Bukefalos 28 år!

Hur göra med halt stallgolv..?

W

withyou

Jag vet inte riktigt om jag lagt tråden rätt, moderator får gärna flytta om den hamnat fel :)

Mitt, eller vårat (stallets) problem är att stallgolvet är snorhalt!
Den som byggde det måste ha gjort det på fyllan, för golvet är verkligen som en isbana för skodda hästar.
Har hänt flera gånger att hästar nästan har gått omkull :crazy:

Jag satt och funderade över lite lösningar men kom inte direkt fram till något.
Vissa stall har ju gummimattor, hur funkar det? Kostnad? För och nackdelar?

Finns det andra, bättre/billigare lösningar?
Kom gärna med tips och idéer :laugh:
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Vet inte om det funkar eller är billigare, men något jag kom att tänka på:

Gjut om med 1 cm och gör "rispor" i det som man ska göra egentligen som "fyllot" missade i "hur man bygger stall-boken"

Borra hål i golvet och på med trälister så du gör en ram i stallgången och fyll med spån. vet inte riktigt hur det går till dock.. :p

Gummimattor går men det blir ju nästan som att sopa transportrampen flertalet gånger och kommer slitas mycket mer effektivt.

Fast som sagt bara ideér. Ingen aning om det går att genomföra. :angel:
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Vi har gummimattor och det fungerar mycket bra, inte slits de så mycket heller. Jag har för mig att vi betalade 137:- ink moms per matta.

I ett annat stall jag har stått hade vi en lös ram av träreglar i stallgången som vi fyllde med spån, fungerade också bra.
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Jag tycker gummimattor funkar så länge de är torra. när det är blött och hästarna tas in med blöta hovar så blir de snorhala.
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Hur stora var de gummimattorna?
Hur fungerar det med spånet? :) Hålls det rent, "sölar" och dammar det mycket?
Vi har lite ridskoleverksamhet + 4H gård så det rör sig en del folk i stallet s.a.s.

gjuta om kanske också vore en idé, är det någon som provat det? :)
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Ojdå.. ja det kan ju bli ett problem kanske när man bor i regnstaden Borås.. fast när jag var och tävlade på BFK i vintras så blev det inte halt på deras mattor trots att de var blöta, så det kanske varierar beroende på vilken typ av matta det är?
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Jag vet inte, vi har riktigt tjocka rejäl gummimatta i hela stallgången, och när hästarna är leriga och det kommer lera med sen vatten från blöta ben på mattan så blir det som en lergegga som blir snorhal. Men det kanske finns andra modeller, jag har inte sett några men andra här i tråden kanske vet?
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Jag hade gjort en träram för en spångång som man krattar för att hålla ren och snygg. Det är snyggt, hyfsat lättskött och ljuddämpande.
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Träram och fylla med spån skulle jag kört på, det är lättskött, man krattar (i snyggt mönster ;) ) och vattnar det när det behövs.
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Jag skulle försöka rugga upp ytan på golvet, så att det blir större friktion mot hästhovarna än vad det är nu. Jag har för mig att det finns en stor, tung jäkla maskin att göra det med, men vet inte vad den kan tänkas heta.
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

torv ! när det har packat sig så är det som ett jord golv/marken där ute. sjukt bra, låter inget, dammar inte ( bara när det är nyinlagggt innan det har "satt" sig) det blir ju iforsig mörk men om man vill kan man ju lägga på lite spån överst som man krattar och håller rent och snyggt.
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

vi har grus istället för spån på våran gång (i mitten då) funkar fint =)
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Jag köpte stora mattor från Rusta, såna med gummiundersida. Det var en kul min när grannarna såg på när jag bar in de storblommiga mattorna i grälla färger till stallet. De fattade nog inte hur halt golvet var.

Eftersom jag bara hade några hästar då, blev mattorna aldrig särskilt geggiga och faktiskt blev jag glad av dom.

/Gg
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Om gången går att göra riktigt ren, för det ska egentligen göras när golvet är nytt, så finns det en en speciell färg för stall som man blandar grus/flingor i. Den gör att golvet inte längre är halt och skyddar också betongen från frätning från gödsel och urin. Enda nackdelen är det blir lite svårare att sopa riktig rent.
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

det beror nog på vad för matta man har, dom vi hade i gammla stallet var lite grövre på ytan och det var aldrig nåt problem att dom blev hala. tror det var gammla transportband, sjukt tunga och rejäla och i princip outslitliga.

själv önskar jag mig gummiklinker, det är snyggt och jag tror det är betydligt mer greppvänligt än vanliga gummimattor. tyvärr dyrt!
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

jag har falsade guldskor bak på mina hästar och dom halkar aldrig nu längre
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Jag löste det problemet med att skaffa begagnade entrémattor och lägga i gången. De ligger stadigt och är lätta att hålla rena eftersom du kan skaka eller piska dem vid behov, samt köra av dem med högtrycken rejält i sommarstädningen! :)

Nu har jag räfflade gummimattor som funkar jätterbra, fick köpa dem billigt av en bonde som lagt ned mjölkkodriften.
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

*kl*

Vi har räfflade gummimattor som fungerar utmärkt. Enda gången de är hala för oss är om hästen kommer in med isklampar (fast när är det inte halt) men de glider bara i den räfflade riktningen - lätt att parera så de kliver rätt o inte halkar. De är nog allihopa från gamla transporter, hmm.

På ett ställe har vi en "filtmatta" från en annan gammal transport, den ligger mindre still och det börjar bli lite hål nu (efter typ 20 år :angel:) samt svår att göra ren.
 
Sv: Hur göra med halt stallgolv..?

Jag tycker att spånfylld träram fungerar allra bäst, det ser snyggt ut, är lättskött, ljuddämpande och halkfritt. Gummimattor skulle jag kunna tänka mig passar bra till skötselplatser.
Har stått i ett stall där man gjort mönster i betongen men jag tyckte det var lika halkigt som utan mönster. Dessutom ett helvete att sopa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 426
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 359
Senast: Ava22
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 905
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 003
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp