Bukefalos 28 år!

Hur gamla blev era katter?

Missan blev 18 år, var som vanligt på morgonen och när vi kom hem hade hon somnat in på soffan.

Svarten blev 3 månader, någon har tagit med katten till tappen och dränkt han i olja.

Mimmi blev 6 år, blev troligen tagen av räv eller trafik (hittades aldrig).

Kalle blev 10 år, fick avlivas efter slagsmål med en grävling.

Rosie blev 2 år, avlivades då hon var rädd för folk och fick luras i fälla vid bla avmaskning och var borta i över 1 vecka efter.

Måns är 8 år.
 
Min Kingston blev bara 4, han blev akut sjuk och fick tas bort hastigt. Moses är 6 år, han är en hittekatt vars kropp nog tagit en del stryk (han är tunn och klen i kroppen trots att han äter som en häst, men han är frisk enligt div prover) så jag vet inte hur gammal jag vågar hoppas på att han blir, men han är väldigt pigg nu.

När jag bodde hemma hade vi en birma som blev 17 år.
 
Taffer blev 19 år, fick någon slags organsvikt (innekatt)
Oliver blev 20, fick en tumör i munnen (utekatt)
Miss Ami blev 17, vet inte vad som hände, hon var plötsligt jättesjuk och kunde inte räddas (innekatt)
Leo blev inte ens ett år, han svalde något som fastnade i tarmen, efter två OP dog han. (innekatt)
Maosie blev ca 18, hon mådde hur bra som helst, en dag hade hon somnat in på sin favoritmatta. (utekatt)
 
Tiger blev 21, vi tog bort honom för hans levervärden sjönk kraftigt och han blev skruttig på slutet.
Den andra katten blev 16, han fick våt FIP. Min sista katt blev bara 7 när jag fick ta bort henne pga juvertumörer. Alla togs bort hos veterinär, man vänjer sig aldrig vid hur jobbigt det är :cry:
 
Vill bara säga att jag läser alla svar men det känns lite fel att gilla inläggen men jag har inte lämnat tråden.
 
Min blev 13,5 år. Hade små juvertumörer i flera år som till slut blev för mycket, hon tappade matlusten och magrade av så hon fick somna in år 2002.
 
Mammas och pappas bondkatt tusse blev 18, han fick nog njursvikt som aldrig behandlades och somnade in hemma :(, de kommer inte göra detsamma efter det om någon annan katt blir dålig
 
En av mina katter blev 18 år hon hade atros och diabetes. (saknar dig Mischa :heart) När jag beslöt mig för avlivning så var hon fortfarande ganska pigg och älskade att äta god mat. Men jag tycker att 18 år var en aktningsvärd ålder och hon hade haft ett mycket bra liv. Varför skulle hon behöva leva vidare med smärta som dämpas av mediciner? Nej, det ville jag inte att hon skulle behöva göra och framförallt inte för min skull!!!

Kattpäls
 
Mina katter har blivit mellan 12 - 20 år, alla utom en har dött i cancer. Han fick istället problem med astma, medicinerades men blev akut dålig och avlivades akut hos veterinär. :cry:
 
Hanoo blev strax över 18, blev sakta skraltigare i syn, hörsel, leder och några epileptiska anfall men var pigg och glad i övrigt, till sista dagarna då organen mer eller mindre havererade och han blev avlivad hos veterinär.

De andra lever fortfarande (utan sjukdomar), 14, 13, 8, 7 och 6 år gamla.
 
Ingen aning eftersom Nikita är odödlig :up: Dvs när jag inte får panik att hon inte mår bra och ringer Agria vetten och är lite halvt hysterisk :o men för sjutton någonting ska jag ha för avgiften jag betalar. :angel: Då får de stå ut med min telefonsamtal på söndagskvällar.

Mina katter i Nairobi levde inte länge, Brandy blev ca 4 år, Hairy bara lite över 1 år. Båda dog av förgiftning. Aldrig mer utekatt och ffa aldrig mer katt i Kenya.
 
Har haft "ett gäng" katter sedan jag var liten där hemma på gården och en del katter har tyvärr förolyckats unga pga olyckor eller försvunnit :(.

Min förra kisse, Missan, blev 13 år. Hon var hur fräsch som helst och jag trodde hon skulle bli minst 15 men tyvärr fick hon cancer i buken så hon fick sluta sina dagar hos vetten. Morfar och mormor har haft flera katter som blivit närmare 20 år och fått tagits bort av njursvikt hos veterinär, en somnade in hemma.
Usch, det är så jobbigt när de går bort våra älskade vänner :cry:
 
Eftersom just burmor har en genetisk problematik med diabetes så är jag mycket noga med att Nikita inte blir tjock.

Vi bråkar om det ganska mycket eftersom hon anser torrisar som det godaste som finns :meh: och jag tycker hon ska äta blötmat av bra kvalitet (hon vägrar allt förutom Sheba). BARF skulle hon aldrig kunna tänka sig att äta den är ju :nailbiting:
Hehe du har svarat 2 ggr i tråden! :angel:

Mina åt voms med lax om jag blandade ut med gourmet! Tidigare försök med barf gav mig bara sura, uppgivna blickar :p
 
Tror det börjar närma sig slutet i ganska snabb takt för min ena katt och det känns tungt (beslut efter vet.besök får avgöra så inget akut).
Men blir då ändå "nyfiken" på hur gamla era katter har blivit och varför de dog. Jag tror att jag tror att mina katter är odödliga men båda är seniorer med marginal. Inte speciellt vanligt att hitta de stilla insomnade i soffan va?


Och smärtan efter förlusten efter min Jetson som försvann spårlöst 2014 är fortfarande ganska påtaglig och jag är (som alla andra djurägare) inte redo att säga hej då till de två som är kvar.

Sigge blev 15, avlivades pga tumörfynd.
Fingal blev 18, levde med diabetes sitt sista år innan han avlivades. Han fick en del åldersrelaterade besvär som stela leder, skröpplig röst och dålig hörsel. Men annars pigg in i det sista!
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 767
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp