Hur gör jag??

caradan

Trådstartare
Kommer i morgon hämta en häst som först och främst ska vara sällskap till min shettis men sedan när det lugnat ner sig lite ska bli min blivande ridhäst.
Han är runt 10 år varmblod/halvblod ca 170cm. Där han står nu har de varken strö eller hö eller krafft foder. De kanske får ca 3-4 kg hö per/dygn och häst. (detta stället har jag anmält flertalet gånger till kommen men inget händer)
Han är som sagt mager.

Hur ska jag fodra honom så att han inte blir sjuk av för mycket foder?

Jag har tänkt fri tillgång på hö från början för det kan de väl inte bli dåliga av?? (ej högt värde) Sen börja försiktigt med att införa lusern för att höja hö värdet..

Vad ska jag annars tänka på?
 
Försök få med lite (några balar iaf) av det hö han äter NU, så att du kan blanda det med det hö DU har, för att skona hans mage så mkt som möjligt.

Det är nog bättre att införa ditt hö OCH lusernen samtidigt, så blir det bara ETT foderbyte.
Låt det ta ca 3 veckor att nå den foderstat han ska gå på.
 
Tyvärr så har den gubben inte många balar och förstår sig absolut inte på utfodrning alls, så några balar fick jag inte med.
Han har fått nu ca 6 kg på kv och fri tillgång på dagtid i hagen. (ute från 8-20 ca) allt är slut på mo.

Krafft foder har jag börjat att ge honom lusern. Uppblött pellets äter han ej, ej heller hack (varesig blöt eller torr!) Men nu får han hippo basic och lusern pellets (torr) i små mängder.

Får väl se vad som händer!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 258
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 515
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 937
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 561
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp