.../ Lösa hundar bland hästar - nej, tack.

:bow::bow:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Är det bara jag som tycker att det inet alltid är en självklarhet att ha hundar lösamed hästar?

visst beror de mkt på stallet i sig, är de stort stall med många människor och hästar, eller några få hästar och människor,.. min hund har iaf alltiod varit lös bland våra hästar och nog alla mina vänners hundar också.. min hund e alltid med lös när jag rider ut i skog och mark också... än har de inte hänt något, visst kan de hända men vad kan inte hända?
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag vill ha mitt stall hund- och rök-fritt är det konstigt?

Nej, jag tycker inte det.

Rökfritt är för mig en självklarhet att stall ska vara. Måste man röka så kan jag gå med på det om man går LÅNGT från stallbyggnader och annat samt FIMPAR I EN ASKKOPP SOM ÄR FÖRSLUTEN så det inte kan blåsa in nåt glödande skräp i nåt olämpligt. Sen att jag tycker det luktar nåt fruktansvärt illa om folk som nyss rökt, är väl en annan sak men det är ju inte brandfarligt i sig.

Hundar är jag kluven till.
Om det fungerar och folk har koll på sina hundar och att hundarna inte är för många så tycker jag att det är ok. Men jag blir oerhört irriterad när man är i stallet och det är 7-10 lösa hundar som far runt och ingen har koll. Det är en säkerhetsrisk. De kan bli trampade osv, det kan även vara så att nån hund skrämmer en häst så det sker en olycka eller att några hundar inte gillar varandra och/eller ryker ihop så att det skapar dålig stämning, oro och stress hos både folk och fä.

Dessutom tycker jag att i stallet är hästarna nr 1. Vill man ägna sig åt hundaktiviteter behöver man inte göra det i stallet.
Vad folk gör i sina privatstall är en sak, men står man kollektivt tycker jag att det är mkt viktigt att var och en håller reda på sitt. Det värsta jag varit med om är i ett kollektivstall jag red i förr där det stod 20 hästar. Det var ofta 15 ägare + ev skötare/ev familjemedlemmar + 10 lösa (eller fastknutna pipande) hundar i stallet samtidigt på kvällarna. Oerhört stökigt och stressigt.
När det dessutom står 3 hästar i stallgången, skottkärror, folk, lösa hundar osv då är det bara en tidsfråga innan en olycka sker. (Ja, jag såg till att göra bort stallet dagtid för att slippa eländet:o)

Edit: Kan tillägga att jag är hundägare själv och jag tycker ändå att hon mår bäst hemma om jag håller till i kollektivstall. Numera är jag dock i ett gårdsstall och där kan hon få gå in om hästarna är i boxarna (de är hundvana) om jag bara ska hämta nåt eller titta till dem. Annars är hon hemma/inne hos de som äger stallet när jag är där. Jag koncentrerar mig på jhästar och stalljobb när jag är i stallet, och jag vill inte ha min hund drivandes utan uppsikt. Kanske hade jag litat på henne mer om hon var uppvuxen i stall men det är hon inte = äter påa llt skit hon hittar/fattar inte att hålla sig undan/jagar katterna osv :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Känns rätt onödigt med olyckor i stil med den när hunden gick för nära den uppbudna hästen i gången. Hästen krafsar med hoven, träffar hunden varpå hundens öga åker ur sin håla (liten hund). Väldigt tagisk och onödig olycka som slutade med att hunden på jourtid mister ett öga.

Väninnans hund blev jagad av ett gäng hästar då den gått för nära hagen, hästarna bröt sig ut för att ha ihjäl "rovdjuret". Onödigt.

Mitt förra sto var verkligen inbiten hundhatare och biddade sin tid, när hunden var tillräckligt nära gick hon till anfall. Klapp dem antingen över ryggen med ett bett, eller med fram- alt. bakhov. Hon var definitivt ute efter att döda. En fullt naturlig instinkt hos ett fölsto.

Jag har lite svårt att förstå varför man vill ha med sin hund till allmän/annans anläggning faktiskt.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Hundar och rokning ar tillatet - hundar i och utanfor stallet, kopplade runt hastarna losa nar hastarna ar i hagen och om hundarna respekaterar staketet, rokning Utanfor. Fimpar lamnar man i Askfatet, ingen annanstanns!

Det dar ar hemma i Sverige...
Har i Kanada ar hundarna med overallt eftersom de manga ganger anvands i boskapsarbetet sa hundar och hastar Maste vara vana vid varandra annars blir det farligt! Men har man en "outbildad" hund som utsatter hastar, flock och ryttare for fara halls de i lina eller far stanna hemma. De flesta roker Utanfor stallet har, ingen vill satta fyr pa nagot.

Det handlar ju om lika delar vett och etikett som hansyn och respekt for de runt omkring! Att forgifta sig sjalv ar val en sak, men att forgifta andra runt omkring - nej. Hundarna daremot, ska hundar och hastar vara en saker kombination maste de vanja sig vid varandra, MEN det skall vara upp till Hastagaren vad den vill vanja sin hast vid! Verkar som om manga hundagare hemma i sverige tycker att hastarna automatiskt ska vara hundsakra, bara se hur det ar pa tavlingarna dar folk ranner runt med sina jyckar over allt och ingenstanns... Da ar det battre har i Kanada, har folk med sig hunden lamnas den bunden utanfor bilen eller hasttransporten, i skuggan med vatten i narheten o dar far den stanna o blir tillkikad med jamna mellanrum.

Men Givetvis ar det upp till DIG om ditt stall skall vara rok och hundfritt! Hunden far stanna hemma, eller i bilen och roka far man gora annorstades - och ta med sig fimparna! Jag roker sjalv, men inte f*n lamnar jag fimpar overallt, det ar det varsta jag vet! Om ditt stall ar allmant kanske en utsedd rokruta funkar bra? Manga privata ridskolor och smastall verka ha det, undanskymt sa ickerokare och barn slipper se sk*ten.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Är själv rökare men skulle aldrig falla mig in att röka i stall/ladugård, inte ens mitt eget, ff a på grund av brandridken, samt att djuren inte skall utsättas för mina laster.
Främmande hundar har jag haft en gång i fårhagen, en jakthund som skrämde skiten av djuren (ja det gick hästar i samma hage), jag fångade in hundkräket o fårslade den till jaktlaget o meddelade att nästa gång skulle jag skjuta den.
Hunden befann sig alltså på min mark o jag hadde egen jakträtt på min mark.

Förstår inte att folk dräller fimpar omkring sig, äckligt o speciellt filterfimpar försvinner inte, de kan dessutom orsaka tarmstopp hos ev djur som råkar äta dem, ung. som en tampong.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

I nya eller större sällskap där inte "alla" vet vilka av hundarna som är "hästsäkra" och inte, är det väl onödigt att ha hundarna lösa ?!

Jag kan inte heller förstå varför vissa tillåter sina max några tvärhänder höga barn att springa kors och tvärs bland främmande hästar - ibland även under pågående tävling ! :eek::confused:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

men hur hade du tänkt dig då? inte hundar med alls och ingen röking.. på hur långt avstånd?

Inte alls på min mark.
Nu så är jag ensam i mitt stall så då är ju alla besökare mina gäster och måste följa mina regler.

Jag är astmatiker och har KOL och blir mycket sjuk av tobaksrök så det måste jag undvika.
Hundar stör träning och skötsel av hästar på många vis.
Om inte annat för att husse eller matte inte har sin fulla koncentration på hästen utan halva koncentrationen hamnar på hunden.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag blir orolig av att ha lösa hundar omkring mig och min häst kan sparkas så jag vill absolut inte ha hundar i stall som inte är kopplade. Helst inte lösa i boxar utan övervakning då de kan skälla och oroa både mig och hästen.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Eftersom det ar DITT stall anser jag inte att det ska behova motiveras o.h.t.!! Lika lite som du behover motivera inga hundar-ingen rokning i ditt Hus!

Ditt stalle = Dina regler! Och det far folk Glatt acceptera! Det finns nikotintuggummin om de behover sin nicotinfix under tiden de har hos dig, och hundar kan man lamna hemma eller fixa hundvakt at. Ar man gast hos nagon far man glatt respektera deras husregler, det samma galler val for tusan andras stall med...
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

... min hund e alltid med lös när jag rider ut i skog och mark också...

Något sådant tillåter inte någon av markägarna runt mig.
Inte alls.
Och jag anser att en ryttare inte har möjlighet att både vara koncentrerad på hästen och hunden i tillräcklig utsträckning.

Gör du så även under tiden 1 mars till 20 augusti?
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Shixle
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 723
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Nordthor
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 712
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp