Bukefalos 28 år!

Hur håller ni era hästar i hagen?

Koppen

Trådstartare
Just nu går min häst ensam längst bort i en hage med så gott som bara lera, och jag måste passera två öppningar med tre handtag på varje för att komma in till henne!
Jättekul när man ska fylla på med vatten, hö, samt hämta hästen 2 gånger. Det blir mao 4 gånger per dag...

Hur går era hästar?
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

min hästar går just nu.
2 st 2 åringar (hingst + valack)i en hage med mestadels lera men de håller på o torka upp .
Tävlingshästen står själv ( lånar henne).
Ponnystona (2 st) står egentligen tillsammans men nu har den ena fått föl så hon får gå själv ett tag då kompisen försöker sno fölis :D
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

Hoppas att min häst kan få en hagkompis snart att kunna leka med och bli kliad på manken... :(
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

Två av stona går i en hyfsat stor, torr hage med inte så mycket gräs, men de har o pilla med under dagarna, helt klart. Den tredje tantan gick med dem innan, men har till största del stått inne de senaste få dagarna då hon fått föl. Då de varit ute har de två gått själva i en mindre gräshage, och planen är nog att hon ska gå med fölis själv ett tag till, o snart få tanta 2 också föl, o först ska la de fyra gå tillsammans innan det sista stoet får gå med, iom risken att hon snor fölen är hyfsat stor.
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

Har prec flyttat henne. Nu går hon och bara 1 häst till (var 2 andra nyss, men den ägaren fick ryck o hämtade sin häst nyss:crazy: ) i en stor hage, med berg, träd och "slätt". Där går de på natten, och så flyttar vi ner dem till en lite mindre hage, men med mer gräs om dagarna.
På förra stället gick hon med 5 andra hästar i en stor hage. Skulle få en mycket deprimerad häst om hon fick gå i en lerfyrkant ensam...Jobbigt om man måste ha det så, hoppas att din får en kompis snart då!
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

min går för tillfället med 2 kompisar, det var 3 innan men en såldes. det är bara valackar
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

Min pålle går i en grushage med sin halvbror. De har också mentalt sällskap av en annan, ensam, häst som går i hagen brevid.
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

Just nu går alla uppe i ena sommarhagen (9 stycken är dom nu) Den är underbar! Det enda jobbiga är att fixa vatten och hö till dom, vet ni hur jobbigt det är att dra 100 liter vatten upp för en lång uppförsback i en skottkärra? Men vad gör man inte för sina älsklingar. Hagen består av sump, skog och äng:love: En perfekt blandning.
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

I vanliga fall går medryttarhästen (sto) tillsammans med ett fullblodssto och ett litet russ sto. De fungerar jättebra tillsammans och trivs ihop. De går i en UPPTORKAD (:D ) fd. lerig hage som det har börjat växa gräs i.

Just nu går hon ensam i en liten hage på 3*3 m med vårt hopp om att hon ska sluta vara halt (dvs att såren hon trampat upp i hagen ska läka så vi kan sätta boots på henne så hon inte ska trampa upp sej mer). :(
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

Just nu 3 st (ska bli 4 ) i en hage med torkad lera idag,med gräs längs ner i hagen. Nära till vatten och hö, inga problem alls. Detta är vinterhagen, sommarhagarna blir större men ändå inga problem med vattnet som har kran nere vid grindarna.
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

Våra tre går just nu i en normalstor hage, kallad "första hagen", torr jord delvis och sedan kort gräs. En damm i mitten (som iofs nästan är torr nu, men den blir stor när det regnar..) :D
Går en stig kanske 50 meter bort från stallet och vips så är jag vid grinden.
Vatten kör vi ut med skottkärra, eller tar med slang från badrumsfönstret i huset :idea:

Andra hagen når man antingen genom att gå genom den första hagen som jag beskrev ovan, eller gå längs en grusväg för att komma till den andra grinden som finns i hagens andra ände.
Finns ett badkar som vi kör vattendunkar med bil till, via grusvägen.

Tredje hagen når man genom att gå genom första och andra, öppna två grindar. Inte så jobbigt det heller fast man får gå lite längre.
Kör vattendunkar i bil även dit, kör med bilen genom hagen. Eller med skottkärra.

Fjärde hagen, där får man antingen gå genom första, andra och tredje hagen. Eller så går man längs en grusväg som går in bakom stallet, den är ganska lång. Jättefin och mysig hage, jobbigt att gå dit dock :p Ibland kör vi bil dit, och går hem med hästarna, går med hästarna och åker bil hem. Så behöver vi bara gå två gånger :D :angel:
Kör vattendunkar med bil.
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

_moa_ skrev:
Vet ni hur jobbigt det är att dra 100 liter vatten upp för en lång uppförsback i en skottkärra?

Jag vet, jag vet :bump: :angel:
Bra motion.. :crazy:
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

Álin skrev:
Jag vet, jag vet :bump: :angel:
Bra motion.. :crazy:

Jo verkligen! Och styrketräning! Men vad gör man inte för hästarna. Behöver jag säga att jag höll på att slå ihjälp fölis när hon stoppar framhovarna i karet och välter det:angel: :devil:
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

_moa_ skrev:
Just nu går alla uppe i ena sommarhagen (9 stycken är dom nu) Den är underbar! Det enda jobbiga är att fixa vatten och hö till dom, vet ni hur jobbigt det är att dra 100 liter vatten upp för en lång uppförsback i en skottkärra? Men vad gör man inte för sina älsklingar. Hagen består av sump, skog och äng:love: En perfekt blandning.

Har du hört talas om vattenslangar? ;)

/Cecilia :)
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

min häst går förtillfälligt själv,han uppskattade inte sin hagkompis..
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

De går 2 och 3 i två stycken bra hagar med gräs i, lite lera vid grinden bara nu när det varit så blött.

Vi vattnar med slang och höet bärs ut i påsar, är ca 50 m max.
 
Sv: Hur håller ni era hästar i hagen?

vårt stall har bara 5 hästar, alla valacker så de går tillsammans i en större hage
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 252
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 184
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
615
Senast: animalasia
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 961
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp