Hur göra Trafiksäker?

diabla

Trådstartare
Jag har börjat rida en häst mitt i Sydney. Hästarna går inte i hagen utan de står inne i boxen hela dagarna. Det finns 2 paddockar och 1 manege inne på ridcentrumet, men det bli lite tråkigt att hålla sig här inne. Utan för ridcentrumet så finns det en jätte stor fin park som man får rida i. den är som central park i new york. Men för att komma dit behöver man korsa vägen, den är 4 filig och det är mitt i en korsning. Liksom utgången från ridcentrumet är mitt i korsningen och sen så gar man över övergångsstället till anda sidan och där är parken.

väl inne i parken finns tusen hundar, cyklister, barn, frisbees etc etc men det är en anna femma.

Hur ska jag få hästen att behålla lungnet när vi korsar gatan?

Inne på ridcentret finns det massa bilar och han blir inte rädd när jag går omkring med honom där inne och när bilarna kör förbi.
Det är mer nog att det kommer ungefär 830482903829 bilar i den korsningen utanför som han blir rädd för. dumt att det är en så busy korsning som utgången är i.



Vad har ni för erfarenhet av att göra hästar trafiksäkra? Ska jag leda honom? ska jag ta med mig en anna lungnare häst? tänk om han stressar upp den hästen och så har vi två galna hästar i en fyra filig korsning...

Jag har tänkt ta hjälp av en av NH gubbarna på stallet. Hästen är inte särskil stor men han är väldans stark.

Men har ni några tips på hur jag ska göra?

det dumma är ju att jag inte kan börja smått och lite i taget, utan det enda som jag kan göra är att ta honom direkt ut i den stora korsningen. :crazy:
 
Sv: Hur göra Trafiksäker?

Jag lämnar över till de mer kunniga att svara på din fråga...men jag var bara tvungen att kommentera det där om att dom står i box hela dagarna! :(
Låter hemskt, måste jag säga.
Vad är anledningen till det?
:confused:
 
Sv: Hur göra Trafiksäker?

Jag lämnar över till de mer kunniga att svara på din fråga...men jag var bara tvungen att kommentera det där om att dom står i box hela dagarna! :(
Låter hemskt, måste jag säga.
Vad är anledningen till det?
:confused:

Troligtvis för att stallet ligger mitt i Sidney, en storstad i Austrelien:angel:
Kan tänka mig att marken där inte precis är den billigaste och inte heller att finns så mycket mark utan hus eller vägar på.
 
Sv: Hur göra Trafiksäker?

Hej! Här finns verkligen människor från all-over!
Jmf med hästarna som rids i Hyde Park London. Med en lugn ryttare utsättas för "det farliga" ofta. Det finns inga lugnare tider när det är NÅGOT mindre trafik? Kanske bara 2903829 bilar i korsningen.....?
 
Sv: Hur göra Trafiksäker?

Ta det när det är som lugnast, och försök inte att korsa vägen direkt. Kan du gå jämns med vägen några meter första gången/gångerna, och sedan vända och gå tillbaka igen?
så att OM hästen skulle komma lös kan den springa tillbaka till stallet om det bara är 1m bort, utan att behöva korsa vägen..

Ställ dig vid utfarten till vägen och bara titta med hästen bredvid dig, kanske.

Tycker absolut att du ska leda honom, och gå mellan honom och bilarna.

Vet inte om det hjälpte, men kanske lite.. lycka till.
 
Sv: Hur göra Trafiksäker?

det ar mitt i centrala sydney och det finns inga hagar. bara gator, hoga byggnader etc etc.

daligt, men det verkar anda som att de flesta forsoker gora det basta av situationen, t.ex. min medryttarhast, da ar mamman till tjejen dar pa mogonen och gar pa promenad med hasten, och sen pa kvallen sa kommer tjejen och rider och tar ut hasten sa lange hon hinner.
 
Sv: Hur göra Trafiksäker?

ja sa kan jag gora.. imorrnn ar jag aker dit ska jag stalla mig utanfor grinden med honom ett bra tag sa att han far se. nar dom andra hastarna gar in och ut dar sa ser han anda nyfiken ut, det ar som att det lockar honommen han ar anda lite radd.

det dumma ar aven att de har ingen grind, utan de har staket som du har gjort somen labyrint med tva svangar om ni forstar. det ar troligen for att om en hast pa insidan kommer loss ska den inte kunna springa ut sa latt.
 
Sv: Hur göra Trafiksäker?

Du kan ju börja med att ha honom innanför grinden en stund innan ni går ut. Ta det bara försiktigt så går det säkert bra! ^^
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 083
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 877
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp