Bukefalos 28 år!

hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

Mariaauto

Trådstartare
Vi har ett kraftfullt aggregat, men också väldigt stora hagar! Man känner knappt att de finns nån el, vi går obekymrat in o ut ur hagarna. O jag vill undvika att hästarna gör det.

Kan man sätta jordspett på andra sidan hagarna? Eller måste alltid jordspetten vara kopplade direkt till aggregatet?

Det finns lite undervegetation men inte så mkt. Alla hagar har band på 2-4 cm, 2-3 band.
 
Sv: hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

Hur menar du med att sätta "jordspett på andra sidan hagarna"? Jordspetten har man ju kopplat direkt från aggregatet, inte från stängseltråden. Eller missuppfattar jag dig nu?
Kanske det helt enkelt är så att ert aggregat inte räcker till, om ni nu har väldigt stora hagar?
Hur många jordspett har ni? Är det torrt i backen? Har ni ström kopplat på alla band eller bara på ett eller två av dem? Har ni skarvat banden och isf med vad? Hur gamla är banden? Allt detta och lite till är avgörande för hur mkt ström stängslet ger ifrån sig.
 
Sv: hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

Fler jordspett och byt ut nåt av elbanden till galvad järntråd. Den leder strömmen mycket bättre är vad elband gör. Vattna på jordspetten när det är torrt i marken.

Våra hagar brukar ha en eller två galvade järntrådar och så ett elband överst för att göra staketet mera synligt.
 
Sv: hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

Förresten hur stort är stora hagar o hur många joule är aggregatet på?
 
Sv: hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

aggregatet är ett som ska ha upp till 16 jordspett, vi har 11 i nu. Stora hagar räknar jag från 2hektar o uppåt. Vi har nog omkring 10 hektar kopplat på det aggregatet. Allt är max ett år gammalt. hälften är från denna sommaren. Alla band är skarvade med såna dära skarvdon. några är ihopklämda med såna dära "kolfiber u-båtar", som vi kallar dem.
 
Sv: hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

Det låter ju som att det är fel nånstans. Hur mkt joule är aggregatet på, och hur mkt har du kvar i staketet? Det ska inte försvinna mycket längs vägen om tråden är hel och det inte avleds ström via stolpar eller vegetation.

Mät direkt på aggregatet, mät ngn meter efter, mät efter hundra meter och mät i slutet, typ ;). Ibland kan det vara enstaka vegetation som drar bort all kraft från stängslet.

Vi har aggregat på 7 joule har jag för mig, många hagar sammankopplade och ca 10 ha per aggregat och det brukar ligga på 3-6 joule överallt. Då har vi en kombination av slät tråd och 12 mm band (såna med tvärledare annars är det helt hopplöst).
 
Sv: hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

Jag skulle kunna tänka mig att du har band med mycket Ohm. Vet du hur mycket ohm det är i banden. Mycket ohm = dålig krut i stängslet.
Jordspett kan du sätta vart du vill så länge det är minst ca 3 meter mellan varje spett och ihopkopplat i serie till aggregatet.



MVH
Jozzi
 
Sv: hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

Vattana jordspettet om det är tort. :)

Vi fick inte heller så mycket ström till tråden, kollade klippte även små blad. Så kom en gamal bonde förbi och undrade vad vi höll på med, och ställde för honom en mycket självklar fråga. Är det fuktigt vid spettet? om ej vattan. Och vipps, hade vi ström till tråden.
 
Sv: hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

Vad har du för jordspett?

11 låter mycket?, vad är storleken?
Våra jordspett är viltstängselstolpar, så de är rejäla, har man små så blir det inte samma nytta.

Joule?
 
Sv: hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

men du! ett ganska enkelt svar på detta kan vara att det ligger gräs och annat emot trådarna! gå med lie och slå ner allt gräs som e mot staketet, för det försämrar elstyrkan.
 
Sv: hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

Om det är ett stort och helt aggregat som ni har är 10 ha ingen match om det är rätt uppsatt. Vi har betydligt större arealer till våra aggregat och de orkar ändå rensa från vegetation som växer upp på tråden.

Som skrivet innan elband är inte det bästa man kan ha och det finns väldigt många olika kvalitéer på dem också. Billiga band fungerar inte ihop med starka aggregat Ibland kan till och med aggregatet bränna av eltrådarna i de sämsta elbanden.
Har hagen suttit upp hela vintern så kan också elbanden har gått sönder. Det är bara de av de bästa kvalitéerna som är gjorda för att sitta i permanenta hagar.
Att det blir sämre krut i staketet när det blir torrt är samma sak som när det blir mycket snö på vintern. Torr mark leder inte strömmen så det är inte bara jorden som behöver väta. Utan riktigt torr mark isolerar också så att maninte känner strömmen på samma sätt som med bra jord och lite fukt i marken.

Kan inte se att du har mätt hur mycket aggregatet ger eller hur mycket som finns trådarna. Om du inte redan har det så skaffa en mätare så att du kan se både vad aggregatet ger ut utan att vara kopplar till staketet och vad du får ut i staketet när det är ihop kopplat. Då blir det lättare att felsöka.
 
Sv: hur gör man när man har kraftigt aggregat men lite ström?

På tillräckligt djup med spetten?
Krånglar det så ta hjälp av en eletriker, vi har en i stallet - behöver inte tänka själv längre :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 512
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 399
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp