Bukefalos 28 år!

Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Ditt stall = du gör precis som du vill, hade jag flyttat till ditt stall så hade jag fått rätta mig efter reglerna, så är det bara.

Om jag hade eget stall så hade jag haft en rökruta med askkopp för besökande (röker je själv) och besökande hundar hade fått varit kopplade om dom inte kom överens med mina, mina hade fått gå lösa, mitt stall = jag bestämmer.

Står uppstallad nu och mina hundar följer med, springer lite lösa när jag kommer under tillsyn av mig, sedan sitter dom i bagagen med öppen lucka och fast i dragkroken, tills jag är färdig i stallet, är jag där länge rastar jag dom 1 gång till under min tillsyn och sedan i bilen, dom är nöjda, dom får vara med, dom sover hela kvällen sen i sina sängar och det har aldrig varit några problem.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

... en väluppfostrad hund som inte skäller och ligger lugnt utanför stallet är ju inga problem, ..
Nej precis.
En anställd som jag hade hade en sådan hund.
Naturligtvis så fick den vara med matte på jobbet.
Den var bara så jättetrevlig.

båda jag och hästarna får nervöst samanbrott av hundar som skäller hela tiden.
Du med.
Jag får blodtrycks-höjning med 200 i puls av det.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Hej!

I "mitt" stall är det hundförbud eftersom stallägaren har.. (tankepaus...räknar..).. kanske 9 hundar själv. Efter överenskommelse får man ta med hund enstaka gånger, jag är mest glad att jag inte har någon.

Rökning tror jag inte vi har några regler om, men var det mitt stall skulle jag absolut ha rökförbud både för hästarnas och ryttarnas skull.

Hur du gör i ditt stall är upp till dej och är det någon som inte vill acceptera din vilja får dom väl flytta till ett stall som passar bättre;-)

/ lavinia
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Tidigare så har marken ägts av gården, plus de omgivande gårdarna (byhålan bestod av fyra gårdar, inget mer), och för alla var det ok.
Numera har jag endast haft med mig hunden på de marker där jag vetat att det varit ok (hästen är under igångsättning, så vi har inte tagit oss så långt ännu).
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Är det vanligt med hundförbud och rökförbud?
Hur motiveras det?
Och hur hanteras rökning och hundar i stall där det är tillåtet?

Jag vill ha mitt stall hund- och rök-fritt är det konstigt?

Jag har stått inalles på tre stall totalt sett under mina år som hästägare, i alla stall har det varit tillåtet med att ha hunden med sig och rökning på avsedd plats. Jag har aldrig upplevt problem med hundar, kanske har jag haft tur och de ägare jag har träffat har haft full kontroll på sin hund.

Den enda gången jag har drabbats av hund, då handlade om lösspringande hundar utifrån som attackerade vår unghäst när jag red på volten.

Vilka regler du har på ditt stall är ju upp till dig, och sen upp till den som vill hyra plats att bestämma om det känns ok.

Vi har numera en rökare hos oss, men den personen har full respekt, röker inte i närheten av stallet och kastar inte fimpar runt om kring sig.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Då måste det vara hemskt nonchiga människor i det stallet. I alla stall jag stått har ALLA rökare alltid fimpat där stallägaren ställt upp askoppen eller dyl. INGEN skulle drömma om att kasta fimp vare sig i ridhus eller paddock.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag tror att vi har samma uppfattning, en hund som är hästvan och inte märks kan vara med i stallet, men ytterst få hundar är sådana. Skallande hundar är inte välkomna hos mig heller, hatar en massa skällande.
Jag har även hundarna med mig när jag rider, mestadels rider jag på kommunal mark, för övrigt känner jag markägare och rider ALLTID på vägar, inte i skogen.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag har även hundarna med mig när jag rider, mestadels rider jag på kommunal mark, för övrigt känner jag markägare och rider ALLTID på vägar, inte i skogen.



Men hur gör du då när dina hundar skiter?, hoppar av och plockar upp?
För inte låter man hundskit ligga kvar intill vägen där andra människor går?
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

JA jag har alltid hunden lös. har henne aldrig kopplad, om de inte finns koppeltvång. min hund är under sådan uppsikt att den huindras från att jaga vilt. hon jagar inte. hon går nästan aldrig mer än några meter från mig och hästen.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

KL

Tycker det är upp till var och en, men jag förstår mig bara inte på människor som röker bland hästarna, och framförallt på hästryggen. Tänk om hästen skulle hoppa till, man tappar cigaretten och den hamnar i manen eller i värsta scenario, under sadeln :eek::cry::eek:
Har väldigt svårt att tänka mig att de som röker bland hästarna även ger sina hästar en näve råttgift till lunch.

Ok om man nu måste röka så kan man göra det på stallgårde, på behörigt avstånd från hästar och brandrisk. Tycker jag iaf, men det är tydligen väldigt olika.

Hundar tycker jag beror helt på vad det är för hund. Tidigare red vi alltid med en tjej som hade med sin hund ut. Hunden var jättelydig och satte sig i kanten när det kom bilar, lydde kommandon. Hästarna hade inga problem med att det sprang en hund 10 meter framför eller bakom. Men den hunden är ju gudasnäll och jag hade nog inte velat ha in ouppfostrade och opålitliga hundar i stallet, även om hästarna är snälla. Vill inte störa katterna heller, de bor ju faktiskt där.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Är det vanligt med hundförbud och rökförbud?
Hur motiveras det?
Och hur hanteras rökning och hundar i stall där det är tillåtet?

Jag vill ha mitt stall hund- och rök-fritt är det konstigt?

Egen gård, eget stall, inga inackorderingar, MEN vi har totalförbud vad gäller rökning. (Har praktikanter av och till). Rökning får ske långt från stallet, ALDRIG när hästarna rids/hanteras

Hundar har vi själv, så OK, helst ska dock utomståendes/besökandes hundar vara kopplade.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

I vårt stall finns en rökplats en bit från alla stallar bredvid en spolplatta.
Som jag fattat det så gäller inte försäkring om man inte har rökförbud nära stallarna. Det brukar väl gälla rökförbud på de flesta större anläggningar?

Hundar får vi ha med om de funkar med gårdens egna hundar. Det tycker jag är trevligt. Jag har hundar och är i stallet mycket. Ibland många timmar per dag. Då slipper jag ordna hundvakt eller åka hem och rasta dem om jag ska vara där hela dagen. Och så tycker min ena framför allt att det är väldigt roligt i stallet.

Dock så upplever jag visst problem med lösa hundar utan uppsikt i vissa stall. Det ser inte jag som så trevligt. Jag tycker att har man hunden med sig har man den under uppsikt hela tiden. Och är den inte superlydig(vilket de flesta hobbyhundar inte är) så har man den kopplad.
Har jag intag/utsläpp så låser jag in min hund. Jag vill inte att andra ska behöva oroa sig för min hund även om jag är säker på att hon inte kommer att störa deras hästar eller skada sig/dem.
Dock har jag henne lös med min häst, både då jag leder och då jag rider.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Inte ett dugg konstigt... Här tillåts ingen rökning...(utomus ok... dock inte fimpar på marken) och inte heller några lösspringande hundar...
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Rökförbud är väl jättevanligt. Hundförbud har jag däremot inte varit med om. Men de flesta stall som inte är jättesmå brukar ha koppeltvång så att det inte springer lösa hundar.
Jag har ett så litet stall så detta har aldrig blivit någon diskussion om. Vår hund går lös här så det får andra hundar också göra. Någon rökande hästägare har jag inte haft. Däremot vill jag inte ha rökning i eller vid stallet så ska någon röka får de allt gå iväg en bit.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Men hur gör du då när dina hundar skiter?, hoppar av och plockar upp?
För inte låter man hundskit ligga kvar intill vägen där andra människor går?

Men i skogen eller i dikeskanten på en grusväg är det väl ingen som bryr sig om hundskit? Det har jag aldrig hört i alla fall. Är det en annan typ av väg som större asfalterad så brukar man inte ha lös hund med sig. Det lär ju vara mera trafikerat där då.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Så du rider med koppel under tiden 1 mars till 20 augusti?
Det verkar trassligt.

... min hund är under sådan uppsikt att den huindras från att jaga vilt.
Men hur kan du ha sådan koll från hästryggen?
Om hästen börjar att trassla eller blir rädd för något hur gör du då?
Jag har aldrig sett någon som både kan rida effektivt och ha ordning på en hund samtidigt.

hon går nästan aldrig mer än några meter från mig och hästen.
Några meter ifrån är väl inte full koll.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Dock har jag henne lös med min häst, både då jag leder och då jag rider.

Men hur kan du hålla redan på båda på ett säkert sätt?
Jag har oftast tyckt att ryttare som har med sig hund på ridturen varken lyckas att rida särskilt vettigt eller hålla ordentligt reda på sin hund.
Det blir på något vis halvdant över hela linjen.

Jag hade en annan gång en anställd vars hundar jag skickade hem.
Hon kunde liksom bara inte hålla reda på både mina hästar som hon fick betalt för att sköta och hantera och sina hundar samtidigt.
Allt fladdrade till slut åt alla håll.
Utan hundarna så var hon däremot oerhört kompetent att hantera hästar.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Men i skogen eller i dikeskanten på en grusväg är det väl ingen som bryr sig om hundskit?

Jo de andra som brukar promenera där bryr sig om att de råkar trampa i hundskit, jag lovar.
Och jag gillar inte att få hundskit på hästarnas hovar.
Så äckligt när man får in det i stallet eller får det på händerna sedan.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

jag har inte betalt att sköta nått bra jobb,, jag har min hund lös, som jag skrev.. inte kopplad någon gång under året.. rida halvdant.. när jag rider ut så rider jag nog alltid halvdant om du vill kalla det så.. va de nu menas?
jag har full koll på hunden ja,, har haft henne 6 år och hon har aldrig jagat vilt.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag har aldrig upplevt problem med hundar,...

Jag har under senare tid varit regelbunden besökare i två stora privatstall.
I det ena for hundarna runt och ställde till oreda.
Det var inte trevligt.
I det andra så vet jag inte om där fanns någon hund alls.
Jag märkte i alla fall ingen störning.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 827
Senast: Shixle
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 940
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Nordthor
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 173
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp