Bukefalos 28 år!

Hur gör man vid en promenad?

Gallardo

Trådstartare
Hur gör ni när ni är ute på promenad med hästen?
När man rider så räknas man som fordon, men det kan man ju inte räknas som när man går bredvid hästen. Eller?
Och eftersom man inte räknas som fordon så ska man ju hålla sig på vänster sida. Men går ni fortfarande på hästens vänstra sida eller går ni på hästens högra sida (för att stå mellan hästen och bilar som kommer framifrån)?

Bara en fundering jag hade! ;)
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Hästen är alltid ett fordon, oavsett om den har någon på sej eller något bakom sej eller om man leder den.
Alltid höger sida för hästar! :)
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Nej! Det stämmer inte.

Hästen är bara ett fordon om du sitter på.
Om du går med den är du inte ett fordon.
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

om man puttar en bil, alltså inte sitter i, utan puttar bilen fram, ska man hålla till på vänster sida vägen då?? :confused:
Jag förstår inte hur det kan påverka fordonstypen om någon sitter i / på fordonet eller ej.
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Sådär trodde jag också att det var.
Men då borde jag alltså hålla mig på vänster sida av vägen, men på höger sida av hästen? Det känns iaf säkrast så.
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

När man sitter tillhäst är hästen ett fordon, när man leder den, är det en gångtrafikant. Man får inte rida på gångvägar (som är skyltade och bara får användas av gångtrafikanter) men man får leda hästen på dem. Detta har iaf jag fått lära mig.

Fast härute är gångvägar detsamma som cykelvägar och får därför också ridas på. Det är nog mest inne i stan som det spelar roll.
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Jag rider och leder hästen alltid på höger sida om vägen och går då på vänster sida om hästen.
Cyklar jag så cyklar jag på höger sida, leder jag cykeln leder jag den på höger sida.
Bara som en parallell.
Har aldrig hört om något annat.
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Jag rider och leder hästen alltid på höger sida om vägen och går då på vänster sida om hästen.
Cyklar jag så cyklar jag på höger sida, leder jag cykeln leder jag den på höger sida.
Bara som en parallell.
Har aldrig hört om något annat.

Jag gör detsamma, har alltid gjort och kommer alltid att göra, tills jag ser någon skriven lag om annat. :bow:
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Instämmer, höger sida gäller alltid för mig!

Jag skulle tro att bilar som åker förbi tar det lugnare om de ser människan än om man är på dikessidan...
De tycker nog att människan är mer ömtålig än hästen. Häromkring verkar många bilister tro att hästar är både blinda och döva!:mad:
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Jag går alltid på höger sida iom att jag då har hästen mot kanten och mig mellan den och bilarna. Vet inte vilken sida man ska gå på egentligen, men det känns ju säkrast att promenera på höger sida iom att man har mer kontroll över hästen då och kan hindra att den trycker sig ut mot vägen. :)
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Jo, hästen ÄR alltid ett fordon...

Varför tror ni engelsmännen leder sina hästar från vänstersidan likadant som hundar?
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Rider på höger och går med hästen på höger så att jag är ytterst skulle alldrig leda hästen så att den är ytters
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Åhfan! Då har jag blivit lurad på bilskolan ;)

Du kan också upplysa körskolan om att OM det är en olycka med bil/häst inblandad är det bilisten som får ta smällen.
Kan kanske få några fartdårar att tänka sig för när det är hästa rpå vägen.
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Jag gör detsamma, har alltid gjort och kommer alltid att göra, tills jag ser någon skriven lag om annat. :bow:

Saxat från vägverket:Bestämmelser
Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.
Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
Man ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Om det finns vägren ska man använda den på den.

Så kör du vidare på högersidan..
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Saxat från vägverket:Bestämmelser
Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.
Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
Man ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Om det finns vägren ska man använda den på den.

Så kör du vidare på högersidan..

Tjoho! Fakta! :bow:
Tackar!
Det verkar som att många gör på olika sätt, så det var ju bra att du kunde reda ut det hela! ;)
 
Sv: Hur gör man vid en promenad?

Jag går på den sida som jag tycker är lämpligast för tillfället och har oftast hästen bakom mig.
Ska jag t.ex bara gå 300 meter längs vägen och det krävs två "korsningar" av vägen för att vi ska göra som man ska så struntar jag i det. Känns helt meningslöst att korsa vägen bara för att 300 meter senare gå över den igen.
Oftast promenerar jag med flera hästar och då brukar jag ha max 2 i bredd, helst har jag en framför mig och två bakom och har jag en eller två till så går de ytterligare ett snäpp bakom de hästar som går bakom mig.
Är det däremot på grusvägen som inte är så bred så ser jag till att ta upp hela vägen så bilarna får stanna och vänta när vi möts (vilket de brukar göra ändå, även om jag bara kommer med en häst).

/M
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Nepenthe
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 753
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp