Hur hade ni gjort? Veterinär hade fel.

Narcissa

Trådstartare
Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag när jag kom upp till betet där hon går var hon riktigt dålig och jag förstår att det var juverinflammation. Hon kunde inte gå med det bakben som var på den dåliga juversidan. Ringer ut distriktsveterinären och säger att mitt sto har väldigt ont i juvret. Veterinären kommer ut. Temp på stoet visade över 40 graders feber. Inget mjölkprov tas utan veterinären misstänker fraktur bak och ger smärtstillande och antibiotika iaf. Transporterar hem hästarna från betet då hon ordinerades boxvila tills röntgen dagen efter. Jag vidhåller att det kommer från juvret. Stoet är t-märkt för hältor vilket jag meddelar veterinären.
Morgonen efter mår stoet inte bra utan skakar av smärta. Ringer samma veterinär då hon har jouren. Hon meddelar att hon kommer ut om en stund men att jag bör ställa in mig på avlivning.
Två timmar senare är stoet mycket bättre och har bara lite feber. När veterinär kommer ut säger hon bara till mig att stoet ska ha smärtstillande.
Stoet är ok den dagen men sämre morgonen efter. Jag ringer då min vanliga veterinär som kommer ut och det första han gör är att ta ett mjölkprov vilket såklart visar på infektion. Han blir upprörd över att stoet inte ordinerats antibiotika. Stoet får medicin och ut i hagen så hon rör sig. Häst är bra efter några dagar på antibiotika.
Nu har jag fått räkningarna från distriktsveterinären och de är på ca 4000. Jag anser ju att de felbehandlat min häst och inte lyssnat på mig. Observera att försäkringen inte täcker något alls eftersom de skrivit att hon var halt. Min vanliga veterinär har skrivit juverinflammation vilket försäkringen täcker.
Jag är ju inte supersugen på att betala för fel behandling när jag själv tom sagt att det kom från juvret.
Vad kan jag göra? Vill iaf påtala felbehandling.
 
Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag när jag kom upp till betet där hon går var hon riktigt dålig och jag förstår att det var juverinflammation. Hon kunde inte gå med det bakben som var på den dåliga juversidan. Ringer ut distriktsveterinären och säger att mitt sto har väldigt ont i juvret. Veterinären kommer ut. Temp på stoet visade över 40 graders feber. Inget mjölkprov tas utan veterinären misstänker fraktur bak och ger smärtstillande och antibiotika iaf. Transporterar hem hästarna från betet då hon ordinerades boxvila tills röntgen dagen efter. Jag vidhåller att det kommer från juvret. Stoet är t-märkt för hältor vilket jag meddelar veterinären.
Morgonen efter mår stoet inte bra utan skakar av smärta. Ringer samma veterinär då hon har jouren. Hon meddelar att hon kommer ut om en stund men att jag bör ställa in mig på avlivning.
Två timmar senare är stoet mycket bättre och har bara lite feber. När veterinär kommer ut säger hon bara till mig att stoet ska ha smärtstillande.
Stoet är ok den dagen men sämre morgonen efter. Jag ringer då min vanliga veterinär som kommer ut och det första han gör är att ta ett mjölkprov vilket såklart visar på infektion. Han blir upprörd över att stoet inte ordinerats antibiotika. Stoet får medicin och ut i hagen så hon rör sig. Häst är bra efter några dagar på antibiotika.
Nu har jag fått räkningarna från distriktsveterinären och de är på ca 4000. Jag anser ju att de felbehandlat min häst och inte lyssnat på mig. Observera att försäkringen inte täcker något alls eftersom de skrivit att hon var halt. Min vanliga veterinär har skrivit juverinflammation vilket försäkringen täcker.
Jag är ju inte supersugen på att betala för fel behandling när jag själv tom sagt att det kom från juvret.
Vad kan jag göra? Vill iaf påtala felbehandling.

Tycker inte du borde behöva betala, låter som en uppenbar felbehandling. Det hade ju kunnat bli mycket värre också! Kan din veterinär kanske hjälpa med råd/utlåtande? Tex styrka att hästen faktiskt inte är halt som den första vet har skrivit...
 
Kan jag bara ringa dem och säga det?
Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag när jag kom upp till betet där hon går var hon riktigt dålig och jag förstår att det var juverinflammation. Hon kunde inte gå med det bakben som var på den dåliga juversidan. Ringer ut distriktsveterinären och säger att mitt sto har väldigt ont i juvret. Veterinären kommer ut. Temp på stoet visade över 40 graders feber. Inget mjölkprov tas utan veterinären misstänker fraktur bak och ger smärtstillande och antibiotika iaf. Transporterar hem hästarna från betet då hon ordinerades boxvila tills röntgen dagen efter. Jag vidhåller att det kommer från juvret. Stoet är t-märkt för hältor vilket jag meddelar veterinären.
Morgonen efter mår stoet inte bra utan skakar av smärta. Ringer samma veterinär då hon har jouren. Hon meddelar att hon kommer ut om en stund men att jag bör ställa in mig på avlivning.
Två timmar senare är stoet mycket bättre och har bara lite feber.
Jag uppfattar av ditt inlägg att första veterinären sätter henne på antibiotika ?
Ring distriktarn och säg som det är och se hur de förhåller sig till diagnosen och varför man gett antibiotika till en halt häst ?
Man kommer långt med att föra en kommunikation med folk .
 
Jag uppfattar av ditt inlägg att första veterinären sätter henne på antibiotika ?
Ring distriktarn och säg som det är och se hur de förhåller sig till diagnosen och varför man gett antibiotika till en halt häst ?
Man kommer långt med att föra en kommunikation med folk .

Nej, distriktaren hävdar hälta och ger endast smärtstillande. Veterinär 2 ger antibiotika.
 
@FreSus
Nej, distriktaren hävdar hälta och ger endast smärtstillande. Veterinär 2 ger antibiotika.
Hon ger smärstillande och antibiotika iallafall vid första besöket enligt TS ej vid andra besöket . Läs första stycket igen .
Sen kommer vet 2 på ett tredje besök och diagnosticerar juverinflammation .
Oavsett så tror jag att försäkringsbolaget ersätter TS trots feldiagnostik från början och att man även diskuterar med distriktarn , som sagt det brukarnas komma långt med att föra en diskussion med den det berör .
Annars pratar man med chefen
 
@FreSus
Hon ger smärstillande och antibiotika iallafall vid första besöket enligt TS ej vid andra besöket . Läs första stycket igen .
Sen kommer vet 2 på ett tredje besök och diagnosticerar juverinflammation .
Oavsett så tror jag att försäkringsbolaget ersätter TS trots feldiagnostik från början och att man även diskuterar med distriktarn , som sagt det brukarnas komma långt med att föra en diskussion med den det berör .
Annars pratar man med chefen

Ah, miss av mig, sorry! Läser fort och slarvigt...
Då är ju frågan ovan relevant, varför ges antibiotika till halt häst???:banghead:
 
Ah, miss av mig, sorry! Läser fort och slarvigt...
Då är ju frågan ovan relevant, varför ges antibiotika till halt häst???:banghead:
Ha ha ja det kan man fundera på ville kanske gardera sig eftersom hästen hade 40 graders feber ?
Att hon sen inte förstog varför febern gick ner och hälta . Försvann .....
Inkompetent veterinär ...
 
Lycka till. Hade en häst med kolik. Två tjejer från distriktsveterinärerna kom. Hade fel slang med sig så de kunde inte ge olja. För grov. Klarade inte att sätta fast kanylen. Kunde inte sy fast den. När de åkt fick vi lasta och åka till sjukhuset där de fixade det hela på mindre än en kvart. Räkningen från distriktet var på 2700 för ingenting. Lyckades inte ens hitta kontaktuppgifter eller någon som ens kunde prata om räkningen så gav upp och betalade. Hoppas du har bättre ork.
 
Tack för svar!
Jag tror hon gav antibiotika för säkerhets skull även om hon var övertygad om fraktur. Så dåligt när jag står och berättar om juvret och hon tar inte ens ett mjölkprov. Jag ska ringa imorgon. Både till distrikarna och till försäkringsbolaget. Står med kostnader på nästan 7000 för något som hade kunnat kosta 1500......
 
Visserligen inte distriktarna men vi överklagade en faktura från Evidensia och fick ner den med 10 000 kr. Så det går, stå på dig! Lycka till :)
 
Att en vet ger antibiotika och smärtlindring om hästen är halt och har hög feber är väl inget konstigt ... Det som är konstigt är väl att vet startar upp en antibiotikabehandling och sedan inte fullföljer den ... Har aldrig varit med om annat än att vet lämnar penicillin för fortsatt behandling.
Gick det verkligen till på det sättet?
 
Ja det gick till på exakt det sättet. Intravenös antibiotika en gång sen bara ordinerad metacam. Min vanliga veterinär ordinerade antibiotika i 7 dagar plus något som gjorde att mjölken rann lättare. Distriktaren var enbart inne på fraktur och att febern kom av smärtan.
 
Kanske lite för OT men kan man bestrida reservationer?

Höjde försäkringen och hästen fick en reservation för en behandling som gjordes i onödan. Jag kanske borde bestridit behandlingen när det framkom i efterhand att den var "fel" (hur säker man nu kan vara på det?)?
 
Kanske lite för OT men kan man bestrida reservationer?

Höjde försäkringen och hästen fick en reservation för en behandling som gjordes i onödan. Jag kanske borde bestridit behandlingen när det framkom i efterhand att den var "fel" (hur säker man nu kan vara på det?)?

En behandling för vad? Reservationer får man bort genom att göra ett nytt böjprov om det handlar om tex hälta. Eftersom du höjt försäkringen har du bara reservation på det höjda beloppet.
 
En behandling för vad? Reservationer får man bort genom att göra ett nytt böjprov om det handlar om tex hälta. Eftersom du höjt försäkringen har du bara reservation på det höjda beloppet.

Det är jag med på. O jag tänkte eg ta bort reservationen så fort man får det (aug).

Men samtidigt stör det mig att först sprutades hästen (i hasleden vilken nu har reservationen) vilket inte gav någon effekt och när klinik byttes efter att jag fick erbjudande om att döma ut hästen hittades den primära skadan i bakknäet. Jag orkade inte bråka om behandlingarna på första kliniken eftersom hästen blev frisk och inom maxbeloppet och egentligen var nöjd med första kliniken, förutom då att de inte hittade felet såklart. O nu här om veckan kom nya försäkringsbrevet med den infon om en reservation på hasleden.
 
Jag tycker att många näringsidkare är väldigt dåliga på att skriva fakturor. Det är mycket allmänna texter om vad som debiteras. Jag hatar sådant. Jag tycker man som kund skall kräva att det är korrekt beskrivning av tjänsten på fakturan. Vilka åtgärder som tagits, samt vilka metoder använts.
Fakturan ligger till grund till eventuell garanti och jag tycker att det underlaget skall vara tydligt och konkret om vad fakturan gäller.
Återkoppla och ha en dialog om kostnaden med veterinären. Låt oss höra hur det gått!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 399
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 153
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
912
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp