Hur gammal blir en katt?

P

Pippi

Jag har två katthonor som båda är inne på sitt 17:de levnadsår. Och dom är "still going strong"! Full fart på råttjagandet. Dom har dessutom varit utekatter i hela sitt liv. Jag har haft dom sedan dom föddes, dom kommer från samma kull. Hur gammal kan man räkna med att en katt kan bli ungefär?
 
Pappas ena katt blev 19, var dock ganska hängig på slutet, kände en stallkatt som blev (minst) 23 o var jättepigg ända fram tills den dog. Tyvärr blev den döv på ålderns höst o blev, troligen p g a det, överkörd. Har en 16- åring här som är jättefräsch, jagar oxå råttor för fullt o är den av alla katterna (5 totalt) som är mest lekfull (de andra är inga ungdomar heller; 10, 10, 11 o 12 år). Hoppas på att få behålla henne i flera år till...

Har å andra sidan även träffat katter som verkat gamla vid 12-13.
 
Det är inte ovanligt att katter blir ~20 år, en del mer än så. Får de bara vara friska lever de betydligt längre än hundar. :) Hade en väninna som påstod att hennes gamla siames hade blivit 29 år innan den fick vandra över till de sällare jaktmarkerna. :eek:
 
29, WOW!

Mna kanske kan tänka sig att innekatter kan uppnå högre ålder än utekatter?
 
ja, innekatter lär väll nästan leva längre? De kan ju knappast bli påkörda inomhus iaf :D
men finns det någon som vet om innekatter lever längre? :confused:
 
ja, innekatter lär väll nästan leva längre? De kan ju knappast bli påkörda inomhus iaf :D
men finns det någon som vet om innekatter lever längre? :confused:

Medellivslägden hos innekatter skall vara högre än den hos utekatter, men jag kommer inte ihåg vart jag läst det. Antar att det är någon statistik ifrån försäkringsbolag. Men sedan finns det ju utekatter som blivit äldre än 20 år och innekatter som dött innan 1 års ålder.
 
Det är klart att det är individuellt. Men generellt sett så kan jag tänka mig att det beror på att utekatter utsätter sig för fler risker än innekatter. I första hand olycksrisker men även ökade risker för sjukdomar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
627
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 110
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp