Bukefalos 28 år!

Hur gamla blev era katter?

Michellan95

Trådstartare
Tror det börjar närma sig slutet i ganska snabb takt för min ena katt och det känns tungt (beslut efter vet.besök får avgöra så inget akut).
Men blir då ändå "nyfiken" på hur gamla era katter har blivit och varför de dog. Jag tror att jag tror att mina katter är odödliga men båda är seniorer med marginal. Inte speciellt vanligt att hitta de stilla insomnade i soffan va?


Och smärtan efter förlusten efter min Jetson som försvann spårlöst 2014 är fortfarande ganska påtaglig och jag är (som alla andra djurägare) inte redo att säga hej då till de två som är kvar.
 
Tror det börjar närma sig slutet i ganska snabb takt för min ena katt och det känns tungt (beslut efter vet.besök får avgöra så inget akut).
Men blir då ändå "nyfiken" på hur gamla era katter har blivit och varför de dog. Jag tror att jag tror att mina katter är odödliga men båda är seniorer med marginal. Inte speciellt vanligt att hitta de stilla insomnade i soffan va?


Och smärtan efter förlusten efter min Jetson som försvann spårlöst 2014 är fortfarande ganska påtaglig och jag är (som alla andra djurägare) inte redo att säga hej då till de två som är kvar.
Min första katt blev 18 år, den andra 16. Den tredje och sista blev bara två år.
 
Vår äldsta blev 19 år. Han var gammal helt enkelt. Jag bad veterinären komma hem och han somnade in lugnt och stilla i tryggheten här hemma. Han var dement det sista och vi ville inte stressa honom med att åka iväg med honom då han avskydde att åka bil.

Vår äldsta nu är 17 år. Hon ser dåligt men verkar inte ha ont av det och hon är innekatt så hon klarar sig bra ändå. Jag är dock uppmärksam på förändringar hos henne för i den åldern kan det gå snabbt.
 
Den senaste katt jag avlivade blev typ 12år gammal, hon fick njur och leversvikt i samband med att vi skulle flytta till ny lägenhet så även om jag säkert hade kunnat stödmata och hålla på med henne så hade det inte varit schysst. Min nuvarande har fyllt 4år så vi får se hur gammal han blir.
 
Den första katten jag levde med avlivades vid tretton år. Min första egna katt därefter fick tyvärr avlivas vid nio år då hennes njurar hade kollapsat :(
Min nuvarande är tre år och jag hoppas att hon ska finnas kvar länge till :love:

Min systers katt hittades faktiskt i garderoben där han hade somnat in på egen hand :heart minns dock inte hur gammal han var men ganska så skulle jag tro.
 
första katten blev 19, hade problem med fetma och diabetes (?), åt speciellt foder sina sista fem år
andra blev... fem-sju? olycksdrabbad hela livet med juverinflammation som ung, lyckades doppa hela kroppen i en kopp lacknafta (???) bla. sprang bort ett par gånger och den sista gången vi hittade henne var hon illa däran och enligt vet hade symptom på fip.
Hennes mamma blev däremot ganska gammal, 15 eller strax över har jag för mig. Hos henne började en del organ ge upp, avlivades pga det.
nuvarande katt är hennes dotter. 13 år är vi inne på och hon verkar pigg och frisk, peppar peppar.
 
18, såg dåligt sista åren, men var nöjd. Fick en hjärnblödning och avlivades direkt. Ett halvår innan han fick hjärnblödning undersöktes han av vet. som undrade om vi var säkra på att han var 18, han såg mycket yngre ut :) Vetten sa dock att i den åldern kan det gå fort eftersom kroppen oftast är ganska slut.
 
Isola blev runt 13-14 år (hittekatt, därmed var hennes ålder lite osäker). Hon hade problem med tänderna som krävde regelbunden behandling under narkos för att inte ge problem och sista gångerna tog narkosen väldigt hårt på henne. Det, kombinerat med njurvärden som börjat stiga och allergier, gjorde att jag satte stopp. Hon hann inte få ont av tänderna eller känna av njurarna, utan hon slutade på topp.
 
Vår ena somnade in för ett par veckor sen. Han hade gått ner i vikt och var trött. Hade skyhögt socker vid blodprovskoll hos veterinären. Provade med insulin i lite över en vecka. Fick ner sockret med då gav njurarna upp. Fick somna in.:( 13 blev han. Hans syster äter specialkost för urinproblem, hoppas hon klarar några år till. Yngsta är 10 och har inga problem.
 
Min äldsta blev 19 år. Han tackade av mer och mer och då avlivades. Vi visste redan tidigare att han hade cancer så det var aldrig aktuellt att försöka hålla liv i honom när det började gå utför.

Han är den enda som är avliden. Har idag en pigg och fräsch 13-åring som jag hoppas ska leva många år till.
 
Tror det börjar närma sig slutet i ganska snabb takt för min ena katt och det känns tungt (beslut efter vet.besök får avgöra så inget akut).
Men blir då ändå "nyfiken" på hur gamla era katter har blivit och varför de dog. Jag tror att jag tror att mina katter är odödliga men båda är seniorer med marginal. Inte speciellt vanligt att hitta de stilla insomnade i soffan va?


Och smärtan efter förlusten efter min Jetson som försvann spårlöst 2014 är fortfarande ganska påtaglig och jag är (som alla andra djurägare) inte redo att säga hej då till de två som är kvar.

katt 1 blev 14 eller var det 16 år fick cancer. katt 2 blev 14 år och fick diabetes och hade astma.
Det blir en stor tomhet o saknad. Det är underbara vänner!
Mvh
Pudlan
 
Båda mina katter känns unga jämförelsevis men det är egentligen bara en med hälsoproblem eller vad jag ska kalla det.
Ser att ögonen inte är lika klara längre, kroppen är lite trött och sliten men hon verkar inte lida utan hoppar och fixar och donar som vanligt. Men vi får se vad vetten säger om henne. Hon ska inte behöva gå igenom någon behandling med mediciner utan då får hennes resa här på jorden sluta.
 
Tror det börjar närma sig slutet i ganska snabb takt för min ena katt och det känns tungt (beslut efter vet.besök får avgöra så inget akut).
Men blir då ändå "nyfiken" på hur gamla era katter har blivit och varför de dog. Jag tror att jag tror att mina katter är odödliga men båda är seniorer med marginal. Inte speciellt vanligt att hitta de stilla insomnade i soffan va?


Och smärtan efter förlusten efter min Jetson som försvann spårlöst 2014 är fortfarande ganska påtaglig och jag är (som alla andra djurägare) inte redo att säga hej då till de två som är kvar.
Alltid jobbigt att behöva ta det beslutet! :heart
Min gamla barndomskatt blev 19 år.
Han blev väl i ärlighetens namn ett par år för gammal hemma hos min mamma. Fick njursvikt när han var 13 och mådde riktigt bra några år med specialfoder, men när han var 17-18 blev han rätt dålig. Jättesvårt att veta när det är dags, men han blev jättesjuk och det hade jag gärna besparat honom om jag fått bestämma.
 
Båda mina katter i Nairobi dog förtidigt. Brandy blev ca två år. Hairy knappt över ett. Båda blev förgiftade tror vi. Det var efter det jag bestämde mig aldrig mer utekatt :cry: Nikita är åtta år och nästan tio månader - 8 oktober. Haft problem med njurarna så jag vaktar henne som en hök! Mitt lilla gos :heart Hon ska leva för evigt har jag bestämt! :up:
 
Förra katten blev 16. Han fick diabetes med skyhögt blodsocker och vi valde då att låta honom somna in.

Nuvarande är 10 och jag tänkte att han ska leva i en sisådär 20-30 år till. Minst.
 
Eftersom just burmor har en genetisk problematik med diabetes så är jag mycket noga med att Nikita inte blir tjock.

Vi bråkar om det ganska mycket eftersom hon anser torrisar som det godaste som finns :meh: och jag tycker hon ska äta blötmat av bra kvalitet (hon vägrar allt förutom Sheba). BARF skulle hon aldrig kunna tänka sig att äta den är ju :nailbiting:
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 605
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp