Hur gör ni på tävlingen?

S

Shamrock

Har ni hästen stående i transporten under hela tävlingsdagen eller har ni den ute och går med den? När den står i transporten kan ni bara lämna den där då? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med min ponny för han blir så knäpp i transporten när han inte har något att göra och sist jag hade ett hönät i transporten fastnade han i det. Har ni några tips?
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

Går det inte att boka spilta över tävlingsdagen?Det brukar jag göra även om jag ska ha hem hästen över natten eller om det bara är en dagars tävling.Jag tycker det är lite opålitligt att ha hästen i transporten, fast det bara är mellan 2 klasser...
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

jag lämnar min häst i transporten mellan klasserna, inga problem. Men om din häst är orolig skulle jag inte göra det, olyckor händer lätt. Ut och promenera med hästen i stället.

Jag har inga hönät i transporten, varken under färd eller mellan klasser p.g.a. att min ponny för ca 1 år sedan fastnade i det och fick skäras loss...(inte så kul) Ska man ha något sånt så föreslår jag hösegel...
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

Jag har alltid uppstallning i box på tävlingsplatsen med shettisen. Kanske beror på att vi nästan bara är på 2-dagarstävlingar men när vi är och tränar över dan ställer jag han också i box. I transporten vill jag inte ha han för länge. Fast en gång har jag haft han där när det blev krångel med uppstallningen men då i en stoooor transport som var typ i boxstorlek för A-ponny.
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

Ponnyn jag tävlade var extremt snäll i trailer, stod bara och sov. Henne kunde jag lämna utan problem. Rör knappt en fot. Blev det en lång dag får man såklart lasta av ett par gånger och gå lite promenader. Sen har vi en annan ponny som vi hade med i laget som man inte kan lämna, hon har varit med om en olycka i trailern och om det skulle hända nånting igen så vet man inte om hon går att lasta igen alls. Så länge det rör sig går det bra, men inte annars. Henne får man gå runt med hela dagen, om man nu inte får tag i en dagbox. Det är ju såklart det bästa alternativet.
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

jag har alltid min häst stående i transporten när jag e ute på tävling....

kan du inte va ute å gå me din ponny så han slipper stå så mycket i transporten?
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

Min häst står snällt i transporten, så det har jag inga problem med.
Både med hö eller utan, men jag brukar ha hönät med hinken hängandes brevid eftersom han helt enkelt vill ha vatten när han käkar hö!

Andra jag känner som har hästar som inte vill stå i tranport hyr en box/spilta ist eller (har nån med sej som :p ) leder/håller hästen mellan klasserna.
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

hej hej!!!
jag brukar alltid ha någon med mig som hjälper mig med min häst...han står aldrig i transporten mellan klasserna om där inte är över 50 starter...det brukar bli min mamma som är stjärnan och tar hand om honom...tur jag har henne...!!!!

:banana: :bump:
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

Min ponny kunde stå i transporten mellan klasserna. Han var hur snäll som helst asså. Lasta gick hur lätt som helst. Stod helt stilla när man körde o kunde stå själv i transporten mellan klasserna. Min pappa brukade alltid sita vid transporten men egentligen inte för att passa hästen utan för att han inte är så intresserad av att kolla när alla andra, enligt honom, 100 miljoner andra starter=P Min nya häst har jag ingen aning om. Har inte ens provlastat honom ännu. Han är kvar på utbildning hos min tränare för tillfälet, där jag köpte honom ifrån så ska provlasta ngn gång snart skulle ja tro hehe.
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

Jag kan ju kanske svara om hur jag skulle göra (ska starta min fösta tävling om en o en helv månad ;)), men iallafall, så skulle jag antingen gå runt med hästen eller lämna honom i transporten. Har en trygg läromästare, som går med på det mesta, så jag kan tänka mig att de bara brukade lämna honom i transporten mellan klasserna när han har tävlat innan.
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

jag brukar låta han stå inne i transporten när vi kommer fram å så får han stå med öppen dörr och käka. han trivs med de haha. sen tar vi ut han och sen får han gå runt å promenera å checka stället och äta lite å så.. men brukar inte ställa in han i transporten mellan klasserna brukar istället vandra runt och snacka me han och kolla läget och beta lite å så. fast jag har ju sveriges coolaste ponny, är som ett lamm på tävlingar- uppför sig alltid 100% perfekt när man håller på med han.
fast ja lämnar honom aldrig utan uppsyn i transporten, ifall han skulle få nått ryck å bli skrämd av någonting eller något det är alltid någon som sitter där och snackar me han å håller han sällskap.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

Om jag vet att det kommer att bli en längre tävlingsdag med mkt väntan så bokar jag alltid box till hästen.
Inga problem att ha henne själv på transporten, hon står snällt och väntar, men det känns ändå mer schysst att ha henne på box.
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

Jag har haft en häst som jag inte tordes lämna ensammen i transporten.
Var ngn där, så var han lugn, gick alla därifrån, så höll han på att gräva upp golvet! :crazy:
Så jag lämnade aldrig honom själv.
Hade det varit nu, så hade jag försökt få uppstallning till honom på de tävlingar jag är på.

Men mina två nuvarande hästar lämnar jag ensamma, och går och tittar till då och då om det drar ut på tiden.
För de sover djupt, och är de vakna så är det knappt de flyttar en fot därinne i kärran.
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

Jag brukar låta min pålle stå i transporten... ;)
De ända problemet är att få henne å vakna... :smirk:
Om din ponny inte kan stå still kan du ju alltid hyra en box plats...
kostar inte SÅ himla mycket... De är ganska enkelt...
Lycka till!
 
Sv: Hur gör ni på tävlingen?

Du kan ju vänja honom lite i taget och stå brevid i början så att han är lugn.

När jag är ute och tävlar så brukar han få vara med rätt länge efter klassens slut, sedan får han gå in i transporten. Om det tar ång tid mellan klasserna får han komma ut igen och beta och sträcka på sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 481
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 371
Senast: SiZo
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
1 618
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp