Bukefalos 28 år!

Hur göra med analysen ?

B

bibban

Min häst kommer i vinter att få både hö och silage.

Alltihop kommer från samma tillverkare, men är från olika fält och slagit vid väldigt olika tillfällen, dvs gissningsvis så skiljer sig innehållet mkt mellan de olika partierna.
Jag kan ju inte heller ge Lillan från bara ett parti, nästan alla i stallet tar från samma balar, dvs man kan inte ge en speciell häst balar från ett ensilkt parti.

Det känns som om felmarginalen för foderanalys är väldigt stor, om jag tar från tex de 5 första silagebalarna så kan ju just de fem komma från en åker, och sedan kan de andra komma från en annan plats.
Är det någon mening att analysera under de här förhållnadena?
För mig känns det som om risken är stor att man snarare får felaktiga värden, dvs att det stjälper mer än hjälper.

Så istället funderar jag på att göra en "klassisk" foderstat på fri tillgång på silage inne (höet ute måste jag ju ge viss mägnd) och lägga till något kilo havre samt lucern, just för att säkra proteinet genom ett "snällt" fodermedel som lucern.
Tidigare har jag ofta gett soja vid behov, men det vågar jag inte riktigt med oanalyserat grovfoder.

Det är inte någon mening att föreslå att jag istället skall köpa foder från någon annan, nästan hela skörden har regnat bort här och det är akut brist på grovfoder till vintern.
Tack och lov har vi inackorderingar förtur till stallets grovfoder, annars hade jag haft problem.

Så, hur hade ni gjort ?
Kört en analys ?
Eller struntat i det, och isf, hur hade ni lagt upp foderstaten ?

bibban- inte van att planera foderstat utan analys
 
Sv: Hur göra med analysen ?

Jag hade nog tagit analys ändå bara för att se vilka värden det handlar om.

Men jag vet inte riktigt, vet ni inte vilka balar som kommer ifrån var? Ta då ett prov från varannan bal eller nåt tills du tagit prover från ett antal balar, är det många hästar och balarna går åt fort är det ju ännu lättare, då kanske du kan ta av 15-20 balar kanske. Sen kan man ju räkna ut nåt medelvärde? Eller så kan man ta en analys av 5 balar och skicka in sen väntar man 5 balar, tar nya prov från 5 andra balar så har du 2 olika analyser. Så kan man ju se fall det är stor skillnad mellan de 5 första och de 5 från den andra analysen.

Nåt sånt hade jag nog gjort, men det är mest för min häst är svårfödd och jag måste veta värdena även om de inte stämmer jättebra så har man ett hum att gå efter.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: ako
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 465
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp