Bukefalos 28 år!

Hur hanteras grov mobbning nuförtiden?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nattliga funderingar. Hur hanterar man grov mobbning, när förövaren inte är straffmyndig, nuförtiden?
Jag vet ju själv hur det (inte) hanterades på min tid, men det var ju ändå (framförallt) 2008-2013, så jag tänker att saker kan ha utvecklats och förbättras sedan dess?

Bara för att exemplifiera vad som t.ex. kan vara "grov mobbning", i mina ögon (allt helt oprovocerat!):
- 11 årig kille hotar tjej med kniv på mattelektion.
- 13 årig kille överfaller tjej i ett uppehållsrum/allmänt utrymme i skolan. Överfallet har tydliga sexuella förtecken och spelas in/påhejas av killens kompisar. Många vittnen finns.
- 13 årig kille är nära att elda upp tjejs hår på en rast.
- 13 årig kille är bara millimeter från att hugga tjej i magen med en sax på syslöjden.
- 14 årig kille har vaknat på fel sida och avreagerar sig med att slå första bästa tjej i korridoren på armarna, så dessa blir helt blåsvarta.
- 14 årig kille har upptäckt internet och insett att det kan användas som plattform för att dödshota tjejs föräldrar.
- 14 årig kille har upptäckt att han bor nära tjej han inte gillar - skär sönder samtliga däck på samtliga bruksbilar och äggar tjejens hus.
- 14 årig kille skickar blomkruka i huvudet på tjej.

Givet att tjejen i samtliga situationer direkt/så snart som möjligt går uppsöker lärare/annan personal i skolan. Vad skulle hända sedan, idag? Vilka konsekvenser skulle killarna få? Vad skulle du som förälder förvänta dig att skolan gjorde i en sådan situation?
 
Tyvärr är det lite olika från skola till skola, men i de flesta fall ovan borde skolan reagera med samtal me eleven, samtal hem, eht ( elevhälsoteam) inkoppling, trygghetsteam inkoppling samt polisanmälan och anmälan till socialtjänsten. Exakt vad som händer och i vilken ordning beror på skolan.

Dock med möjligt undantag av punkt 6 och 7. För att dessa hänt utanför skolan så att säga, och där har skolan ingen rätt att ingripa. Skolan kan ( bör ) dock hjälpa till om de får detta beteende till sig.

Konsekvenser som skolan får använda sig av är tex avstängning i upp till 2v, och i de absolut värsta fallen (där en elev kan ses attackera en specifik elev) kan förflyttning av den utsättande eleven till annan skola ske.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp