Bukefalos 28 år!

Hur gör ni med täckena?

men han är lättfryssen nu eftersom han inte har någon direkt vinterpäls.
Just nu går han med ett tunt regntäcke på sig.
Han är aldrig varm under vintertäcket.
Om han skulle ånga när man tog av det så skulle jag byta täcke
 
det är det jag också är rädd för att klä av honom för tidigt.
:crazy:
 
eftersom vi har typ 10 hästar hemma på vintern så låter vi dom gå utan täcke.. men om d e jättekallt så e dom bara ute nån timme.. fast däremot ha ja täcke på dom hästarna som tävlas.. å d står d me vintertäcke.. :rofl:
 
Har täcken efter den kallaste delen.. Mao tjocka vintertäcken, och det kommer jag ha ett bra tag til!
Har andastäcken, och hästarna är aldrig svettiga eller för varma under. Bättre att vara lite för varm än att stå och frysa och bli stel.
 
Vi har lite mulet väder och mellan några minus till några plusgrader.

Hästarna står med
*Häst 1 - Blått ylletäcke inne och innetäcket och ett blått Bucas Smartex ute.
*Häst 2 - Fleece och bomullstäcke inne och ett Wheaterbeets regntäcke över ute.
*Häst 3 - Fleece inne och vintertäcke ute.
*Häst 4 - Svart Masta thermotäcke med hals inne och innetäcket och ett lila Rambotäcke med hals ute.
*Häst 5 - Fleecetäcke inne och ett OS vintertäcke ute.
*Häst 6 - Blårutigt ulltäcke och bogskydd inne och lila FaL täcke med hals ute.
*Häst 7 - Ulltäcke inne och ett 500g vintertäcke med halshals ute.
*Häst 8 - Ylletäcke inne och innetäcket och ett Rhino regntäcke ute.
*Häst 9 - Ett TM thermotäcke inne och innetäcke ett Weatherbeets TAKA ute.
*Häst 10 - Thermotäcke inne och innetäcket och ett regntäcke ute.
 
Min har sitt tunnaste vintertäcke när det är varmare än -10. Är det minus på morgonen åker det på och hon får ha det under hela dagen (tills jag tar hand om henne). Hon är klippt så hellre för varm än för kall, dessutom andas täcket och hon har hittills aldrig varit svettig.
 
Här har det de senaste dagarna varit ett par minus på morgonen o några plus på dagen. Jag har gjort som följer:

Klippt halvblod: tunnfodrat täcke (100 g fyllning)
Lurvig ponnydam: naken

Om det är mer än sådär fyra, fem minus åker dock tjocka täcket på halvblodet.

:banana: :banana: :banana:
 
En helt seriös fråga (och snälla, tro inte att jag försöker vara taskig eller något sådant, för så är inte fallet): Skämtar du? Ingen häst kan väl ändå behöva SÅ mycket kläder :confused:?

Hoppas du inte tog illa upp. Förstod faktiskt inte om det var skämt eller ej, det verkade lite för extremt för att vara på riktigt.
 
Jag är helt seriös, o då finns det faktiskt folk som är värre än mej i stallet, som har oklippta hästar ute med två vintertäcken vid plusgrader.

jag har pålla täckad såhär nu. :)
 
Kanske, jag har bara märkt att hon får mindre päls ju mer hon får ha täcke....
Kanske är personligt för henne eller ås är det flera saker som spelar in. :confused:
 
har haft täcke på hästen hela vintern, men nu när det blir såpass varmt under dagarna får han gå utan täcke. På morgonen när det är kallare äter de morgonhö i hagen och sedan kommer ju värmen. Han ser ut att må gott och fryser inte.
 
Ha vintertäcket på hela dagen.. Hästen är ju van vid det..

Men då går ju inte att resonera? Att hästen är van att gå med sitt vintertäcke i minusgrader är ju en sak, men att den ska stå med samma täcke i PLUSGRADER och svettas är ju en annan sak, det är den ju inte van med?
 
Även en klippt häst klarar -4 några timmar, särskilt om den har grov foder och lite vindskydd..

Det är bara ägaren som tror att de inte gör det..

Tycker synd om många (barbie) hästar som folk slår in som om de skulle på promenad på nordpolen..
 
Hur gör ni med täcken när det är ca. -6 på morgonen och ca. +7 på dagen.
Byter ni täcken över dagen och sen byter tillbaka eller?

-6 på morgonen +7-10 på dagen och -4 på kvällen.
Jag har ingen tillgång att byta täcken på honom mitt på dagen.

min får gå utan täcke om det är bra väder i övrigt (dvs. inte regn/snö lr väldigt blåsigt..).
några minusgrader på morgon/kvällen dör han inte av. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 195
Senast: movi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
817
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp