Hur göra vid ridning i ridhus?

katarina_dacke

Trådstartare
Så här är det, har en unghäst som fyller 5 år till sommaren. Han är inriden vid 3 års ålder, allt gick utan problem. I stallet som jag äger själv har jag bara 1 häst till (Hans Mamma) så han är inte van vid så mycket andra hästar.
Nu till det lilla problemet.
När jag rider i ridhuset å det är andra hästar där så blir han stirrig och bockar, då jag har tänkt att det blir säkert bättre om jag tar det lungt och mest skrittar så han får tid att "landa" och se sig omkring, skrittar på fyrkantsspåret, när de andra rider ex i galopp så när de rider förbi kan han börja bocka, när de kommer bakifrån och galopperar ifrån oss så vill han ju gärna dra med :grin:
Har även testat att arbeta honom, men han kan inte koncentrera sig, han gör det jag begär, men med en del bockar och så, men han ska hela tiden hålla koll på vad de andra gör..
När vi är i ridhuset själv är han en helt annan häst han är stencool och lyssnar kanon! Har ni liknande erfarenheter? Hur löste ni det?

Jag har tänkt att jag ska vara i ridhuset när det är andra där just för att han ska vänja sig vid det och vara som om vi var själva, alltså 100% focus på mig. Så in med tips och ideer om hur ni har/skulle ha gjort!
 
Sv: Hur göra vid ridning i ridhus?

Hur många gånger har du varit i ridhuset med andra hästar?
Har du möjlighet att vara i ridhuset tillsammans med tex bara en annan häst och be det ekipaget ta det lite extra lugnt så din pålle får vänja sig?
 
Sv: Hur göra vid ridning i ridhus?

Förra vintern så var vi ju i ridhuset ganska mycket. och i år har vi varit där 4 gånger.

Jag brukar be dem som rider i ridhuset samtidigt att inte rida för nära, eftersom han dessutom kan kicka åt andra hästar.
Men sist jag var där så skulle 2 st hoppa å då blir det ju mycket ståhej, men efter en stund gick det bra.
Oftast så är det folk som kommer dit för att träna så då brukar de inte ta så mycket hänsyn.. Så att be dem att ta det lungt är nog inte så mycket att tänka på, tyvärr.
 
Sv: Hur göra vid ridning i ridhus?

Klart folk vill träna som de planerat när de tagit sig till ridhus, jag kan förstå att man inte riktigt har tid att ta så mycket hänsyn till att din häst behöver tränas...även om man naturligtvis alltid bör visa normal hänsyn.
Du skriver tex att de galopperar förbi när du skrittar på fyrkantsspåret, men om det är många ekipage så bör man ju skritta innanför spåret, för att inte vara ivägen.

Jag skulle åkt till ridhuset vid en tid då inte så många andra rider, kanske sen kväll eller tidig morgon, och bett någon bekant med lugn häst komma dit och rida samtidigt, och sedan göra om detta med gradvis fler "sällskapshästar".
Eller kanske testat ett annat ridhus där det är mindre tryck.
 
Sv: Hur göra vid ridning i ridhus?

Hejsan.

Jag red precis en häst som gör precis likadant.
Är helt cool när han är själv men så fort det kommer in en till häst blir han stel som en pinne och helt ofokuserad. Det som jag tycker hjälpte var att göra lätta övningar så långt bort från den andra hästen som möjligt. Lätta stora volter. När han går lugnt i ena varvet byter vi varv tills han lugnar sig där och sen gradvis närmar vi oss den andra hästen.

Jag försöker sitta lugnt och inte titta på den andra hästen. Har ändå koll på var den är. Är hästen vid a försöker jag vara vid c och tvärt om. Gör detta tills han känns lung och börjar lyssna på mig istället för att springa efter den andra hästen och busa.

När detta funkar kan man testa att kanske rida lite närmre men ta det lugnt och blir han bångstyrig så är det bara att vända bort och göra en övning i motsatt riktning.

Detta tycker jag hjälpte idag iaf.
 
Sv: Hur göra vid ridning i ridhus?

Jag hade nog testat detta om det gällde mej och Billie; sett till att varit i ridhuset innan folk kommer och galopperat henne lite trött helt enkelt så kanske hon hade hållt sej lugn sen när de andra ekipagen kommer in. Oavsett- hoppas du får bukt på bockningar osv:)
 
Sv: Hur göra vid ridning i ridhus?

Klart folk vill träna som de planerat när de tagit sig till ridhus, jag kan förstå att man inte riktigt har tid att ta så mycket hänsyn till att din häst behöver tränas...även om man naturligtvis alltid bör visa normal hänsyn.
Du skriver tex att de galopperar förbi när du skrittar på fyrkantsspåret, men om det är många ekipage så bör man ju skritta innanför spåret, för att inte vara ivägen.
.

ja ursäkta mig det blev fel, självklart rider jag en bit innanför fyrkantspåret, trodde alla förstod det.

Har ridit 2 dagar sen jag postade det första inlägget och redan i förrgår gick det enormt mycket bättre, dels för att han inte var så på tå själv och dels för att de andra red lite lugnare, dvs det var inte hoppning som dagen innan.
Och idag var vi själv i ridhuset en stund, jag hade bara avskrittningen kvar när det kom upp fler folk, då tänkte jag att när jag nu hade ridit min häst färdigt, (han var rätt så trött) så skrittar jag tills de börjar och galoppera och att rida på lite och det gick kanon! Inte en enda bockning! så idag känner jag mig nöjd! :laugh:
Men det är väl bara att träna på, förhoppningsvis försvinner det mer och mer.
 
Sv: Hur göra vid ridning i ridhus?

hehehe...tycker det var extremt duktigt av dej att ta ett råd innan det ens var skrivet...hahaha
Ja det var ju skönt att det löste sej iallafall:)
 
Sv: Hur göra vid ridning i ridhus?

ja ursäkta mig det blev fel, självklart rider jag en bit innanför fyrkantspåret, trodde alla förstod det.

Haha, med tanke på en del ekipage man träffat på (läs krockat med) när man ridit i ridhus så har man ju förstått att det där med regler inte alls är självklart för alla :p men det var ju skönt att höra att du inte hörde till dom :)

idag var vi själv i ridhuset en stund, jag hade bara avskrittningen kvar när det kom upp fler folk, då tänkte jag att när jag nu hade ridit min häst färdigt, (han var rätt så trött) så skrittar jag tills de börjar och galoppera och att rida på lite och det gick kanon! Inte en enda bockning! så idag känner jag mig nöjd! :laugh:
Men det är väl bara att träna på, förhoppningsvis försvinner det mer och mer.

Härligt! Tror det är helt rätt sätt att fortsätta, lite i taget tills han vant sig helt.
 
Sv: Hur göra vid ridning i ridhus?

ja jag har också varit med om att nästan rida på folk (med min andra häst) Men jag tycker att i alla ridhus borde det sitta vissa "regler" om hur man beter sig i ett ridhus. Men hos oss finns inte det.

Ja han kommer säkert att vänja sig så småning om men ska inte stessa honom.
Tack för era kloka svar! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
979
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 140
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp