Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

jag lägger in mitt inlägg från förra tråden här i stället då:P

Hur mycket har ni som "Kommit igång" med tävlandet tänkt starta era hästar innan sommarvilan? Själv ska jag debutera lokalt med Decibell den 12 april och beroende på hur det går så kommer jag starta henne 1 eller 2 gånger till innan hon får sommarvila ett par månader. Sedan drar vi igång igen i slutet på juli eller nåt och börjar förbereda oss för kvaliteten den 6 september:D
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

haha gud vad det skrivs om 05 orna! :laugh:

Det var någon som tog upp det här med trafiken och hästen, och min är ganska så trafiksäker, inga problem att möta bilar eller bilar+ släp, inga problem med traktorer, (det är han ju van vid hemma) Därimot gillar han inte mopeder.. han blir som galen när han hör en, även om det är en bra bit i från! Har mött moped när jag ledde honom en gång och jag är glad att jag inte satt på! så som han hoppade och for! :crazy: Men som sagt jag vet inte vad jag ska göra nästa gång vi möter en moppe! förhoppningsvis rider jag med an annan då så att han är lugn när den andra hästen är det, men troligtvis möter jag moppen själv..

I går var vi ute jag å en kompis och vädret var ju bara så underbart!! Men man kan inte tro att det var min som var unghäst! hennes häst vägrade att gå och var jättenervös när vi skulle gå över en bro, men då gick min lille pojk! :love:.
Dessutom galloperade vi en bra bit och han var väldigt laddad i början, men sen framåt slutet så var han rung och fin att gallopera på! Hela han var svett! så nästa år blir det till att raka honom! men som sagt efter galloppen så skrittade vi resten av vägen hem, ca 30 minuter. Och sen när vi var hemma så var han så nöjd! bara stod och njöt när jag borstade av honom! :).

Hoppas på fina vårdagar framöver så att man kan rida ute och verkligen njuta!
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Min 05a blir lite lätt stressad och hakar upp sig när vi ska göra galoppfattningar, om hon har fattat fel en gång kan det vara väldigt svårt att göra nya fattningar då hon kan stressad och nästan lite sur.
Vissa gånger fattar hon så fint, andra går det helt åt skogen, det blir fel, hon springer iväg, hon blir sur etc.

Brukar lägga volt och när jag kommer in mot väggen på böjt spår fattar jag..
förstår inte varför det är så svårt att få henne att ta det lugnt och lära sig att fatta ordentligt, lungt och mjukt. Svåraste är som sagt om hon en gång har fattat fel och man sakta ar, att göra en ny fattning, då hon blivit upprörd.

Hon går annars fint i trav, och när hon väl galopperar, flyttar sig bra i både skänkelvikning och öppna..

Någon som är med om liknande?? Eller har någon något tips på hur jag kan hjälpa mig själv och min häst?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få...
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Idag starta jag och min pålle första klubbtävlingen!
Jag red fram bland alla små ponnyryttare som red överallt i full galopp och hoppa och hade sig, men det var inget som störde honom.
Kom sedan in i ett fullsatt ridhus, men folk som pratade och gick runt på läktaren och påskris i hörnen, men även detta var inget som oroade min pålle! Så vi tog oss runt med noll fel! Och fick en liten rosett! :)
Sedan bestämde jag mig för att rida en klass till för att det gick så bra och det var bra att passa på när det ändå var på hemmaplan och då var han riktigt på hugget och ville till och med galoppera hela banan, så kommer vi till sista hindret och då har pållen fått syn på något på läktaren och vips, så står ju sista hindret där och han stannar och tittar lite och jag smackar på och han hoppar stilla stående, men river tyvärr! Men jag är sååååå himla nöjd! Han skötte sig galant! :D
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Ja visst blir man nöjd när de är så duktiga!? Ibland blir hästen vi brukar rida med rädd och vänder tvärt. Avalon vänder då också men vet egentligen inte alls vad det är man ska vara rädd för. Om man då smackar på honom så går han fint förbi, och får den andra hästen på släp. Som min hovslagare säger; Det är lång väg från huvet till fötterna :p

Men nu vilar han naken i solskenet tills efter påsk då han förhoppningsvis inte är 175 cm baktill och 173 fram, pälsen är fälld och de små betarna nästan vuxit ut.

Ungefär när kommer ni släppa på bete?
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

det är så svårt att säga när jag kommer att släppa på bete, men det måste vara varmare på nätterna först, men förhoppningsvis i slutet på maj. men det beror ju helt på vädret..
hur länge ska era vila i sommar??
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Ja, jag är verkligen stolt! Har hoppat uppsutten typ 4 gånger, så att han skulle gå runt en tävlingsbana felfritt hade jag inte förväntat mig! :P
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Mm så tänker jag med. Slutet på Maj tror jag de som går på vårt stora blandbete brukar gå ut. Det är där Avalon ska gå, om han sköter sig :grin: Har ju aldrig haft honom i hage med ston förut. Men han reagerar inte på stona som brunstar i stallet även om han får hälsa på dem, så jag hoppas inte han börjar klättra!

Går han ut i slutet på maj så får han gå till någon gång i augusti tror jag.

Ska din gå på blandbete?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Var det där till mig? För mitt förra inlägg var till Katarina_dacke. Eller du kanske bara samtyckte? ;)
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

min ska nog vila i allafall 2 månader...tänkte släppa henne i mitten på maj om det är bra väder och sedan låta henne gå till början på augusti.
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

vi brukar släppa början på maj. Dörren har redan varit ute en natt, då han och en till från flocken (dom är 8 valacker) inte hade lust att komma in en kväll.. (suck).
hagen är 4+ hektar stor varav hälften glesare skog och det är ingen idé att försöka få tag på dom i mörkret när dom har bestämt sig för att vilja sova ute.
;)

så man märker på dom redan nu att våren har kommit och att dom snart inte har så mkt av intresse av att gå in om nätterna, när det växer och knakar i hagen!
jag vill dock ha honom inne till maj i allafall :)

han kommer att ridas hela sommaren, med undantag för kanske 1 veckas vila och någon extra vilodag här och där, eftersom han har vilat (ofrivilligt) nästan 4 månader i vinter.
det är nu det är fint väder, nu det finns bra träningsmöjligheter, mkt tävlingar/träningstävlingar osv.

och bete ska han gå på till oktober september/oktober.
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Apropå detta med att gå ute. Vi ska ev åka till mina föräldrars sommarstuga i påsk = två nätter. Tror ni att mina hästar kan gå ute dessa två nätter? Om de får extra mkt foder så de klarar sig tills jag kommer hem mitt på dagarna? Det är för långt för att åka två gånger om dagen och jag vet inte om jag får nån som kan släppa ut dem på morgonen och vill så hemskt gärna vara med släkt å vänner i påsk :(
De står ute till 21-tiden idag å ut vid 6. Stalldörren e öppen så kylan är ju densamma oavsett. skillnaden blir att de får dela på liggutrymmet (30 kvadrat)

HUr skulle ni gjort? Det känns så dumt att ha dem ute nu när det ffa är snö :( å kladdigt i hagen. De har dock ligghall att gå in i.

Ja jag vet inte.

Ang trafik så reagerar min ingenting på bilar, bilar m släp osv. Kommer det lastbilar eller maskintrailers så går vi ned på en täkt eller in på nån avtagsväg och det går fin fint, rör inte en fena. Är så trånga vägar här så man kan inte stå på vägen å möta lastbil :p

Nu ska jag ut å dressyra lite på min. Har ridit igång honom lite smått ute i skogen i två dar å ska rida lite lösgörande idag. Får se om jag åker å tränar i morgon å tar det lite lugnare eller om vi avstår.
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Tror def. att de kan gå ute när du e borta eftersom de har ligghall. Så länge de har att tugga på helatiden så håller de värmen. Är de torra och kan tugga och dricka så är det absolut inga problem. Kanske sätta ut en bal till dem i ligghallen?
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Fortsätter lite från den gamla tråden och försöker lägga in bilderna i inlägget..
Vi var ju somsagt på våran första lokala igår som Fiona skötte sig utmärkt på.

26914883.jpg

26915076.jpg

26915148.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Apropå detta med att gå ute. Vi ska ev åka till mina föräldrars sommarstuga i påsk = två nätter. Tror ni att mina hästar kan gå ute dessa två nätter? Om de får extra mkt foder så de klarar sig tills jag kommer hem mitt på dagarna? Det är för långt för att åka två gånger om dagen och jag vet inte om jag får nån som kan släppa ut dem på morgonen och vill så hemskt gärna vara med släkt å vänner i påsk :(
De står ute till 21-tiden idag å ut vid 6. Stalldörren e öppen så kylan är ju densamma oavsett. skillnaden blir att de får dela på liggutrymmet (30 kvadrat)

HUr skulle ni gjort? Det känns så dumt att ha dem ute nu när det ffa är snö :( å kladdigt i hagen. De har dock ligghall att gå in i.

Jag har mina tre bråkstakar ute nu dygnet runt och då är en av dom helklippt. Har dom bara ligghall att gå in i vid dåligt väder tror jag dom klarar sig :)
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

sassiball
Grattis till tävlingsdebuten:) Så fina ni är tillsammans! Vad är det för stam på hästen och vilka höjder hoppade ni?

Tack tack:) Hihi det är en ponny;) Hon upplevs nog mycket större än vad hon är för hennes storhästkropp och på hur mycket hon bär upp ryttare(jag är ca 167-168 cm och ser nästan liten ut på henne) Tyvärr är hon okänd men hon kommer från tyskland. Vi hoppade 70 cm. Hela tävlingen var nämligen uppbyggd med bedömning A (Clear Round) så man kunde välja precis vilken höjd man skulle hoppa. Tusen tack förresten med bilderna! Hade nog aldrig listat ut det där själv, haha.

Baddy96: Tack! Förstår detta, det är verkligen så kul att få komma ut och visa upp sin fina ponny!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ramlade över en undersökning där man rekommenderar att kasta "gamla" trosor redan efter 6 månader? Kan "undersökningen" vara sponsrad av...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 078
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Då är det en tjej som går omkring på stan och frågar folk, kiss or slap. Då får personen välja på kiss eller slap. Väljer man kiss så...
Svar
18
· Visningar
1 572
Senast: Sel
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
454
Senast: Rosett
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
594
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp