Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

26915225.jpg


Oj, är det en ponny??! Det hade jag aldrig gissat. Jättefin var den i alla fall, speciellt på denna bilden :love:
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Det tror jag absolut inte är ngt problem bara det inte är värsta bussvädret! Mina går ute de nätter de inte behagar att komma ner till grinden, det är aldrig några problem. Bara du ser till att de har fri tillgång/ mkt mat! Härligt föresten att se fler som har hästarna ute hela dagarna, mina går oxå ute ca de tiderna!

Mina brukar gå på bete från någon gång i maj till en bit in i september, beroende på väderlek. Men jag rider och så som vanligt!
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jisses vad folk hoppar redan :p

Jag hoppade min uppsutten för tredje gången idag :) (köpte henne för 6 veckor sedan och då hade hon inte sett en bom innan). Men hon hoppade en liten bana på 60-80 cm med mur, oxer och räcke.

Jag har en plan A och en plan B med henne.

Plan A är att hon ska gå ett par dressyrer på vårkanten, träna terräng och sen någon hopptävling för att kvala till debutant fälttävlan för att kunna göra någon start och kvala till championatet. Sedan 3-4 veckor vila (mina 3 hästar ska gå på bete hela sommaren men kommer att ridas samtidigt) och sedan championatet på plönninge i september och efter det vila isåfall.

Plan B är att hon ska tävla någon hoppning och någon dressyr samt träna terräng innan vilan. Sen vila ett par veckor och sedan träna igång innan kvalitén i höst.

Hon ska successivt ridas mer och mer. Nu på våren rids hon varannan dag.
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

OJ! Det var betydligt mer än vad jag gör med min. Och jag som oroar mig ibland att vi gör för mycket!

Har hoppat min några gånger men bara enkelhinder och det tänker vi nog göra ett tag till. Ser ingen riktig anledning till att stressa med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Haha, mkt av det där har vi ju inte gjort än! :p Det är bara planer på vad hon ev ska göra. Första tävlingen är planerad till 25 april, LC dressyr.

Jag tror att så länge man rider kvalitativt när man väl rider så kan man komma långt på kort tid. Det är nötandet som förstör unghästar. Man får se vad dom är mogna för helt enkelt.

Kan hon inte kvala till fälttävlan på 2-3 hopptävlingar så försöker jag inte mer och så får det räcka med kvalitén och så satsar vi på breeders nästa år istället :)
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Min unghäst har ju vilat 8-9 veckor innan jag satte igång henne i slutet av februari, så hon har varit igång nu 5-6 veckor. Jag rider 3 ggr i veckan hoppning en gång, markarbete en gång och uteridning en gång. Har varit iväg på clearround 2 ggr o tänkte starta en eller två lokala och sen några veckors semester. Sen blir det väl någon start i slutet av sommaren igen.

Jag håller med om att man funderar en del om man gör "lagom". Jag har dock aldrig kännt att jag pressat henne utan allt har kännts enkelt med henne. Hoppas hon tycker samma sak.
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Nä, nöta är aldrig bra! Rida ut i skogen över stock å sten är däremot bra, och det gör vi mycket! Tränar för tränare i ridhus 3-4 gånger i månaden och hoppar för C-tränare ungefär lika många gånger. Min häst är stoooor och fortf. lite gänglig (173 i mkh och 175 i korshöjd!) och inte på långa vägar färdigvuxen (var sen redan som liten, ploppade ut på årsdagen efter betäckning). Inriden som 2,5-åring och kastrerad som 3-åring. Har gått treårstest.

Vi rider i form och har roligt tillsammans. Sedan tar vi tävlingarna när vi känner att vi klarar av det! Det är tänkt att även han så småningom ska bli terränghäst!
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Det är ju också precis så man ska göra.

Jag köpte min helt utan att veta om hon öht kunde ta sig över ett hinder :D Hon var inriden som 3-åring och reds lite på sommaren och vilade sedan över 3 månader tills jag köpte henne.
Så det var snarare "jaja, kan hon inte fälla in benen så får hon bli dressyrhäst" ;) Hon är väldigt propotionerlig och vettig i skallen, presenterar man uppgiften så gör hon den sen, och då går jag vidare istället för att göra den 15 gånger till.

Har inte ridit min alls för tränare än, första gången blir på onsdag :)
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

ser väldigt okomplicerat och trevligt ut tycker jag! verkar inte vara nån tittig polle det där:P
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Såg avslappnat ut!:bow: Så sugen jag bliiiiiir!
Ang. bete så ska vet jag inte riktigt när de ska släppas( grannen ger kommando- hennes bete) Men både Billie och Azeem (gammelmannen då) ska ridas då de mer e mindre stått hela vintern. Några veckor ledigt får de, men sen ska de ridas fast de går kvar på betet.
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Delvis kl

Vad bra, då kanske jag kan åka iväg en sväng, lägger kanske täcke på dem så att de håller sig torra ifall det blir regn under natten. Kommer ju hem mitt på dagen och tittar till dem och ger mer foder & vatten.
Och ja, det är skönt att kunna ha hästarna ute så pass mycket. Skulle lida med dem om de gick ut vid 8 och in vid 14 som på en del ridskolor. Hästar är ju skapta för att röra sig över stora ytor och att stå i en box på några kvadrat den störst delen av dygnet tycker inte jag är optimalt, men ibland har man ju inget val förstås. Jag skulle tom vilja ha större vinterhage än vi har men det finns inte möjlighet till det ännu (bonden brukar marken runt om oss)

Förr stod de å hängde vid grinden vid 18 tiden. Nu får jag vissla på dem vid 21 :D De gillar våren de med!
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jag blir faktiskt oxå tävlingssugen när jag hör om allas fina starter, men vi är lite för gröna än. Möjligtvis att vi kan starta nån dressyr framöver här.

Glömde ju berätta om vår fina igångsättning i fredags *unghästar!!*
Skulle sitta upp, pållen gick i väg men jag svingade mig upp = pålle blev livrädd, kastar sig runt, matte hamnar på halsen = pålle ÄNNU räddare och snurrar runt runt och matte flyger som en vante ned i en lerpöl och pålle flyr in i stallet undan lermonstret.

Sitter upp. Plaskblöt.
Skrittar längs med asfalten. Pålle stannar, backar lite, matte driver och ber till gud att han inte ska trampa ned i diket (där snövallar funnits innan och stoppat honom)
Pålle tror inte på gud och backar ned i diket. Lägger ned sig. Matte i chocktillstånd vet inte om hon bör hoppa av innan han lägger sig på sidan och klämmer fast mig eller... eh... men pålle klivar bara rakt upp igen som om inget hänt med matte kvar på ryggen. Dock så vägrar han kliva över diket igen så matte måste hoppa av och leda över honom = han hoppar för kung å fosterland så tur jag klev av :p

Resten av skritturen gick bra som tur var hehehe...

Skrittade ut på lördagen med, lite längre runda och travade litegranna och galopperade några meter. Finfin pålle.

Red lösgörande igår i trav på täkten som nu tinat fram under snön så det var lite lerigt. Gick jättesuperbra på slutet och fick fram en trav som kändes riktigt riktigt fin! Högersidan lite stark men går igenom mkt fortare nu.

Hade tänkt träna för cilla idag men insåg att det kanske inte går. Min bil blev ju påkörd bakifrån så vågar nog inte dra honom med den. Tråkigt :(
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Har ju glömt att gratta Monell till den fina fölungen!!:banana::bump:

Supersöt!:love:




En helt annan sak som jag knapp ens vågar viska om...

Funderar på att sätta en graman på lillkillen när vi rider ut :eek::devil: Inte för att han är bråkig eller för att han sticker med mig, utan för att få honom att söka sig mer nedåt. Han har bra bjudning och ett bra bakbensaktivitet och vi rider mkt lösgörande även ute, MEN han springer ändå med huvudet HÖGT o sänker därför ryggen. I några metrar kan vi få rund och fin form men för det mesta blir det bara stjärnkikare.
Har väl egentligen ingen brådska med formen men det vore ändå en god förutsättning att få honom i form även under uteritter. Men jag vet inte. Äger inte ens en graman för tillfället ;) Men har ridit en hel del med den på annan häst.

Fritt för diskussion men jag hoppas på konstruktiva svar och funderingar och inga påhopp från graman-hatare. Skriv istället vilka nackdelar/fördelar ni tycker den har men jag vill inte ha nån diskussion om vem som har rätt och fel :bow:
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Vilken start:eek: Tur att ni klarade utan blessyrer! Hehe, du skriver så roligt:D
Vi står inte heller i startfållan precis:crazy: Rider fortfarande nästan bara ut, flyttar lite för skänkeln och rider på framåt. Galoppen är inte bra, hackar lite ingen bjudning ( tror faktiskt den j-la sadenl bidrar MÅSTE byta ju:crazy:) Har foooortfarande inte kommit till galoppbanan - ingen transport , återigen inga pengar:mad: . VAR e min avlägsna släkting som har med mig i testamentet???
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Går han bättre i paddocken? Hur e det ute, har du lååånga sträckor du kan tex trava eller blir det korta bitar, lite här och där? Jag behöver trava en bit så jag får in bra takt , sen brukar det ordna sig. Korta sträckor börjar även gå bra. Annars har hon varit för spänd, tittig och därmed trippig innan i början och inte kunnat slappna av men de långa sträckorna "får igång henne" och man kan rida på ett annat sätt. Därför vill jag till galoppbanan för att kantra runt - inte dra rejset. Usel som jag är har jag aldrig longerat inspänt e tömkört:o bara longerat för att vänja vid sadel typ. Om du inte heller brukar det så hade jag satt på en chambon och longerat. Den KAN man ju även rida med, men ( nu ville du ju inte ha sådana i tråden:o) men jag skulle inte använda det till ridning. Inte gramanen heller.
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

hmm,kunde inte ändra inlägget... ? Jo, jag menar att de flesta som jag vet använt gramanen hamnar ändå på ruta ett när de tar av den. De har kanske använt den fel då. Jag har själv aldrig provat så man kanske ska vara tyst. Vet att vissa tex använder den vid övergångar om hästen slår sig fri då. Men är det inte ridningen det brister i då? Jag tycker det verkar som en genväg. Många proffs förespråkar den ju. Och i rätt händer kanske den är en jättehjälp. Tja , jag babblar mest märker jag....
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Haha - lermonstret hade jag velat se :D

Angående graman så har jag erfarenheten att på vissa hästar är det precis en liten puff i rätt riktning, men på vissa fungerar det inte alls. Du får prova hur det fungerar för er helt enkelt.

Det går inte att få honom att jobba bättre om du ställer honom lite omväxlande för höger/vänster skänkel, alternativt flyttar lite sidvärts? Alltså när du rider på en raksträcka typ grusväg/skogsväg? Det tycker jag fungerar kanon på många hästar.
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

svarar er båda:

Anledningen till varför jag funderar på graman är för att det känns som jag testat ALLT för att få honom i form ute, och det går inte. Rider skänkelvikningar, göra tusen övergångar, krumelurer, volter, travat länge, travat kort, travat snabbt, travat sakta, ridit på långa/korta tyglar, skrittat mkt, skrittat lite, galopperat si och så *pust*

I paddocken behöver jag bara i princip ta tyglarna och börja rida så kommer formen av sig själv så jag TROR att det beror på lite koncentrationssvårigheter ute helt enkelt. Det kommer garantera ge sig "med åldern", dvs när han blir mer rutinerad.

Fördelen med graman är att man kan ge hur mkt eftergift som helst, man reglerar den helt som man känner. Man måste vara mkt lyhörd å känslig för hur hästen jobbar så den inte lägger sig på bogarna eller knäpper av.

((Ps jag har heller inte longerat (mer än för avrastning innan ritt)eller tömkört så du är inte ensam marwin! )
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Eftersom du testat det mesta tycker jag du kan prova med gramanen. Den kan faktiskt vara bra ibland och precis som du säger så kan man ju ge efter hur mycket som helst med den.

kl

På onsdag ska vi iväg o kolla tänderna på pållen. Hon fick en vargtand uttdragen i höstas men hon sticker fortfarande ut tungan med jämna mellanrum så jag tror något irriterar henne. Rider med en remontnosgrimma men det hjälper inte ändå. Det konstiga är att det är mest när man skrittar på lång tygel hon gör det. När byter de tänder egentligen?

Nu är vi anmälda till vår första lokala hopptävling! :) Gud va nervös jag börjar bli känner jag!
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

De byter tänder hela tiden tror jag :p
(känns så iaf!)
Kanske hon kommit på att det är skoj att stoppa ut tungan eftersom hon bara gör det ibland? Men bra att kolla gaddarna, de ändrar sig så mkt i munnen

Ni kommer ju fixa det galant!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ramlade över en undersökning där man rekommenderar att kasta "gamla" trosor redan efter 6 månader? Kan "undersökningen" vara sponsrad av...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 223
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Då är det en tjej som går omkring på stan och frågar folk, kiss or slap. Då får personen välja på kiss eller slap. Väljer man kiss så...
Svar
18
· Visningar
1 585
Senast: Sel
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Mrs Chippy
·
Bukefalos Jag kan inte följa en tråd för att jag har trådskaparen på Ignorera. Jag har manuellt valt att följa tråden men får inga notiser när nya...
Svar
10
· Visningar
456
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp