Bukefalos 28 år!

Hur hanterar man en hingst?

Sv: Hur hanterar man en hingst?

Det finns en anledning till att hingstar som inte ska gå i avel kastreras. Riskerna är större med en hingst. Testosteronet gör att han kan bli både oberäknelig och farlig. Självklart finns det miljoner exempel på underbara och lätthanterliga hingstar men det antalet är mindre än de stökiga exemplen som mår bättre av att bli kastrerade. Ingen skulle försöka påstå att man kan hantera en tjur på samma sätt som man hanterar en oxe.

Sen kastrerar jag för hästens skull också .
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Håller med om det, men även för att man själv inte känner sig bekväm och säker på att hantera hingstar. Så det är inte alltid hingsten som är anledning till kastraktion ;)
Det kanske till och med sker oftare på grund av ägaren ;)

Mvh
Rolle
IpL
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

*kl*

Direkt efter gymnasiet började jag jobba på ett dressyrstall med många hingstar, många av dem i avel. Dåvarande stallchefen visade hur han hanterade hingstar eftersom jag knappt hade träffat någon innan. Han sa att man måste ge hingsten en hel del utrymme. Att säga till om allt gör dem bara sura och risken är att de inte respekterar dig när du väl säger till om något viktigt. Så när/om de går över din gräns, vad den nu är, måste du säga till väldigt tydligt för vem som faktiskt bestämmer i ert förhållande.

När det gäller min egen får han gärna "prata" med sin omgivning men när han går över till att bara fokusera på tex ett sto och glömma bort mig, då har han gått över min gräns. Det brukar dock räcka med att höja rösten eftersom han vet att det faktiskt betyder något. Han är väldigt mycket hingst och har alltid varit, han går även in på sin tredje säsong i aveln men är väldigt uppmärksam på mig. Han får väldigt mycket utrymme, mer än tex min valack, men jag skulle aldrig säga till min valack med samma intensitet. Vi står i ett stall med femtio andra hästar i alla former och storlekar. För mig är det viktigt att ingen annan ska behöva anpassa sig för att jag har en hingst, det är faktiskt mitt jobb eller så får jag göra hingsten en valack. De flesta hästar mår trots allt bättre som valacker eftersom de inte är styrda av sina hormoner som de inte får utlopp för.

Sammanfattat skulle jag säga, i min mening att man ska ha ett jämlikt förhållande men när det verkligen gäller ska människan alltid vara den bestämmande. Sen måste man alltid vara mer uppmärksam, både på omgivningen och hingsten. Hingstarna har trots allt lite annat för sig än valacker som att vifta med framben, har lättare att gå upp på bakbenen eller att de kan tänka betäckning om de får trycka på en när man tex knäpper bogspännen osv
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Direkt efter gymnasiet började jag jobba på ett dressyrstall med många hingstar, många av dem i avel. Dåvarande stallchefen visade hur han hanterade hingstar eftersom jag knappt hade träffat någon innan. Han sa att man måste ge hingsten en hel del utrymme. Att säga till om allt gör dem bara sura och risken är att de inte respekterar dig när du väl säger till om något viktigt. Så när/om de går över din gräns, vad den nu är, måste du säga till väldigt tydligt för vem som faktiskt bestämmer i ert förhållande.

Amen :cool: Kunde inte uttryckt det bättre själv ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 250
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
915
Senast: cassiopeja
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
3 934
Senast: LFreddy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 648
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp