Bukefalos 28 år!

Hur gör ni med täckena?

B

blondi3958

Hur gör ni med täcken när det är ca. -6 på morgonen och ca. +7 på dagen.
Byter ni täcken över dagen och sen byter tillbaka eller?
Jag står i valet och kvalet ang. det.
Just nu har han vintertäcket på sig hela dagen :crazy:
Men hur skall man lösa det?
-6 på morgonen +7-10 på dagen och -4 på kvällen.
Jag har ingen tillgång att byta täcken på honom mitt på dagen.

HJÄLP :bow:
 
eftersom våra hästar kommer ut lite senare så brukar det inte vara sådana skillnader här men jag hade inte tatt på nåt täcke, bara de hade hö.
 
Jag har ett vintertäcke på hela dagen.
Har dessutom hästarna i ett kallstall, så ofta är det kallare i stallet än utanför. Så därför har jag samma täcken både ute och inne.
 
Tunt regntäcke tycker jag är ok, jag har aldrig vintertäcke på mina förrutom om de är sjuka. Regntäcke har jag för säkerhets skull om det skulle bli riktigt ruskväder, dvs iskallt regn och blåst. Är det stora solchanser så gäller inget täcke alls. De får vitaminer genom solen ;-)
 
Jag har ett Bucas regntäcke nu och jag tycker det räcker bra. Fast om det blir väderomslag igen med minus på dagtid också så åker vintertäcket på igen.

Jag tror att hästar klarar sig alldeles utmärkt med ett lite tunnare täcke fast det är temp skillnader, bara de har lite att tugga på så håller de ju värmen.

// :bump:
 
Ha inget täcke på hästen,, stackarn ska väll inte behöva stå och svettas i solen?

Skulle du villja gå runt i tio plus och strålande solsken med vinterjacka och tröjor utan att kunna svalka dig?

KLarar inte din häst -4 är det något fel på hästen, men att hästen blir varm och svettig i solsken med vintertäcke är naturligt.,
 
Dom går fortfarande med vintertäcken, de går ut tidigt på morgonen och in sent på kvällen, vill inte riskera att de blir kalla så de får allt ha sina tjcoka täcken ett tag till. Vet många som plockar av för tidigt och står sen där med en förkyld häst istället.
 
Ponnyn går utan täcke nu. Om det blir kallare och snö så får hon dock ha ett som håller vätan borta. Pållen har ett fodrat regntäcke. Om det är sådana temperaturskillnader så byter jag täcke mitt på dagen bara. :)
 
Hästen komemr inte ut så jättetidigt så det brukar ha hunnit bli lite varmare innan. Då får hon bara sitt Bucas Smartex Rain på sig ute.
Är det -grader har hon sitt vintertäcke på sig hela dagen. Jag kommer oftast ut vid lunch/strax före så blir det jättevarmt och har varit kallt på morgonen byter jag efter jag har ridit. Det är skönt att ha sådana tider att man alltid kan på dagen, kan både fodra lunch och täcka om hästen om jag så vill/behöver. :)
 
Än så länge vintertäcket!
Lite grymt kanske, ska lägga på ett "halvfodrat" snart men nu när hon precis börjat fälla får hon gärna va lite extra varm så hon "fäller av" fort och riktigt ordentligt!!! Likadant som jag täcker henne tidigt på hösten för att hindra pälssättning...
Annars så köp ett halvfodrat täcke!!!
 
Jag hard et ju så vist ordnat att jag kan byta täcke.

Skulle jag INTE kunna det så ut med det tunnare täcket och REJÄLT med mat i hagen. Då kan de ÄTA sig varma. Och jag vill absolut inte de ska ehöav stå och svettas under täcket, Dessutom är de kliiga nog i fällningstider utan att behöva svettas med.
 
Ha vintertäcket på hela dagen.. Hästen är ju van vid det.. :rofl:
 
Men är det inte så att de börjar fälla av ljuset och inte av värme?
 
idag var det -1 -> 0 grader på morronen när vi släppte ut o sol o flera plus mitt på dan... släppte ut pållan med termotäcke + ett vintertäcke (termotäcket inne) ... när de är mellan -10 -> -5 (beror lite på om solen är framme, om de blåser o så) så har hon termotäcke + vintertäcke inne o termotäcke + vintertäcke + halstäcke + ett till vintertäcke ute

har även boots + senskydd fram o lindor bak (står lindad på natten o om vädret är bra ute, fvs inte blött lr lerigt så får hon gå ut me dom)
 
Jag har samma täcke på hela dagen - men vi har inte så stora temperaturskillnader.

Visst blir kusen lite för varm ibland efter sitt dagliga eftermiddagsrejs när han busat runt en kvart i full fart, men det får han stå ut med. Tyvärr.
 
Min är oklippt och jag använder bara regntäcke de dagar jag planerar att rida. Annars går det inte för han ligger som en (söt) liten gris i leran och bökar. Det är enbart så jag använder täcke. (transport och inomhus vid enstaka tillfällen är ju en annan historia). Att låta hästar stå i solen med vintertäcken på tycker jag verkar onödigt och de är ju helt jättevarma när man tar av täckena. Ibland är det t o m för mycket med regntäcke, men vad gör man???
 
det är väl bättre att hästen är lite för varm än för kall???!!!! :confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 195
Senast: movi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
817
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp