Hur funkar det med avslag från fk och ta tjänstledigt för att söka nytt jobb med a-kassa?

Alexandra_W

Trådstartare
Svårt få till en vettig rubrik.

Men hur fungerar det egentligen i följande scenario:
Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år. Arbetsgivare/vård anser 50% är vad som fungerar och det oavsett arbete. Arbetsgivaren har anpassat massor för att ens 50% ska funka.
Arbetsgivare vill ha kvar mig på den omfattning klarar och jag vill ha kvar mitt jobb.

Men om försäkringskassan avslår fortsatt sjukpenning för de anser det finns mer arbetsförmåga i ett annat arbete - hur blir det egentligen då mer exakt?

Jag vet att man måste skydda sgi, att man ska se till att inte bli kodad som arbetssökande med förhinder osv. Jag är med i a-kassan och uppfyller arbetsvillkor mm. Men delen med att söka tjänstledigt av hälsoskäl och därmed kunna få a-kassa under tiden man söker nytt arbete förstår jag inte riktigt hur det funkar i praktiken? Räknas det som att man sagt upp sig själv och man får straffkarens på a-kassan?

Inte heller förstår jag riktigt vad som händer efter säg 3 månader som arbetslös. Då nollas ju tiderna hos försäkringskassan och arbetsförmågan ska återigen bedömas mot ens nuvarande arbete. Innebär det man kan - eller ska - stoppa tjänstledigheten och sjukskriva sig 50%? Känns ju knasigt?

Nån med mer koll? (Har aldrig varit ens inskriven på af så allt det här är helt nytt)
 
Ingen aning. Jag hade en kollega i samma sits. Han kunde jobba deltid med mycket anpassning. Arbetsgivaren ville ha kvar honom på den tid han klarade av då han hade en hel del specialkompetens som skulle vara svår att ersätta! Försäkringskassan sa att han skulle leta efter ett jobb han skulle klara av på heltid. Trots att det var helt uppenbart för alla som jobbat med honom innan och efter han blev sjuk (plus hans läkare) att nåt sånt jobb inte fanns. Jag vet inte hur han löste det men han jobbade deltid några år (sjukskriven eller inte vet jag inte) och sen gick han i pension.

Helt vansinnig situation!
 
Hade lite liknande men jag var sjukskriven 25%.
FK sa att jag inte får vara sjukskriven längre och även läkaren. De tyckte jag skulle söka nytt jobb eller ta tjänstledigt.
Så jag tog tjänstledigt och jobbar 80%
 
En vän har haft något liknande, hon sökte jobb som hon skulle (100 % alltså) men la väl inte ner själ och hjärta i de ansökningarna.. :angel: ingen tjänstledighet vad jag vet.
Tror hon är sjukskriven igen nu.
Jobbat deltid på sitt jobb hela tiden.
 
Jag var i den situationen. Arbetsgivaren ville ha kvar mig på 50% och gjorde alla anpassningar som var möjligt. FK ansåg att jag skulle säga upp mig och hitta ett annat arbete på 100%. Vilket typ av arbete det skulle kunna vara hade de ingen uppfattning om. Jag tvärvägrade och hade turen att få komma till Smärtklinik och ett längre rehabprogram. Så FK backade den gången.
 
En vän har haft något liknande, hon sökte jobb som hon skulle (100 % alltså) men la väl inte ner själ och hjärta i de ansökningarna.. :angel: ingen tjänstledighet vad jag vet.
Tror hon är sjukskriven igen nu.
Jobbat deltid på sitt jobb hela tiden
Vet du hur hon jobbade deltid (på timvik eller fast anställd)?
Det verkar vara tvärstopp för a-kassa så länge det finns en 100% anställning i botten. Ganska logiskt förvisso men ställer ju till det.
 
Min mamma valde i en liknande situation att göra om sin tjänst till 50%. Hon var dock nära pension och hade ingen annan inkomst på resterande 50% på eget val då hon inte ville söka andra jobb m m. Så hon fick endast halva lönen under ca ett år innan hon kunde börja ta ut pension på deltid. Sedan jobbade hon 50% tills hon var 68 och efter det lite inhopp som vikarie fram till hon var 70 då hon slutade med det pga pandemin.

Hon har alltid gillat sitt jobb och att hon gick ner i tid gjorde alltså att hon orkade fortsätta jobba ganska länge. Inser att detta kanske inte är en lösning om man är yngre med tanke på ekonomi och framtida pension.
 
Jag jobbar 75% och är tjänsledigt pga sjukdom 25%.
De 25% får jag 0 kr för sen jag blev utförsäkrad och eftersom jag fortfarande är sjuk och har sjukintyg på 25%, så har inte arbetsförmedlingen några större krav på prestation, men SGI'n är enligt vad de säger skyddad eftersom jag är inskriven.

Inte idealt ekonomiskt, men jag blev dessvärre inte mirakulöst och automagiskt frisk över en natt bara för att försäkringskassan tyckte så.
 
Jag jobbar 75% och är tjänsledigt pga sjukdom 25%.
De 25% får jag 0 kr för sen jag blev utförsäkrad och eftersom jag fortfarande är sjuk och har sjukintyg på 25%, så har inte arbetsförmedlingen några större krav på prestation, men SGI'n är enligt vad de säger skyddad eftersom jag är inskriven.

Inte idealt ekonomiskt, men jag blev dessvärre inte mirakulöst och automagiskt frisk över en natt bara för att försäkringskassan tyckte så.
På vilket sätt är arbetsförmedlingen inblandad när du är tjänstledig?
 
Min mamma valde i en liknande situation att göra om sin tjänst till 50%. Hon var dock nära pension och hade ingen annan inkomst på resterande 50% på eget val då hon inte ville söka andra jobb m m. Så hon fick endast halva lönen under ca ett år innan hon kunde börja ta ut pension på deltid. Sedan jobbade hon 50% tills hon var 68 och efter det lite inhopp som vikarie fram till hon var 70 då hon slutade med det pga pandemin.

Hon har alltid gillat sitt jobb och att hon gick ner i tid gjorde alltså att hon orkade fortsätta jobba ganska länge. Inser att detta kanske inte är en lösning om man är yngre med tanke på ekonomi och framtida pension.
Nej tyvärr är det ju inte riktigt det, jag är 46 så väl långt kvar till pension mm
 
Jag jobbar 75% och är tjänsledigt pga sjukdom 25%.
De 25% får jag 0 kr för sen jag blev utförsäkrad och eftersom jag fortfarande är sjuk och har sjukintyg på 25%, så har inte arbetsförmedlingen några större krav på prestation, men SGI'n är enligt vad de säger skyddad eftersom jag är inskriven.

Inte idealt ekonomiskt, men jag blev dessvärre inte mirakulöst och automagiskt frisk över en natt bara för att försäkringskassan tyckte så.
Men du får ingen a-kassa eller liknande heller på sista 25%, fattade jag rätt då?
 
Fast anställd, och samma som dig att arbetsplatsen vill ha henne så mycket som funkar liksom.
Intressant. Den information jag fått är att finns en 100% tjänst men man inte kan återvända 100% till den efter avslag så måste man säga upp sig eller ta tjänstledigt pga hälsoskäl skriva in sig på AF som arbetssökande 100%
Dvs man kan inte kvarstå i någon procent i arbete (däremot skulle man kunna timvika eller liknande, det går dock inte på mitt jobb tyvärr att komma runt så)
 
Jag är nästan säker på att min vän fick a-kassa ändå, eftersom hon sökte jobb... Hmm..
På en deltid? Den info jag fått (och hittat) är jävligt envis på att har man en heltid och inte kan gå tillbaka till den så är det säga upp sig eller helt tjänstledigt som gäller, och skriva in sig på af. Vore ju helt fantastiskt om det fanns alternativ - samtidigt kan jag förstå kravet med
 
Men du får ingen a-kassa eller liknande heller på sista 25%, fattade jag rätt då?

Nej. Har ju i grunden en heltid.

Att bli utförsäkrad utan att vara frisk nog att jobba 100% slår rätt bra mot folk, men i det stora hela har jag det bra ändå i jämförelse med många andra.
 
På en deltid? Den info jag fått (och hittat) är jävligt envis på att har man en heltid och inte kan gå tillbaka till den så är det säga upp sig eller helt tjänstledigt som gäller, och skriva in sig på af. Vore ju helt fantastiskt om det fanns alternativ - samtidigt kan jag förstå kravet med
Kan försöka fråga närmare!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 892
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
811
Senast: Brandgul
·
Skola & Jobb Jag satt och kollade runt efter lite nya jobb och ramlade över ett på ett företag som ägnar sig åt lån åt privatpersoner. Testade att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 082
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp